תוכן שיווקי

מחקר של יבמ ו-MIT: עסקים מצליחים יותר עושים שימוש גדול יותר בכלים אנליטיים

לקראת כנס יבמ-קוגנוס, ה-22 בנובמבר 2010

18/11/2010 14:17

דו"ח חדש של יבמ המסכם מחקר חדש בקרב מנהלים קובע כי חברות המציגות ביצועים טובים במיוחד בתחום פעילותן עושות שימוש תכוף יותר ורחב יותר במערכות אנליטיות. סקר של מכון יבמ לערך עסקי (IBM Institute for Business Value) והמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בשיתוף עם כתב העת המקצועי MIT Sloan Management Review דגם ובחן כמעט 3,000 מנהלים ומנתחים עסקיים מ-108 מדינות ב-30 תחומי תעשיה – ומצא קשר ברור בין השימוש בטכנולוגיות אנליטיות ובין היכולת להשיג בידול תחרותי וביצועים משופרים.

לפי המחקר, בארגונים המציגים ביצועים טובים במיוחד, הסבירות לשימוש בכלים אנליטיים גבוהה פי חמישה לעומת שימוש באינטואיציה בלבד לקבלת המגוון הרחב ביותר של החלטות. בארגונים כאלה, קיימת סבירות כפולה לעיצוב אסטרטגיה עתידית ולקבלת החלטות יום-יומיות בעשרת כלים אליטיים.

לדברי זאב גל צור, מנהל קבוצת התוכנה ביבמ ישראל, "המיתאם הגבוה בין ביצועים ארגוניים ובין שימוש בכלים אנליטיים על ידי מנהלי הארגונים האלה נושא עימו השלכות חשובות לגופים המבקשים לצמוח, להתייעל או לבנות בידול תחרותי. המחקר מוכיח כי כאשר משתמשים בכלים אנליטיים על מנת להתמודד עם האתגרים הארגוניים הגדולים ביותר – ניתן להתגבר גם על בעיות שנתפסו קודם לכן כחסרות פתרון".

המחקר החדש של יבמ מגלה, כי למרות העמדה הרווחת, ארגונים כיום מוטרדים פחות מסוגיות האצלת סמכויות שימוש במידע – ויותר מהשיטות המסורתיות לניהול. המשתתפים בסקר ציינו שלושה מכשולים עיקריים בדרך להרחבת השימוש בכלים אנליטיים בארגוניהם: חוסר הבנה לגבי הדרכים ליישום כלים אנליטיים לשיפור העסקים, סדרי עדיפויות של משימות ניהול אחרות, והיעדר כישורים מתאימים בתחום קווי העסקים בהם אמורים הכלים האנליטיים להיות מיושמים. על פי הנתונים, ארגונים רבים ניצבים בפני אתגרים דומים: הם משתפרים בכל הנוגע להפקת תובנות מתוך המידע הזמין ברשותם ובהפעלת כלים אנליטיים – אולם הם מתקשים בתרגום התובנות האלה לפעילות ממשית.

על מנת להתגבר על המכשולים האלה, מציעים עורכי המחקר של יבמ סידרת שלבים ופעילויות. להתמודד תחילה עם האתגר הגדול ביותר: לעתים קרובות מדי, ממתינים ארגונים לזמינות מידע מלא או כישורים מקצועיים מקיפים, כתנאי מקדים ליישום כלים אנליטיים. כתוצאה מכך, הם מעכבים השקעות וכניסה לתחום העשויות להפיק ערך מיידי. גיבוש מאגר כישורים מקצועיים הוא אכן אתגר מרכזי, הדורש טיפול על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה.

להפוך את המשוואה של גישה לנתונים ולתובנות: ארגונים רבים מתחילים מיזמים חדשים במהלך של איסוף מכלול הנתונים הזמינים בנושא וגזירת תובנות אותן ניתן להסיק מתוכם. במקום הגישה הזאת, צריך הצעד הראשון להיות זיהוי מראש של התובנות הדרושות – ורק אחר כך זיהוי פיסות המידע הנדרשות על מנת להגיע אל התובנות האלה.

לאמץ את הכלים והטכניקות המתאימים ביותר למובילים העסקיים: משתתפי הסקר זיהו שינוי משמעותי בסוג הכלים האנליטיים והטכניקות הצפויים להניב את הערך העסקי הגבוה ביותר בשנים הקרובות. וירטואליזציה של נתונים, כלי סימולציה וטכניבות המשפרות את כושר החיזוי והצפיה מראש של תוצאות החלטות מדורגים בצמרת סדרי העדיפויות של כלים כאלה. טכניקות כאלה אינן מחייבות כישורים מיוחדים – וניתנות לשימוש יום-יומי על ידי מנהלים, עובדים ומובילי פעילות עסקית בכל רמות הארגון.

אירועים קרובים