תוכן שיווקי

תפקיד ה-DBA במחשוב ענן

לקראת מפגש השקת פורום DBA, ה-13 בדצמבר 2010

23/11/2010 16:13

מאת אביאל אילוז, יועץ בכיר, נאיה טכנולוגיות

מיחשוב הענן איננו פוסח על מסדי הנתונים. ספקי שירותי ענן מציעים מצע איחסון ומנוע ניהול נתונים, כשירות לכל דבר (DaaS, ר"ת Database-as-service). עם זאת, תחום מסדי הנתונים במיחשוב הענן מציב אתגרים מיוחדים שאינם קיימים לגבי שירותי ענן אחרים. מומחי נאיה טכנולוגיות עונים לכמה מן השאלות העולות בנושא הזה.

מהם היתרונות העיקריים במעבר של מסדי נתונים אל הענן?
ראשית בתחום הכלכלי ישנה הפחתה בעלויות עבור משאבי חומרה ותוכנה והעסקת צוותי IT. המחיר ליחידת נפח איחסון בענן נמוך בהשוואה לאיחסון מקומי ונמכר ע"י ספקי שירותי ענן במודל של "שלם כשתצטרך". חסכון קיים גם בעלויות לתחזוקה, שידרוגים ומעקב אחר ביצועי החומרה. אך היתרון הראשון במעלה לגבי מסדי נתונים בענן, הוא הסקלביליות הדינמית – אחת הדרישות העיקריות ממסדי נתונים. אלו זקוקים להתרחבות ולביזור, לצורך שיפור ביצועים ולצרכים עסקיים אחרים, וללא הפסקת פעילות, והענן מקנה בזה יתרון מוחלט. למשל, פלטפורמת Azure של מיקרוסופט ממוקמות למעשה ברחבי העולם (אמריקה אירופה ואסיה).

בענן הסקלבילי והענק קיים גם יתרון הזמינות היתרה (High Availability) ויורדת למינימום האפשרות לאי-זמינות של מסד הנתונים. מהם האתגרים במעבר מסדי נתונים לענן?
ראשית, ישנו האתגר הכללי של מעבר התשתיות לענן, שהוא תהליך מורכב המחייב היערכות נרחבת של האירגון, והעיקרית שבהן היא תשתית מסדי הנתונים. אתגר נוסף וגדול ממנו, הוא נושא האבטחה. ארגונים רבים נרתעים מהעלאת נתוניהם לאיזשהו ענן אמורפי. קשה לדמיין ארגון בעל נתונים חסויים שיסכים להעביר את מסדי הנתונים שלו אל הענן. משום כך, מבחינים בין "ענן ציבורי" ל"ענן פרטי" היכול לשמש אירגונים כאלה. יתר על כן, אתגר האבטחה יביא לשימוש גובר ומתקדם בהצפנות נתונים ולהקשחת הגישה אליהם.

יאיר רוזיליו, מנכ"ל נאיה טכנולוגיותאיך ישפיע מעבר מסדי נתונים לענן על תפקיד ה-DBA?
החשש בקהילת ה-DBA, העולה מפורומים מסוימים, לגבי נחיצותם של DBA בסביבת הענן נראה מוגזם ומיותר, משום שמסדי נתונים בעולם הענן לא מייתרים את תפקיד ה-DBA, אלא משנים את הדגשים בעבודתם. ה-DBA יעסקו פחות בניטור משאבי חומרה, המטופל באופן שקוף בענן, ויותר במשימות אחרות להבטחת אופטימליות: אופטימיזציה של שאילתות, אינדוקס ומשימות דומות, שהן "הלחם והחמאה" של ה-DBA. טעינה וסינכרון של נתונים ומימוש טכנולוגיות הצפנה והקשחת גישה מוטלים אף הם על ה-DBA. חוץ מזה, אל לנו לשכוח שבקרב ספקי שירותי הענן עצמם, יש צורך ב-DBA  מקצועיים ומנוסים, אשר ילך ויגדל.

מה מציעות היום מיקרוסופט ואורקל בתחום זה?
SQL Azure של מיקרוסופט הוא שירות מסדי נתונים בענן המאפשר את רוב הפעולות המוכרות בעיצוב מסדי נתונים. בניגוד לגרסת SQL  Sever הרגילה, אין אפשרות לקבוע הגדרות הקשורות לתשתית כמו מיקום או Partitioning – כמתחייב וכמצופה מתפיסת הענן. גם החיבור אל SQL Azure מתבצע בעזרת הכלים המוכרים.

אורקל מאפשרת לארגונים להקים מסדי נתונים בענן ע"י טכנולוגית ה-Grid Computing ועוד שלל טכנולוגיות יחודיות המבטיחות סקלביליות דינמית, זמינות יתרה (High Availability) וביצועים גבוהים. מיקרוסופט ואורקל אף מציעות כלים המאפשרים טעינה וסינכרון של נתונים בין מאגרי המידע המקומיים לאלו שבענן.

במפגש פורום ה-DBA החדש, שיתקיים ב-13 בדצמבר 2010, ידונו כמה מן הנושאים הללו ויודגמו שימושים בטכנולוגיות שונות של מיקרוסופט ואורקל להקמה, לשעתוק ולאבטחה של מסדי נתונים בענן.

אירועים קרובים