תוכן שיווקי

לקראת אירוע | סקר Grant Thornton על מצב הביקורת הפנימית של חברות ציבוריות גדולות במדינת ישראל

08/05/2011 14:18

מסקר על מצב הביקורת הפנימית במדינת ישראל בשנת 2010, שנערך על ידי פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel, עולה כי היקף תקציב הביקורת הפנימית הממוצע לחברה ציבורית גדולה צמח בכ-50 אחוזים תוך ארבע שנים.

בהמשך מוצגת טבלה המציגה את התפלגות שעות הביקורת בממוצע לחברה בקבוצות מחזור מכירות שונות. המסקנה העולה מהטבלה היא שהיקף התקציב הממוצע לביקורת פנים בחברות שמחזורן 100 מיליון שקל עד מיליארד, המהוות את רוב החברות הנסחרות בתל אביב, עומד על כרבע משרת מבקר בלבד.

עוד עולה מהסקר כי ב-17 אחוזים מהחברות הציבורית הממונה על המבקר הפנימי בחברה הינו יו"ר ועדת ביקורת, מזכיר החברה או סמנכ"ל כספים וזאת בניגוד לחוק הביקורת הפנימית. מתברר עוד כי רק 11 אחוזים מהחברות שנדגמו, דווחו לבורסה כי המבקר בדק עסקאות מהותיות, בשאר 89 אחוז מהחברות אין כלל התייחסות לשאלה האם נבדקו כל העסקאות המהותיות או שדווח כי המבקר לא בדק.

מהסקר עולים פערים ניכרים מאוד בין חברות בהיקף דומה הפועלות באותו ענף. בחלק מהמקרים תקציבי הביקורת הם בהיקפים בלתי סבירים.

נתון מעניין שעלה מהסקר מלמד כי בקרב 17 אחוזים מהחברות, הממונה על המבקר הפנימי בחברה הינו יו"ר ועדת ביקורת, מזכיר החברה או סמנכ"ל כספים וזאת בניגוד לחוק הביקורת הפנימית שקובע כי הממונה יהיה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר גוף מקביל, או מנכ"ל. שיעור המצביע על גידול בהשוואה לממצאי הסקרים בשנים הקודמות.

לקראת כנס הביקורת הפנימית העידן החדש

כאשר המבקר הפנימי כפוף לסמנכ"ל כספים, יקשה עליו לבצע את עבודתו ללא ניגוד עניינים. כיצד יבצע ביקורת במחלקת כספים, כאשר הממונה עליו הינו גם המבוקר?

Grant Thorntonלדברי יוסי גינוסר, רו"ח, CIA, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel, הסקר מציג פעילות ביקורת פנימית בלתי תקינה בקרב חלק מהחברות, שנובעת בין השאר מגישת הרגולציה הוולונטרית בה נוקטת רשות ניירות ערך בתחום הביקורת הפנימית. יש צורך לשאול גם האם לא עבר זמנה של גישה זו, על פיה החברות מדווחות על מצב הביקורת הפנימית, אולם רשות ניירות ערך אינה קובעת סטנדרטים ואינה בודקת חריגים ואי סבירויות."לאור הממצאים האמורים, אנו סבורים כי יש מקום לקביעת חזקה של שעות ביקורת בהתאם להיקף הפעילות של החברה, כפי שהדבר בוצע על ידי הממונה על שוק ההון באשר לחברות ביטוח, פנסיה וגמל", מסביר רו"ח יוסי גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ.

לדבריו, יש מקום למעקב של הרשות לניירות ערך אחר חברות בהן קיים היקף שעות ביקורת נמוך ביחס להיקף הפעילות ולבדוק האם הביקורת הפנימית ממלאת את תפקידה כנדרש: "כאמור מצאנו כי רבים מהדיווחים הנדרשים בתקנות כלל אינם נמסרים על ידי החברות", אומר רו"ח גינוסר. להערכתו, ההתעוררות שהתרחשה בשנים האחרונות בנושא בקרה תמשיך לתת את השפעתה בשנים הקרובות, אם כי תתכן השפעה שלילית למצב הכלכלי העולמי.

סקר פאהן קנה ניהול בקרה בע"מ Grant Thornton Israel, על מצב הביקורת הפנימית בחברות ציבוריות גדולות במדינת ישראל, מתפרסם כל שנה, החל משנת 2005 ובודק חברות ציבוריות גדולות בעלות מחזור מעל 100 מיליון שקל, שאינן חברות דואליות או חברות ביטוח או בנקים, הכפופים להנחיות מיוחדות מטעם המפקח על הבנקים והמפקח על שוק ההון.

אירועים קרובים