למידה היברידית בימי קורונה: סיפור ההצלחה של מערכת החינוך בפ"ת
כך הצליחו באם המושבות להטמיע מערכת למידה מרחוק חדשנית, ויותר מ-30 אלף תלמידים נהנים מפלטפורמה מתקדמת ומאובטחת, שתוכננה לצרכי חינוך מרחוק
כתבה: קרינה בטאט, מדריכת תקשוב במחוז תל אביב, מנהלת Betaספר.
משבר הקורונה שינה את מערכת החינוך לבלי הכר: מורים ותלמידים נאלצו בן לילה לעבור מהפכה אדירה בהוראה ובלמידה, וראינו זינוק טכנולוגי אדיר, שנעשה ממש ביום אחד, גם אם לא בלי בעיות. כך קרה גם בפתח תקווה: מערכת החינוך העירונית כולה נאלצה למצוא פתרונות שיאפשרו לה המשכיות של הלמידה והעברת חומרים בין התלמידים והמורים. מעבר לכך, חשוב היה לאפשר לסגל המורים ולתלמידים לשמור על גיבוש ולשמר תחושת ביחד, גם מרחוק, תוך ציות להנחיות משרד הבריאות.
אחד הכלים המתקדמים שעומדים לרשות מערכת החינוך והרשויות המקומיות הוא פלטפורמת Teams של מיקרוסופט, שמאפשרת לעשות בדיוק את זה. מאז פתיחת שנת הלימודים ועד היום, כ-160 אלף מורים ותלמידים בישראל בכ-1,400 בתי ספר משתמשים ב- Teams באופן יומיומי. המערכת מאובטחת בסטנדרט הגבוה ביותר ולמעשה בנויה במיוחד לצרכי מערכות החינוך בארץ.
פלטפורמת Teams של מיקרוסופט ללמידה וירטואלית מאפשרת למורים לשמור על קשר והמשכיות עם התלמידים גם מעבר לזמן השיעורים, משום שניתן באמצעותה לשתף חומרים, לרכז מטלות, לתת הערכות ואפילו לבצע בחנים בסביבת למידה מקוונת, הזמינה לתלמידים ולמורים כאחד. מעבר לכך, המערכת מאפשרת לצוות המורים לנהל תקשורת רציפה עם התלמידים במליאה, בקבוצות קטנות, ואפילו מאפשרת להם לבצע חקר ולימוד עצמי. מיקרוסופט ישראל מספקת למורים ולתלמידים בפתח תקווה סיוע בהטמעה ובהדרכות על Teams, ומסייעת לבתי ספר באימוץ מהיר, כאשר כל אחד מהם יכול להתחבר למערכת דרך משרד החינוך או הרשות המקומית.
כ-300 אלף מורים ותלמידים בישראל משתמשים מדי יום בכלי ה-Office 365 ללמידה מתוקשבת, מתוכם כ-160 אלף משתמשים בפלטפורמת Teams בגרסת החינוך. מדובר בסביבת הלימודים השיתופית והמתקדמת בעולם, עם יותר מ-150 מיליון משתמשים. מדובר בכלי למידה סינכרוני וא-סינכרוני, כלומר – כזה שמאפשר קשר והמשכיות למורה עם התלמידים לא רק בזמן שיעורי וידיאו.
פתח תקווה – חלוצה גם באימוץ ה-Teams
העיר פתח תקווה, אם המושבות, הייתה חלוצה, שאימצה את סביבת הלמידה מרחוק באופן מלא ומאפשרת מדי יום לתלמידים ולמורים בעיר ללמוד בשגרת לימודים היברדית, באמצעות פלטפורמת Teams. ניתן להכתיר בהצלחה את המהפך שעשתה מערכת החינוך בעיר, שאפשרה שמירה על שגרת למידה גם בתקופת הקורונה, באמצעות הכלי הווירטואלי – כולל בחינוך המיוחד.
מערכת החינוך בישראל נמצאת בעיצומה של טרנספורמציה דיגיטלית כוללת. יותר מ-30 רשויות מקומיות ושתי רשתות חינוך גדולות – אמי"ת ועמל – הצליחו לחולל פריצות דרך משמעותיות באופן הלמידה ובקשר המתמשך עם התלמידים גם מרחוק, בסיוע ובתמיכה של מיקרוסופט ישראל. במאמץ בית ספרי משותף של צוות ההוראה בכל אחד ממוסדות הלימוד בפתח תקווה, המורים והמורות עברו ללמידה מקוונת באופן מלא כבר בגל הראשון ובאופן היברידי בגל השני, והצליחו להגיע להישגים משמעותיים במהלך החודשים האחרונים, מאז פרוץ הקורונה.