תוכן שיווקי

ענני המיחשוב, הווירטואליזציה מחוללים שינוי באופן שבו פועלים מרכזי הנתונים. שינויים אלו מייצרים את השינוי הצפוי בעולם ה-IT

25/01/2011 16:37

כאשר מבקשים ממנהלי מיחשוב לפרוש את רשימת המשאלות שלהם ביחס למרכזי הנתונים, משיבים רבים מהם "הקצאה וניהול מהירים וגמישים יותר של תשתיות המיחשוב". כדי להשיג יעדים אלה, יישמו מנהלי המיחשוב סטנדרטיזציה ומיכון על מנת לצמצם את ההוצאות, לשפר את כושר החיזוי ולהקל על האספקה של השירותים העסקיים. אולם כיום, לאחר שנים שבהן מוצו היתרונות של המערכות הפתוחות, ציוד החומרה הסטנדרטי והאינטרנט, מתמודדים בארגונים עם הצורך לבחור ולנהל מגוון רחב מאי פעם של תשתיות מיחשוב. תשתיות אלה כוללות שרתים וירטואליים ופיזיים, שירותי מיחשוב שמתארחים בענני מיחשוב ציבוריים ופרטיים, מחשבים וירטואליים שפועלים בסביבות מיינפריים, ושפע רכיבים נוספים – ממערכי מיחשוב מלאים ויישומי תוכנה ועד לתהליכים עסקיים בהיקף מלא שמסופקים במתכונת שירות.

אנו בעיצומו של מפנה משמעותי באופן שהוא נצרוך שירותים בארגון. מודל הצריכה  בארגוני Enterprise משתנה דבר שיגרום לשינוי באופן החשיבה שלנו. דוגמאות לכך ניתן לראות בתשתיות שהופכות לדינמיות יותר, והמורכבות גוברת עוד הרבה מעבר לרמה שהייתה מקובלת במרכזי נתונים פיזיים. מנהלי המיחשוב תוהים כיצד להפעיל את כל המערכות האלה.

למרבה המזל, ערכת הכלים האיתנה לניהול המיחשוב, שעליה נסמכו בארגונים, מוסבת במהירות על מנת לתת מענה לדרישות של התשתיות הווירטואליות ותשתיות הענן. כך למשל, כלים שמוצעים כיום מאפשרים להבטיח רמות שירות בכל שילוב, כמעט, בין סביבות פיזיות, סביבות וירטואליות וסביבות ענן.

התפקיד של מחלקת המיחשוב משתנה – ממחלקה שמוטל עליה לוודא שהמערכות פועלות היטב, ואם הן אינן פועלות היטב לתקן אותן, למחלקה שמוטל עליה בעיקר למצוא היכן ניתן לקבל את שירותי המיחשוב הטובים ביותר בהתאם לדרישות עסקיות מסוימות מדובר בניהול של שרשרת אספקה חדשה, אשר מבוססת על ענני המיחשוב, יותר מאשר בניהול שוטף של הטכנולוגיה.

בדיוק בזמן

כבר היום, תהליכים שפותחו במקור כדי לייעל שרשראות אספקה שפועלות בעולם הפיזי, מיושמים במרכזי נתונים שהופכים למוכווני שירותים. כשם שבמפעלי ייצור מבקשים לייעל את הזרימה של חומרי הגלם לפסי הייצור, מבקשים במרכזי הנתונים לייעל את הפעולה באמצעות הכנסת סטנדרטיזציה בנכסי השרת.

בדומה לכך, אספקה-בדיוק-בזמן של שירותי המיחשוב יכולה להעניק חיסכון כספי משמעותי. כאשר עורכים, למשל, באולפן קולנוע קובצי וידאו בעלי נפח גבוה, ניתן לשכור את עוצמת העיבוד הנחוצה מענני מיחשוב ציבוריים תוך דקות ספורות – מספקיות דוגמת Amazon, Microsoft ו-Rackspace. בדומה לשרשראות אספקה במפעלי ייצור, אנו עדים למעבר מדחיפה למשיכה הסטנדרטיזציה והאספקה בדיוק-בזמן חוסכים ממון רב במערך המיחשוב.

