עידן נוי, מנהל אגף Business Optimization ביעל תוכנה: BI בשלושה צעדים – Visualize-Analyze-Deploy באמצעות Spotfire
חלק ראשון מתוך שניים
כיום אין עוד שאלה לגבי הצורך והחשיבות של ה-BI לקידום הארגון בכל רובדי עיסוקו. ה-BI מהווה מרכיב חיוני ושואף להכווין את העסק במטרה להיות יעיל ורווחי יותר. לשם הגשמת יעדים אלו משקיעים ארגונים סכומי עתק ברכישת מוצרים וביישום פתרונות לתובנה עסקית.
תוצרי ה-BI אמורים לשרת מגוון בעלי תפקידים: אנליסטים, המגדירים את התוצרים ואמונים על יישומם (בדרך כלל באמצעות אנשי ה-(IT) עובדי המידע בכל רובד ומדרג, המשתמשים בתוצרים לפעילותם השוטפת ודרגי הניהול הבכירים, הזקוקים לתוצרי ה-BI לשם קבלת החלטות וניווט החברה ליעדיה.
ארגונים הגיעו לבשלות בתשתיות ה-BI ובשפע היישומים שהוקמו על בסיס תשתיות אלו, אבל האם תוצרי ה-BI:
• נותנים את הערך המוסף המצופה?
• האם המשתמש יכול להפיק מתוצרי ה-BI את הנדרש עבורו או שמה הוא נדרש להשתמש ביישום מתווך – כגון העברת הנתונים לגיליון נתונים/ Excel?
• מה משך הזמן הנדרש לקבל מענה לשאלה חדשה מרגע הגדרת הצורך ועד לקבלתו (והאם שהוא כבר מגיעה האם הוא עדיין רלוונטי)?
• האם גם משתמש יכול לשלב בתוצרי ה-BI יכולות ומודלים סטטיסטיים?
• והאם התוצרים נותנים דיווח רק על מה שידוע או שיש ביכולתם לגלות את הבלתי ידוע?
האתגר איתו נתמודד הינו – האם ניתן לתת תשובות לשאלות אלו וכפועל יוצא מכך לאן פני ה-BI כיום ולעתיד.
הדור הבא של כלי BI
הטבלה שלהלן מדגישה את ההבדלים בין כלי BI המסורתיים לבין הדור הבא של כלי BI:
הקמת פרויקט BI עפ"י המודל המסורתי מחייבת רכישה ויישום מבחר כלים נדרשים, דוגמת: כלי ETL; כלים להקמת עולמות/קוביות OLAP; בסיסי נתונים ייחודיים, כלים לכתיבת דו"חות ולחקירת נתונים; כלים סטטיסטיים ועוד… אלה מחייבים לא אחת מעורבות עמוקה של אנשי ה-IT.
בסופו של דבר, כאשר תוצרי ה-BI מגיעים לשולחן המשתמש העסקי הוא אינו יכול להמשיך בעיבוד והניתוח שלהם ולכן בדר"כ הוא מעביר את הנתונים לגיליון נתונים (השכיח-ו Excel). במקביל, משתמשים (כגון אנשי שיווק, כלכלנים אבל לא רק) מזינים איי מידע באופן עצמאי בגיליונות נתונים. מצב זה אינו מאפשר לארגון ליצור תמונת מצב אמיתית ובזמן אמת על נתוני הפירמה ובוודאי לא להפיק את התובנות הנדרשות לארגון לשם הסקת מסקנות וקבלת החלטות.
הדור הבא של כלי BI יכול לעשות שימוש מושכל בחלק מתשתיות ה-BI הקיימות בארגון. יחד עם זאת כלי הדור הבא אינם כבולים רק למקורות מידע אלו. למעשה כל מקור מידע פנים ארגוני או חיצוני יכול לקחת חלק בתהליך היצירה של תוצר התובנה העסקית במטרה לאפשר לכל בעל תפקיד בארגון למלא את תפקידו. כלים אלו מאפשרים: לאתר את השונה והחריג (לטוב ולרע), להבין מה עומד מאחורי מידע זה, לשלב (במידת הצורך) תחזית ו/או מודל סטטיסטי מתאים ולהוביל את הארגון לקבלת ההחלטות פרואקטיביות עם הפנים קדימה.
מעכשיו אפשר לקבל החלטות באופן יעיל יותר, מהיר יותר, גמיש יותר ולהגדיל את היתרון התחרותי בשלושה צעדים בלבד: Visualize-Analyze-Deploy באמצעות Spotfire.
אודות החשיבות וחלקו של Spotfire – במאמר של מחר.