תוכן שיווקי

לקראת אירוע | אסטרטגיות לגיבוי Data Base Oracle, או איך להשכין שלום בצוות תשתיות

18/05/2011 15:23

מאת רוני קפטל, יועץ טכנולוגי בחטיבת הגיבוי שלEMC  ישראל ומוסמך כ-Oracle DBA

גיבוי בסיסי נתונים מהווה כמעט תמיד את האתגר האולטימטיבי לאנשי הגיבויים בארגון. בסיסי נתונים הם אחד המשאבים הקריטיים ביותר בעולם ה IT . הם עתירי ביצועים, כמעט תמיד קריטיים ללקוחות ולמפתחים וזללני משאבים לא קטנים כך שלא נשארים מספיק משאבי איחסון לטובת הגיבוי שלהם לדיסק ועל כן באופן טבעי הם מוצאים את עצמם על טייפ.

בעולם ה-oracle, גיבוי בסיסי נתונים הוא משימה לא פשוטה אשר לרוב חוצה את גבולות סביבת הגיבוי או האחסון ודורשת שיתוף פעולה בין אנשי האחסון לאנשי ה-data base. בניגוד לשרתי אפליקציה או שרתי קבצים, לבסיסי נתונים לא ניתן לבצע גיבוי פשוט בלילה עם סוכן תוכנת הגיבוי ולאסוף את קבצי ה-DBF כאילו היו מסמכי Word. במקרה של בסיס נתונים, צריך לעצור או לכבות את ה-data base לפני שמתבצע הגיבוי, או לכל הפחות לידע את בסיס הנתונים כי מתבצע גיבוי של הקבצים.

למזלנו, אנשי הגיבוי, oracle מעמידה לרשותנו כלי שמסוגל לבצע את מטלת הגיבוי ואפילו שיחזור של בסיס הנתונים באופן גרנולרי וגם תו"כ עבודה של בסיס הנתונים, כלי קסם זה נקרא RMAN – ראשי תיבות של recovery manager והוא כלול בחבילת ה-Data Base ומשתפר מגירסה לגירסה.

לקראת כנס Backup to the Future של EMC

היתרונות של שימוש ב-RMAN על פני כל שיטה אחרת הם: אפשרות לביצוע גיבוי חלקי, כלומר גיבוי אינקרמנטלי רק של בלוקים אשר השתנו בבסיס הנתונים בניגוד לגיבוי מלא של כל הנפח. כמו כן, RMAN מאפשר לגבות את המידע לדיסק באופן ישיר או לטייפ/טייפ וירטואלי דרך צד שלישי באמצעות MML. תכונה חיונית נוספת של RMAN היא העובדה שבניגוד ל snap של מערכת האחסון, RMAN מבצע קטלוג של קבצי גיבוי ואף מסוגל לסרוק ולייבא קבצי גיבוי לקטלוג שנשמר בcontrol file  או בdata base אחר לטובת ניהול הדורות ועמידה ביעדי RPO  ארגוניים.

אחד השימושים המעניינים של RMAN הוא האפשרות לממש יכולת מתקדמת שמאפשרת ביצועי גיבוי חלקי ויצירת עותק מלא חדש על הדיסק אשר מבוסס על גיבוי מלא קודם. במקרה זה, RMAN יזהה באמצעות ה change block tracker של ה-DB את הבלוקים אשר השתנו, ויעתיק אותם אל הגיבוי המלא הוקדם שביצע, כלומר הלכה למעשה הגיבוי המלא הקודם נמחק ובמקומו קיבלנו גיבוי מלא חדש אך, בפועל העברנו אל הדיסק אך ורק את הבלוקים אשר השתנו מאז הגיבוי הקודם. על מנת לשמור גירסאות ולעמוד ביעדי RPO אירגוניים, נצטרך להפעיל מנגנון snapshot וביטול כפילויות בדיסק היעד. למזלנו כי רב, יש מספר מוצרים בתעשייה שתומכים בשתי תכונות חשובות אלו ואחד מהם אף נבדק באופן אינטנסיבי על יישום ה-RMAN.

בפתרון שלפנינו, ה-Data Domain appliance מחובר אל שרת ה-Oracle בחיבוריות רשת בפרוטוקול NFS או CIFS ומשמש למעשה כדיסק מקומי בשרת ה-Data Base לביצוע גיבויים חלקיים אשר משולבים לתוך הגיבוי המלא. שרת מנגנון ה-snapshots ב-Data Domain, שומר על כמות הגירסאות הנידרשת של גיבויים מלאים אלו ומבטל כפילויות שנוצרו כתוצאה מ snpashost אלו. שרת הגיבויים הארגוני בתורו, מתחבר אל ה-Data Domain ומושך ממנו את קבצי הגיבוי אל קלטות, או לחילופין, מתחבר אל ה-RMAN ומגבה ישירות ממנו את קלטות באמצעות אותו MML – Media Management library.

הפתרון לעיל מאפשר למנהלי בסיס הנתונים לקבל אחריות על הגיבויים היומיים של בסיס הנתונים שלהם ללא תלות באנשי הגיבוי הארגוניים, ועדיין מאפשר לאנשי הגיבוי הארגוניים לבצע גיבוי נוסף לקלטות או לכל מדיה אחרת לטובת התאוששות ממקרה של קריסה טוטאלית של ה-data center. הארכיטקטורה הנ"ל נוסתה בעשרות אתרים ברחבי העולם ואף בבסיסי הנתונים של Oracle העולמית.

מידע נוסף

רישום לכנס Backup to the Future של EMC

אירועים קרובים