באופן הזה יכולה מחלקת המיחשוב לשמור על יכולתה לפקח על הפעילות בענן בעזרת כלים שמסייעים להקצות קיבולת מענני מיחשוב ציבוריים בצורה חלקה, לצד משאבים מקומיים – לפי מודל המכונה תשתיות היברידיות.

להיערך לקראת חילופי הפרדיגמות

בעוד שענני מיחשוב ציבוריים זוכים לתשואות רמות, במיוחד בפרויקטים חד פעמיים, הרי שמבחינתן של חברות רבות, גוברים החששות באשר לאבטחה וליכולת לעמוד בתקנות. עם זאת, בחברות המיחשוב ממהרים למצוא פתרונות מתאימים, ובזכות היתרונות הכלכליים המשמעותיים, נראה יותר יישומים עסקיים בענני מיחשוב ציבוריים. אם נרצה בכך ואם לאו, על חברות המיחשוב ולקוחותיהן להיערך לקראת חילופי הפרדיגמות.

מלבד האבטחה, חשש נוסף הוא מפני כבילה: האם ינסו הספקיות של ענני המיחשוב הציבוריים לנצל את השליטה שלהן בחלק מהממשקים על מנת להקשות על לקוחותיהן לעבור לשירותי ענן אחרים? כדי להתמודד עם חששות אלה השיקה לא מכבר קבוצה של חברות, ובהן Intel, AMD, Citrix, Rackspace וכמה חברות קטנות יותר, חלקן חברות סטרט-אפ, פרויקט של קוד מקור פתוח שבמסגרתו מפותחים שירותי מיחשוב ואחסון במתכונת ענן. הפרויקט, אשר מכונה OpenStack, מבוסס על קוד להקצאת ענן בשם Nebula, אשר פותח על ידי NASA ונתרם על ידה. החברות בקבוצת OpenStack מבקשות לפתח תוכנה לספקיות של שירותי ענן ציבוריים ולארגונים גדולים.

מבחר האפשרויות

באיזה מבין האפשרויות כדאי להשקיע את משאבי החברה? מבחינתם של רבים מבין מנהלי המיחשוב, התשובה היא: "בכל האפשרויות". הנה כמה מפתרונות התשתית האפשריים והיתרונות של כל אחד מהם.

המקור: Smart Enterprise, 2010

Data Centers מתאחדים

בחודש ינואר בשנה שעברה הכריזה חברת Facebook על כוונתה להקים מרכז נתונים ענק משלה באורגון. בחודש אוגוסט יצאה Twitter בהכרזה דומה, על מרכז נתונים משלה בסולט לייק סיטי. בעוד 10 שנים יהיו הכרזות מעין אלה זיכרון מעידן רחוק. כל עוצמת השרתים של העולם תרוכז אז בפחות מ-200 מרכזי נתונים.

מרכזי הנתונים הענקיים שישרדו יתאפיינו, כמובן, במורכבות עצומה, אשר תציב אתגרים טכניים חדשים. המורכבות עולה, פחות או יותר, בערך ריבועי למספר הרכיבים שיכולים להתחבר זה לזה, או ליצור קשר זה עם זה. כשמספר השרתים גדל פי מאה, למשל, תגדל המורכבות פי 10,000. המפתח יימצא, לפיכך, במיכון אינטנסיבי יותר, מבוסס תוכנה, שיסייע לנהל את כל ההיבטים במפעלי המיחשוב הענקיים. "לאחר שמשתלטים על המורכבות בעזרת תוכנה, משחקים כל שאר הגורמים לטובתך" אומר רגר.

המשמעות מבחינת מנהל המיחשוב – היא שהמיחשוב יהיה זמין בצורות שונות, מודלים רבים של אספקה, מעוצמת עיבוד גולמית ועד לתהליכים עסקיים מלאים.

זה העתיד. המחשבים נפוצים אך בלתי נראים, מספקים שירות חיוני שאינו נתפס בהכרח כשירות מיחשוב.

אירועים קרובים