מחקר: עובדים יצטרכו להחליף מקצוע בגלל AI וטכנולוגיות נוספות

מחקר של המכון הגלובלי של מק'ינזי בדק כיצד עליית הבינה המלאכותית וגורמים נוספים עשויים להשפיע על התעסוקה בארה"ב בשנים הבאות

עובדים יצטרכו להחליף מקצוע.

שינויים בכוח העבודה העולמי, כמו היעלמות של מקצועות והופעת מקצועות חדשים, הוא נושא שנדון רבות לאורך עשרות שנים על רקע הופעתן של טכנולוגיות חדשות, שמחליפות עבודה אנושית. כעת, עלייתה של הבינה המלאכותית היא עוד גורם שעשוי לגרום לשינויים גדולים בשוק העבודה, כך לפי מחקר חדש של המכון הגלובלי של מק'ינזי, שבדק כיצד עליית הבינה המלאכותית וגורמים אחרים, כמו הזדקנות האוכלוסייה ומסחר אלקטרוני יכולים להשפיע על התעסוקה בארה"ב בשנים הבאות.

לפי המחקר, כ-12 מיליון אמריקנים במקצועות עם ביקוש שהולך ופוחת עשויים להזדקק להחליף עבודה עד 2030, ולא מפני שהם רוצים, אלא בגלל שיהיו חייבים. זאת לעומת השנים האחרונות, שבהן בלטה תנופה של החלפת עבודות, שזכתה לכינוי "ההתפטרות הגדולה", שהתרחשה ביוזמת עובדים, שחיפשו שכר טוב יותר ואיזון בקריירה שלהם. בערך תשעה מיליון מהם, לפי המחקר, עשויים להיאלץ למצוא עבודה חדשה בתעשיות חדשות.

מייקל צ'וי, שותף במכון הגלובלי של מק'ינזי, שחקר את ההשפעה של טכנולוגיות חדשות על עסקים, ומחבר שותף במחקר, ציין, כי 75% מהשקיעה הצפויה ברמות העבודה תתבטא בארבע קטגוריות: תמיכה במשרד, שירות לקוחות ומכירות, שירותי מזון ועבודות ייצור. עובדים בשכר נמוך יותר צפויים להיות מושפעים ביותר מהשינויים הללו. המחקר מצא, כי לאמריקנים בעבודות בשכר נמוך יותר יש סיכוי גבוה פי 14 להזדקק להחלפת מקצוע עד 2030. במקביל, הביקוש למקצועות בשכר גבוה יותר בתעשיות כמו בריאות, טכנולוגיה ותחבורה צפוי לגדול במידה ניכרת.

לפי צ'וי, כמה גורמים מרכזיים מניעים את השינויים החזויים בביקוש לכוח העבודה. הראשון הוא האוטומציה של משרות, אשר עשויה להיות מונעת על ידי עלייתן של טכנולוגיות AI יוצרת, כמו ChatGPT. המחקר מצא כי עד 30% משעות התעסוקה כיום בארה"ב יכולות להיות אוטומטיות עד 2030.

לדברי החוקרים, הם מצפים שבינה מלאכותית יוצרת תשפר את הדרך שבה פועלים עובדי STEM (מדעים, טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה), אנשי קריאייטיב ואנשי מקצוע עסקיים ומשפטיים במקום להחליף חלק ניכר מהם. לדבריהם, ההשפעות השליליות הגדולות ביותר של האוטומציה יכולות להיות על מקצועות התמיכה במשרד, שירות לקוחות ומכירות ושירותי מזון.

המחקר העריך, כי בתוך ארבע הקטגוריות המושפעות ביותר, הביקוש לפקידים, לאנשי מכירות קמעונאיים, לעוזרים אדמיניסטרטיביים ולקופאיות, בפרט, יפחת בכל אחת מהקטגוריות האלה ביותר מ-600,000 מקומות עבודה עד שנת 2030, בין השאר משום שמשרות אלו "כרוכות בנתח גבוה של משימות שחוזרות על עצמן – כל הפעילויות שמערכות אוטומטיות יכולות לטפל בהן ביעילות". לדברי החוקרים, צ'אטבוטים משופרים יכולים להשפיע על הביקוש לתפקידי שירות לקוחות.

הגורם השני השגשוג של הקניות המקוונות. "אם אנשים מוציאים יותר יחסית על מסחר אלקטרוני מאשר בקמעונאות, אולי יהיה פחות צורך באנשי מכירות שעובדים בחנות, אבל יהי צורך ביותר אנשים שיניעו דברים, ויהיה יותר ביקוש לעובדים במחסנים", אמר צ'וי.

בין השאר בשל תנופת המסחר האלקטרוני, החוקרים העריכו, שקטגוריית שירותי התחבורה תראה גידול של 9% במקומות עבודה עד 2030.

שלישית, אמריקה מזדקנת, ואנשים בגילאים שונים נוטים לדפוסי הוצאות שונים. לדברי צ'וי, זה עלול להוביל לירידה בביקוש למשרות מסוימות ולביקוש מוגבר לאחרות – כמו עובדי שירותי בריאות. "החל מעוזרי סיעוד ועד מנתחים ורדיולוגים", אמר.

רביעית, למרות העלייה בייצור בארה"ב, צ'וי אמר שעלייה בפריון עשויה להוביל לכך שהתעשייה תדרוש פחות עובדים מאשר בעבר. "יהיה צורך בפחות אנשים, אבל עם יותר כישורים", לדבריו.

באיזו מידה השינויים הללו יהיו חיוביים או שליליים עבור כוח העבודה בארה"ב נתונה לדיון, לדברי צ'וי, ותלויה ביכולתה של המדינה להכשיר מחדש עובדים פגיעים. "אם נאפשר בשוק העבודה את המעברים האלה למיומנויות חדשות, אותם עובדים יוכלו לקחת על עצמם תפקידים בעלי הכנסה גבוהה יותר, וזה בעצם לטובה".

צ'וי אמר, כי הוא הוא בטוח שארה"ב יכולה לעשות את המעבר הזה, אבל זה ידרוש השקעה משמעותית של חברות, בתי ספר וממשלות. יחד עם הכשרת עובדים, הוא אמר שארה"ב יכולה גם להפיק תועלת משוק עבודה יותר "מבוסס מיומנויות", כזה שבו בתהליך של גיוס עובדים, יילקח בחשבון מערך הכישורים הספציפי של עובד במידה רבה אפילו יותר מאשר אם יש לו תואר אקדמי.

"הייתה תקופה שבה הרוב המכריע של העובדים בארצות הברית היו מעורבים בחקלאות", אמר. "ואז שנים מאוחר יותר, הרבה יותר אנשים עבדו במפעלים, למשל. אבל לא קיבלנו 50% אבטלה. מבחינה היסטורית הצלחנו לעשות את זה. זה סט חדש של אתגרים, אבל אם אתה אמריקני אופטימי, אתה אומר שאנחנו יכולים לעשות את זה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן

    וברגע שרובוטים במחסנים יהיו סטנדרט. תיהיה בעיה גדולה אף יותר

אירועים קרובים