תוכן שיווקי

ענני המחשוב, הווירטואליזציה מחוללים שינוי באופן שבו פועלים מרכזי הנתונים. שינויים אלו מייצרים את השינוי הצפוי בעולם ה-IT

חלק ראשון

26/01/2011 12:55

מאת מאיר אדלר, ה-CTO של CA ישראל

כאשר מבקשים ממנהלי מחשוב לפרוש את רשימת המשאלות שלהם ביחס למרכזי הנתונים, משיבים רבים מהם הקצאה וניהול מהירים וגמישים יותר של תשתיות המחשוב. כדי להשיג יעדים אלה, יישמו מנהלי המחשוב סטנדרטיזציה ומיכון על מנת לצמצם את ההוצאות, לשפר את כושר החיזוי ולהקל על האספקה של השירותים העסקיים.

אולם כיום, לאחר שנים שבהן מוצו היתרונות של המערכות הפתוחות, ציוד החומרה הסטנדרטי והאינטרנט, מתמודדים בארגונים עם הצורך לבחור ולנהל מגוון רחב מאי פעם של תשתיות מחשוב. תשתיות אלה כוללות שרתים וירטואליים ופיזיים, שירותי מחשוב שמתארחים בענני מחשוב ציבוריים ופרטיים, מחשבים וירטואליים שפועלים בסביבות מיינפריים, רכיבי תוכנה מבוזרות (Java/.NET) ושפע רכיבים נוספים – ממערכי מחשוב מלאים ויישומי תוכנה ועד לתהליכים עסקיים בהיקף מלא שמסופקים במתכונת שירות.

אנו בעיצומו של מפנה משמעותי באופן שבו נצרוך שירותים בארגון. מודל הצריכה בארגוני Enterprise משתנה ומשנה את אופן החשיבה שלנו. דוגמאות לכך ניתן לראות בתשתיות שהופכות לדינמיות יותר, והמורכבות גוברת עוד הרבה מעבר לרמה שהייתה מקובלת במרכזי נתונים פיזיים. מנהלי המחשוב תוהים כיצד להפעיל את כל המערכות האלה.

למרבה המזל, ערכת הכלים האיתנה לניהול המחשוב, שעליה נסמכו בארגונים, מוסבת במהירות על מנת לתת מענה לדרישות של התשתיות הווירטואליות ותשתיות הענן. כך למשל, כלים שמוצעים כיום מאפשרים להבטיח רמות שירות בכל שילוב, כמעט, בין סביבות פיזיות, סביבות וירטואליות וסביבות ענן.

אולם, אין ספק שכאשר מוצעות אפשרויות כה רבות, נאלצים מנהלי המחשוב לחולל שינוי, שניתן לחוש בו בכל שדרות הארגון. בעבר, המשימה העיקרית של מחלקת המחשוב הייתה לרכוש, להתקין, לתכנת ולהפעיל מחשבים עבור כל היחידות העסקיות של הארגון. כיום, כאשר משאבי מחשוב, תשתיות, יישומים ואפילו תהליכים עסקיים מוצעים במתכונת שירות, מצפים ממחלקת המחשוב לפעול כסוכנת של שירותי מחשוב, בין אם שירותים אלה מסופקים ממקורות פנימיים ובין אם במיקור חוץ.

התפקיד של מחלקת המחשוב משתנה – ממחלקה שמוטל עליה לוודא שהמערכות פועלות היטב, ואם הן אינן פועלות היטב לתקן אותן, למחלקה שמוטל עליה בעיקר למצוא היכן ניתן לקבל את שירותי המחשוב הטובים ביותר בהתאם לדרישות עסקיות מסוימות. מדובר יותר בניהול של שרשרת אספקה חדשה, אשר מבוססת על ענני המחשוב, מאשר בניהול שוטף של הטכנולוגיה.

בדיוק בזמן

כבר היום, תהליכים שפותחו במקור כדי לייעל שרשראות אספקה שפועלות בעולם הפיזי, מיושמים במרכזי נתונים שהופכים למוכווני שירותים. כשם שבמפעלי ייצור מבקשים לייעל את הזרימה של חומרי הגלם לפסי הייצור, מבקשים במרכזי הנתונים לייעל את הפעולה באמצעות הכנסת סטנדרטיזציה בנכסי השרת. כך למשל, במחלקת מחשוב שקטלוג השירותים שלה כולל רק מספר תצורות שרת שנבחרו מראש, אפשר להקטין את חשבון החומרים, להיערך לקראת הרחבת המיכון של ההקצאה ושאר תהליכי הניהול, ואף להסמיך את המנהלים של היחידות העסקיות לערוך את ההקצאה בעצמם.

בדומה לכך, אספקה-בדיוק-בזמן של שירותי המחשוב יכולה להעניק חיסכון כספי משמעותי. כאשר עורכים, למשל, באולפן קולנוע קובצי וידאו בעלי נפח גבוה, ניתן לשכור את עוצמת העיבוד הנחוצה מענני מחשוב ציבוריים תוך דקות ספורות – מספקיות דוגמת Amazon, Microsoft ו-Rackspace. בדומה לשרשראות אספקה במפעלי ייצור, אנו עדים למעבר מדחיפה למשיכה הסטנדרטיזציה והאספקה בדיוק-בזמן חוסכים ממון רב במערך המחשוב.

באופן הזה יכולה מחלקת המחשוב לשמור על יכולתה לפקח על הפעילות בענן בעזרת כלים שמסייעים להקצות קיבולת מענני מחשוב ציבוריים בצורה חלקה, לצד משאבים מקומיים – לפי מודל המכונה תשתיות היברידיות.

אירועים קרובים