תוכן שיווקי

לקראת אירוע | "ניידותו של מכ"ם החץ מתאפשרת בזכות היותו עשוי מחומרים מרוכבים, אחרת היה שוקל עשרות טונות"

כך אומר אביעד אהרונסון, מנכ"ל אורניגון, המשתתף בכנס SAMPE - הארגון לקידום הנדסת חומרים ותהליכים

09/03/2011 15:27

"אורן ירוק, המכ"ם של מערכת החץ, כולו עשוי מחומרים מרוכבים. כי זה יעיל וקל. מדובר ברדאר ענק ואם הוא היה עשוי ממתכת הוא היה שוקל עשרות טונות. מכיוון שהוא לא עשוי ממתכת הוא ניתן לשינוע במשאית רגילה סבירה", כך מסביר אביעד אהרונסון, מנכ"ל חברת אורניגון, אחד מנותני החסות לכנס לכנס שיערוך מחר, 10 במארס, SAMPE (ר"ת Society for The Advancement of Material and Process engineering) – הארגון לקידום הנדסת חומרים ותהליכים.

בנוסף לאהרונסון חברים בהנהלת הכנס גם יעקב אסיף, מנכ"ל אירוספיריס, נותנת החסות הנוספת לכנס; ד"ר טוני גרין מהתעשייה האווירית, ראש הסניף הישראלי של SAMPE; וחגית לוי – מהנדסת בכירה בתחום החומרים מתע"ש גבעון.

"פיתוח ושימוש בחומרים מרוכבים החל בתקופת המלחמה הקרה כאשר האמריקאים רצו לייצר מטוס שיטוס מעל רוסיה ולא יתגלה על ידי הרדאר. הם בנו מטוס ש-95% ממנו היה תחת ההגדרה – אל מתכות, כמובן הרוב פלסטיק. הוא מוכר לכולנו בשם U2. בעוד המטוס מתפקד וטס ומצלם ולא נחשף על ידי הרדאר הרוסי, גילו האמריקאים שהמטוס הזה בגלל שהוא הרבה יותר קל ממטוסים קונבנציונליים הוא חסכן גדול מאוד באנרגיה. מעבר לעובדה שהוא חסכן באנרגיה, אורך החיים של החומרים שלו הרבה יותר רציני מהמתכות והאחזקה יותר זולה. לא צריך כל טיסה לצבוע אותו, ולשפשף אותו כמו במטוסים העשויים רק ממתכות".

"לאור זאת, הם החלו להרחיב את השימוש בחומרים מרוכבים אל מתכתיים, שיש דרך כימית מסוימת לחבר אותם ביחד ולייצר חומרים קלים אך חזקים כמו מתכות ובדרך זו לחסוך אנרגיה, לשפר את יכולת האחזקה, להוזיל עלויות. ככל שעבר הזמן השתמשו יותר ויותר בחומרים מרוכבים, והיום, לדוגמה כל תחנות הרוח המשמשות לייצור אנרגיה שרואים באירופה, בארה"ב – וגם המעט שיש ברמת הגולן עשויים מהחומרים הללו. בחלקם מגיע אורך הכנפיים ל- 60  מטר. גם כל היאכטות והרבה מאוד חלקים בספינות גדולות עשויים מחומרים מרוכבים, כמו גם כל המטוסים ללא טייס. היום בונים כבר רכבות מחומרים מרוכבים. אלביט למשל פיתחה תופי דפוס גדולים של עיתונים מחומרים מרוכבים ואף הוציאה על כך פטנט. שני מטוסי הנוסעים המודרניים ביותר – איירבוס A340, וגם בואינג 787 עשויים למעלה מ-60% מחומרים מרוכבים. עדיין לא 100% כמו  U2 אבל די מתקדמים. אמנם חומרים מרוכבים יקרים יותר ממתכות בקניה אבל החסכנות מדלק, והחסכנות באחזקה לאורך החיים הופכים את זה בסופו של דבר למאוד רווחי וחשוב", מסביר אהרונסון.

מי המשתמשים העיקריים בארץ?
אהרונסון: "במדינת ישראל, אמנם התעשיות העיקריות כרגע שמשתמשות בחומרים הללו הן התעשיות הבטחוניות – לא רק אבל 90%, למטוסים ללא טייס, אנטנות רדארים ויישומים נוספים אבל גם התעשיות הללו מייצרים מוצרים אזרחיים. למשל התעשיה האווירית מייצרת גם מטוסי מנהלים וגם בהם יש חומרים מרוכבים בכמות גדולה".

מה תציג החברה שלך בכנס?
"חברת EVONIK בעזרת אורניגון בישראל תציג בכנס לוח כסף מפולימר פלסטי שהדוגמה שיראה – שמשקלו 12 גרם, חזק מאוד מאוד כמעט כמו מתכת ועמיד גם בטמפרטורות של מעל 200 מעלות צלזיוס. המוצר נקרא רוהסל HP".

אירועים קרובים