תוכן שיווקי

לקראת וועידת OPEN 2011 | כותבים בג'אווה? עלו מדרגה עם סקאלה

26/04/2011 16:38

מאת ירדנה מימן, יועצת בכירה לפיתוח, חברת אינטרביט

העשור הראשון של שנות ה-2000 הביא עמו לעולם המחשבים מספר מהפכות, ביניהם מיחשוב ענן, וריבוי מעבדים וליבות במחשבים אישיים. התוכנה נדרשת כיום למקביליות ומדרגיות, בנוסף לביצועים. אתגרים חדשים אלו גורמים, בין היתר, ליותר ויותר אנשים לבחון מחדש את כלי הפיתוח שברשותם, ואף את האמצעי המרכזי של הפיתוח: שפת התכנות.

ג'אווה, לפי אינדקס TIOBE, היא עדיין שפת התכנות הפופולרית בעולם. הצלחתה נובעת מכך שג'אווה היא הרבה יותר מאשר רק שפה. ג'אווה היא גם מכונה וירטואלית יעילה, יציבה ומרובת פלטפורמות. בנוסף, לג'אווה מבחר כלים וספריות עצום, חלקו הגדול אף מבוסס קוד פתוח. כאשר הושקה על ידי חברת סאן בשנת 1996, חוללה ג'אווה מהפכה משלה עם ניהול זכרון אוטומטי ויכולות מובנות לתכנות מבוזר. בין השנים 1996 ו-2006 הוציאה סאן שש גרסאות של ג'אווה ואף שיחררה אותה כקוד פתוח במסגרת הפרויקט OpenJDK, אולם מאז 2006 לא יצאה ולו גרסא מג'ורית אחת של ג'אווה.

האם ג'אווה היא עדיין התשובה הטובה ביותר לאתגרים של העידן המודרני? האם אפשר להמשיך וליהנות מהמכונה הוירטואלית המשוכללת ומן הספריות הרבות של ג'אווה, ויחד עם זאת לשדרג משמעותית את יכולות השפה, גם בהקשר של מקביליות?

לשמחתנו התשובה היא כן. כמו המכונה הוירטואלית של מייקרוסופט, גם המכונה של ג'אווה יכולה להריץ על גביה מספר שפות שונות, וביניהן שפות כמו גרובי, ג'יי-רובי, וג'איתון. אך אם רוצים ליהנות מהביצועים כמו אלה של ג'אווה, וגם ממהדר מתקדם, כדאי להתמקד דווקא בשפת סקאלה.

סקאלה היא שפה עילית המשלבת תכנות מונחה עצמים מתקדם עם תכנות פונקציונאלי. פיתוחה החל לפני כעשור בטכניון לוזאן שבשווייץ, והיא מפותחת במסגרת פרויקט קוד פתוח. יוצר השפה, פרופסור אודרסקי, מכיר היטב את תוככי המימוש של ג'אווה. המהדר הנוכחי של ג'אווה מבוסס, למעשה, על פרי עבודתו. אחרי שסיים את שיתוף הפעולה עם סאן, המשיך פרופ' אודרסקי לפתח שפה משלו, וכך נולדה סקאלה.
תחילה, עבדו על סקאלה כמה עשרות סטודנטים, אך היא חצתה מאז את הגבול בין אקדמיה לתעשייה ונמצאת היום בשימוש בחברות כמו נובל, סוני, סימנס, זירוקס, טוויטר, לינקד-אין ועוד.
לאחרונה הקים פרופ' אודרסקי חברה מסחרית, "סקאלה סוליושונס" שתומכת בסקאלה. השנה קיבל הצוות של סקאלה גם מענק של יותר משני מיליארד יורו מקרן מחקר אירופאית עבור המשך פיתוח יכולות מקביליות של השפה.

סקאלה שפה עשירה ומודרנית: לדוגמה, ההרחבות המתוכננות לגרסאות עתידיות של ג'אווה כבר קיימות בסקאלה. אלמנטים של תכנות פונקציונאלי עוזרים לפתור את בעיות המקביליות, וכן גם ספריית ה"אקטורים". יתרון נוסף של סקאלה הוא ביכולת אינטגרציה טובה מאוד עם קוד ג'אווה, תכונה שמאפשרת מעבר חלקי והדרגתי מג'אווה לסקאלה. עם סקאלה, מהנדסי ג'אווה נהנים מסביבת העבודה המוכרת של ה- JVM, כותבים תוכניות קצרות יותר, מודולריות יותר, וגם נהנים מגילוי מוקדם של הטעויות בזכות מהדר משוכלל.

כדי ללמוד יותר על שפת סקאלה בקרו באתר של סקאלה.
.

בהרצאה שתתקיים במסגרת כנס ה-OPEN נציג את היתרונות של סקאלה ודרכים בהן ניתן לשלב אותה בפרויקטי ג'אווה קיימים. סקאלה כבר הוצגה במספר כנסי ג'אווה בישראל, וכמה חברות ישראליות התחילו לאחרונה להשתמש בה. לאור הביקוש, מציעה חברת אינטרביט קורס סקאלה שעומד לרשות מהנדסים וחברות היי-טק המעוניינים ללמוד את השפה.

אירועים קרובים