תוכן שיווקי

חידושים ופריצות דרך בעולם ה-PLM

לקראת יום ה-PLM הישראלי של מקיט, שייערך ב-1.12.2010 ב-AVENUE, קריית שדה התעופה ● חלק ב'

22/11/2010 15:49

מאת עמי דניאלי, סמנכ"ל בכיר לניהול ידע במקיט מערכות

כיום אנו בתחילת עידן דור ה-G3 בתחום ה-PLM, כאשר ה-PLM יוצא מהנישה של מערכת IT פאסיבית, לכיוון מערכת פרואקטיבית. דהיינו, לא רק מערכת שמנהלת מידע, תהליכים ומערכות יוצרות מידע (כגון: מערכות תיב"ם, OFFICE וכו'), אלא גם מערכת בעלת תכונות הדמיה משוכללות, למשל: סימולציה של פירוק והרכבה, סימולציה של אנליזות חוזק וזרימה, בשילוב עם קונפיגורציות המוצר ועוד. סביבת העבודה של ה-PLM, הופכת למסגרת, המשרתת את מירב הצרכים האבולציוניים של המוצר, מבלי להזדקק לשירותים מבוזרים. היתרונות לכך, הם עצומים, למשל, מהנדס מערכת, שנמצא בשלב מוקדם של תהליך פיתוח המוצר, יכול לדמות מצבים שונים ואת אופן השפעתם, על שרשרת התכנון והייצור לאורך זמן, איש שיווק יכול לקבל מידע עדכני, באמצעות שכבת BI שעובדת בסביבת ה-PLM, בהקשר הרלוונטי לתפקודו ועוד.

ומה בעתיד?
פלטפורמות ה-PLM יתפסו מקום מרכזי בכל המרחב הארגוני. הן יעזרו בקונסולידציה של מערכות יוצרות המידע וינהלו את כל המידע והתהליכים הדיגיטאליים, שהיו עד כה מחוץ למסגרת (למשל BPM). מושג ה-PLM יהיה שגור גם בחברות וארגונים, שלא היו במעגל החשיפה לתחום, כגון: חברות ביטוח, בנקים, תעשיית המזון, חברות שירותים וכו'.

בזכות האגירה המתמשכת של מידע, תהליכים ושיתופיות, מערכות ה-PLM יוכלו לזהות דפוסי התנהגות, למשל, של ניהול פרויקטים, תכנון מוצרים באורנטצייה האופיינית לארגון, רגולציה ארגונית ועוד. דפוסים אלו יהוו מקור הזנה למטריקות חיזוי והכוונות, להתנהלות ולתכנון אופטימאלי של מוצרים. לדוגמא, מנהל פרויקט, יוכל לקבל אינדיקציית חיזוי לעמידה בלוחות זמנים ובידי המנכ"ל יהיו כלים לחיזוי תוחלת החיים של המוצר לצורך תכנון מערך השיווק והמכירות. אלו דוגמאות בודדות, לאפשרויות מרחיקות לכת, למיקור חוץ אולטימטיבי של הידע האנושי.


כיום, הגנום של המוצר, מבוסס על מכניקה, חומרה ותוכנה (Mechatronics). בעתיד, יתווספו מרכיבים נוספים ל-DNA של המוצר: ננוטכנולוגיה ומימד אורגני. בכך, מורכבות המוצרים תעלה ויהיה על מערכות ה-PLM להתמודד עם עץ מוצר רב מימדי ותהליכי תכנון וייצור מרובי טכנולוגיה.

מערכות ה-PLM, ישנו את צורתן, כמעט ללא היכר. תתחזק המגמה של ממשק אדם מכונה (UI), המבוסס על Contex & Sensors Driven PLM, כלומר, גישה למערכת ה-PLM על בסיס הסביבה הטבעית, של כל בעל עניין במערכת. לדוגמא, מהנדסי התיב"ם (מכני, אלקטרוני, ננוטכנולוגי….), נגישים לפונקציונאליות מתוך היישום הטבעי שלהם, כך גם, ממערכות OFFICE, מהדפדפן וממכשירים ניידים (SMART PHONE). כל זאת, באמצעות חיישני PLM, "שיצופו" ביישומים ובמדיות השונות, וכל אימת שיתבקשו, יפעילו את האינטראקציה המתאימה למערכת. לדוגמא, מהנדס מערכת, שיהיה מעוניין לכתוב מסמך דרישות, יוכל להפעיל את החיישן בקונטקסט המתאים ולבקש למשל התרעת תקן, לקבל חיווי האם הדרישה עומדת בתקן, ואף המלצות לשינוי הדרישה, בהתאם לתקן הנדרש.

מערכות ה-PLM יהיו חלק חשוב בהעצמת המציאות, לדוגמא, מהנדס הייצור בקו הרכבה, יוכל להצביע, באמצעות התקן מיוחד (למשל מכשיר iPHONE…), על חלק ולקבל מידע אודותיו, כולל הוראות הרכבה, מצב לוגיסטי וכו'. אתגרים אלה ואחרים, לקראת העידן החדש, מדרבנים את החברות המובילות, שמפתחות פלטפורמת PLM, להשקיע משאבים ניכרים במחקר ופיתוח. חברת Siemens PLM, ספקית מערכת

ה-TEAMCENTER, שנחשבת כמובילה בשוק ה-PLM, בארץ ובעולם, הקדימה את מתחרותיה המסורתיות, בנוכחות חזקה בעידן G3 ופניה לכיוון הדורות הבאים, כשחלק מהאתגרים שהוזכרו לעיל, באים לידי ביטוי במהדורות המתקדמות של TEAMCENTER.

ומה יקרה לארגונים? ללא ספק יהיו שינויים מבניים ארגוניים ותרבות ארגונית שונה, שיתאימו עצמם לעולם החדש וזה כבר נושא בפני עצמו…

אירועים קרובים