תוכן שיווקי

לקראת אירוע | מעולם לא היה עולם הבריאות קרוב יותר אל כלל האזרחים, מעולם לא היה נגיש כל כך לכל אחד ואחת מאיתנו

24/02/2011 15:35

מאת רביב רז, יו"ר ועדת התכנים של כנס Smart Doctor 2011

כנס Smart Doctor 2011, שיערך ביום ד' הקרוב, ה-2 במרץ, במרכז הכנסים באווניו, יעסוק בן השאר במהפכה הקרובה שעולם הרפואה המקוונת עומד לעבור בשנים הקרובות.

חלקנו עוד לא התאושש ממהפכת האינטרנט ששטפה גם את עולם הבריאות לפני עשור והנה שוב גל של חידושים והמצאות עומד בפתח.מושגים כמו רשומה רפואית אישית או לאומית כבר חדרו עמוק לתודעה בחלקים נרחבים של הגלובוס וכיום עולמם של הרופאים והמטופלים עומד להשתנות שוב. הטלפונים החכמים, הרשתות החברתיות, הטאבלטים, כל אלא יחד עם השיפור הניכר ברשתות התקשורת ובטכנולוגיות, מציב שוב אתגרים חדשים ואחרים לכלל מערכת הבריאות. מי שלא מבין זאת, מי שלא נערך, יישטף בגל הנוכחי בדיוק כמו שקרה לכמה משליטי האזור בפאן הפוליטי, הצבאי והמדיני של החיים.

מהפכת האינטרנט בתחילת העשור הקודם, הנגישה את המידע לאזרח . האינטרנט פתח עולמות מידע ידע ותוכן שהיו רק לסגל הרפואי קודם לכן. מידע "סודי", ביטויים לטינים מסתוריים כאילו שהיו רק בספרי הרפואה עבי הכרס, תורגמו חיש מהר לשפת העם. הסגל הרפואי נפעם, לעיתים חשש, ממטופלים המגיעים לחדר הרופא עם רשימת שאלות ממוקדת כמו גם בקשות ודרישות.

ההבנה שמידע הוא כוח, שנדרש שינויי משמעותי, חילחלה חיש מהר למערכת הבריאות. תיקים רפואיים החלו לצוץ כמו גם מערכות חכמות – מערכות מומחה ככלי עזר למטפל. השימוש המאסיבי במכשור רפואי, החל ממכשירי מעבדה, בדיקה, טיפול, הדמייה, מצלמות המחוברות לסיבים אופטיים וכדומה הכפיל את כמות המידע על החולה בעשרות מונים.

כעת עומדת הסוגיה: יש מידע והרבה מה עושים איתו?

אינטגרציה של מידע על המטופל, בתוך המרכזיים הרפואיים וביניהם, הולידה תוכניות כמו הרשומה הרפואית הלאומית שכותב שורות אילו ייזם עוד בשנת 2003.

ואם יש יותר מידע אז מה עושים?

אפליקציות המעבדות את המידע החלו לפרוח ובעקבותיהן אפליקציות אחרות לבקרה וייעול המערכת פותחו אף הן. כך במקביל לניצול טוב יותר של משאבים, בקרת איכות, קשרי גולמלין ומיקוד המטפל היה ניתן לנצל טוב יותר את כמות המידע האין סופית. ואז הופיעו הטבאלטים והטלפונים החכמים והרשתות הרפואיות וכל מה שהכרנו קודם רק מתעצם מיום ליום. המידע יותר נגיש ויותר זמין ומחייב התייחסות אחרת הן של המטפל והן של המטופל. בזמן שמשרד הבריאות הישראלי עוד מתלבט על הקמת ועדות קידוד כאלו ואחרות, אפליקציות המתרגמות את המידע on line הן המידע הקולי והן באמצעות מצלמת הנייד צצות מכל עבר.

לפני ה FDA משתרך תור ארוך של אפליקציות למכשירים ניידים הן עבור המטפל והן עבור המטופל. הידע כבר אינו נמצא רק במוחו של המטפל הבודד, אלא משלוב בקבוצות דיון, קולוגות וידע שנאגר ברשת הוירטואלית. זמינות, שיתופיות הן מילות המפתח, מרחק ופריפרייה שייכות לעולם העבר. קברניטי המערכת יאלצו בעתיד הקרוב לבחון שוב את כל מודל עולם הטיפול הקליני והמערכת האישפוזית לנוכח ההתקדמות הטכנולוגית מצד אנשי מערכות המידע והמכשור הרפואי. מושגים כמו נהלי עבודה, סודיות רפואית, שיתופיות, זמינות יבחנו מחדש בשנים הקרובות.
ומי יוביל את השינוי?

התשובה ברורה, האזרחים. אנחנו. אותם טלפונים חכמים הצמודים לרובנו כיום, אותה רשת חברתית בה אנו חיים חלק נכבד מחיינו ילוו אותנו בכל אשר נלך גם בהיבט הבריאותי והאישי. החל מרפואה מונעת, תזונה, פעילות גופנית, פריון ומעקב, דרך אפליקציות ייעודיות לתחלואים כאילו ואחרים, מותאמים אישית לכל אחד ואחת מאיתנו ועד לרמת שיתופיות שהאח הגדול היה מסמיק לידה.
רוצים לדעת איזה אפליקציות כבר מאושרות, מה קיים ומה מתוכנן?

על כל אלא ודברים נוספים אחרים, בכנס הבריאות הקרוב ביום ד' 2.3.2011 באווניו.

אירועים קרובים