גוגל קוראת לאיחוד האירופי לאלץ את אפל לפתוח את iMessage

כשאירופה הגדירה בספטמבר שש חברות שלפי חוק השווקים הדיגיטליים החדש שלה יאלצו לשנות דרמטית את שירותיהן, iMessage של אפל הוחרג והחלטה בעניינו תגיע רק בהמשך ● גוגל מנסה להשפיע על החלטה זו

האם יהיה כפוף לרגולציה האירופית? שירות iMessage של אפל.

גוגל וכמה מפעילות טלקום אירופיות דחקו באחרונה באיחוד האירופי להגדיר את שירות ההודעות iMessage של חברת אפל כ"שירות פלטפורמת ליבה", כך שיכלל תחת חוק השווקים הדיגיטליים של היבשת, ה-DMA (ר"ת Digital Markets Act), שהתקבל ביולי באחרון. אם האיחוד יענה לדרישה זו, הדבר יאלץ את אפל להפוך את iMessage שלה לשירות פתוח, שמאפשר לקיים דרכו תקשורת עם מסרים משירותים מקבילים של חברות אחרות.

נזכיר כי בקיץ האחרון עברו באירופה תקנות דרמטיות מאין כמותם עבור ענקיות הטק – חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) וה-DMA, שאוזכר לעיל. החוקים הללו חלים בכל המדינות החברות באיחוד האירופי ומטרתם הסופית היא "להבטיח סביבה עסקית הוגנת יותר ויותר שירותים לצרכנים", כך על פי ההודעה לעיתונות של הפרלמנט האירופי. התקנות החדשות יחסית הללו נועדו בעיקר על מנת לרסן את עוצמתן הגדולה של ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות – אפל, גוגל, מטא (החברה האם של פייסבוק), אמזון ומיקרוסופט. החוקים נועדו גם כדי להגן טוב יותר על אזרחים ועל זכויות היסוד שלהם באינטרנט, ובעיקר לבלום שנאה והקצנה פוליטית.

מתחילים לקרום עור וגידים באיחוד האירופי. חוקי ה-DSA וה-DMA. עיבוד ממוחשב.

מתחילים לקרום עור וגידים באיחוד האירופי. חוקי ה-DSA וה-DMA. עיבוד ממוחשב. צילום: BigStock

שומרי סף ושירותי ליבה ומה משמעותם?

בספטמבר האחרון, כפי שדיווחנו, האיחוד הגדיר שירותים של שש חברות – גוגל, אפל, אמזון, מטא, מיקרוסופט וגם את אלו של בייטדאנס, החברה הסינית שמספקת לעולם את טיקטוק – כ"שומרי סף" לפי חוק ה-DMA של אירופה. ההגדרה הזו מאלצת את החברות לשנות דרמטית את שירותיהן, והן קיבלו ביולי ארכה של חצי שנה להתארגנות כדי לעמוד ברשימה המלאה של עשה ואל תעשה שחלה עליהן במסגרת ה-DMA, ואז לציית לה ולהציע יותר בחירה ויותר חופש למשתמשי הקצה ולמשתמשים העסקיים בשירותיהן שהוגדרו ברשימה.

אלא שהדרמה הזו יצרה ניסיונות של אפל ומיקרוסופט להחריג שירותים מסוימים שלהן מההגדרה, וככלל החלו ניסיונות של הענקיות לשנות את רוע הגזרה, או להבדיל – להפיל אותה גם על המתחרות.

בתגובה זכו מספר חברות במעין דחיה בסוגיה זו מטעם הנציבות, שלפי הודעתה פתחה ארבע חקירות שוק, כדי לבצע הערכת עומק לדרישותיהן של מיקרוסופט ושל אפל. שתי האחרונות טענו שלמרות העמידה בסטנדרטים שנקבעו באיחוד, חלק משירותי הליבה שלהן אינם שומרי סף, והתייחסו ספציפית אל שירותים מנוע החיפוש בינג (Bing), דפדפן אדג' (Edge) ושירותי הפרסום (Microsoft Advertising) של מיקרוסופט, ולצידם לשירות המסרים המיידיים iMessage של אפל. רק בתום החקירה יוחלט האם פלטפורמות אלו יכללו ברשימת שומרי הסף, אם לאו.

כעת גוגל ויתר החברות שהצטרפו ליוזמה, טוענות שהדומיננטיות של iMessage באירופה מעניקה לאפל יתרון לא הוגן על פני מתחרותיה. המלינות גם אומרות שהיעדר יכולת לפעולה משותפת של iMessage עם שירותי הודעות אחרים מזיק לצרכנים, מכיוון שהדבר מונע מהם לתקשר בקלות עם חברים ובני משפחה שמשתמשים במכשירים או פלטפורמות שונות.

אפל גוננה על החלטתה להשאיר את iMessage סגור לפלטפורמות אחרות, בטענה שהיא עושה זאת כדי לשמור על פרטיות המשתמש והאבטחה. עם זאת, גוגל ומפעילות הטלקום טוענות כי הענקית מקופרטינו עדיין יכולה להגן על פרטיות המשתמשים וביטחונם גם בזמן שתאפשר פעילות צולבת של iMessage עם שירותי ההודעות האחרים.

האיחוד האירופי שוקל כעת אם להגדיר את iMessage כשירות פלטפורמת ליבה במסגרת ה-DMA. אם כן, אפל תידרש לשנות את ה-iMessage שלה ואופן פעולתו, או שתעמוד בפני קנסות כבדים.

הקריטריונים לשירותים שומרי סף עוסקים בפועל באופן השימוש העסקי בשירות המסוים. לשירותים שהאיחוד האירופי רוצה לכלול בהגדרה יש יותר מ-45 מיליון משתמשים באיחוד, שהם פעילים חודשיים, מחזור עסקי של לפחות 7.5 מיליארד יורו, או שווי שוק של 75 מיליארד יורו, ועוד הגדרות נוספות. כשרשימת התנאים הראשונית הוכרזה בספטמבר, באיחוד סברו כי iMessage עומד בתנאי הסף לרגולציה, אך האפליקציה נותרה בכל זאת מחוץ לרשימה, כדי שאירופה תשמע את טיעוניה של אפל משוע השירות הספציפי שלה לא צריך להיכלל תחת החקיקה.

אם גוגל וחברות הטלקום יצליחו במאמציהן להגדיר את iMessage כשירות פלטפורמת ליבה שומר סף במסגרת ה-DMA, זה יהיה ניצחון עבורן אבל אולי יותר מכך דווקא עבור הצרכנים. המשמעות היא שמשתמשי iPhone יוכלו לתקשר עם משתמשי אנדרואיד במגרש שווה יותר, עם תכונות כמו אישורי קריאה, שיתוף וידיאו ותמונות באיכות גבוהה והצפנה מקצה לקצה. מהלך שכזה גם ישלח מסר חזק לאפל שהיא לא יכולה להמשיך להשתמש בדומיננטיות שלה בשוק כדי לחנוק תחרות וחדשנות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים