תוכן שיווקי

לקראת אירוע | SaaS וארגון ה-IT – חששות, אתגרים והזדמנויות

לקראת מפגש השקת פורום SaaS מבית אנשים ומחשבים, ה-15 ביוני 2011, מלון ליאונרדו שרתון רמת גן

31/05/2011 15:58

מאת דני שומרון, יועץ אסטרטגי וטכנולוגי בינלאומי ב-SaaS ומיחשוב ענן; הקים ומנהל את ISC – מרכז ה-SaaS הישראלי

"תוכנה-כשירות" (SaaS) – הנדבך העליון בשירותי הענן – זכתה לצמיחה מהירה דווקא בזכות היחידות העסקיות בארגונים הגדולים. מגמה זו הפתיעה משום שתוכנה-כשירות, תוכננה מלכתחילה לשוק החברות הקטנות והבינוניות (SMB). כך, SaaS הפך לפתרון "עוקף IT", משום שנקעה נפשם של היחידות העסקיות בארגונים הגדולים מהסרבול, העלויות הגבוהות של התוכנה והזמן הרב שלקח למחלקות ה- IT לספק את צרכיהן. היחידות העסקיות הפכו למעשה למנוע הצמיחה של SaaS בארה"ב. די בתקציב צנוע בידי ראש המחלקה ובהינף כרטיס אשראי, על מנת לקבל שירות שיספק צורך ניהולי זה או אחר. גם במקרה שהפתרון לא היה מושלם, הוא נתן מענה מיידי לבעיות ארגוניות שונות.

בדיעבד התקבל פתרון כה נוח, שבחברות רבות אפילו לא טרחו ליידע את ארגון ה-IT בשימוש בתוכנה החדשה (ולעיתים אף דאגו לא לידע את ה-IT בכוונה). לפעמים הדבר נודע ל-IT באקראי כשמשתמש היה מתקשר ל-Help Desk ומבקש עזרה במערכת שהטכנאי מעולם לא שמע עליה.

עידן חדש בעולם המחשוב בחברות הגדולות הפציע כשמנהלי היחידות העסקיות גילו את הקלות המאוד נסבלת של צריכת שירותי IT בענן, כשהם עוקפים את התהליכים המסורבלים של מחלקת מערכות המידע בארגון. בעוד למחלקות ניתנו פתרונות נוחים, השימוש "המחתרתי" בתוכנה כשירות יצרה ועוררה שורה של כאבי ראש ובעיות ארגוניות מורכבות לארגון כולו. עם אימוץ חלקי וטקטי בלבד, של תכנה-כשירות, נוצרו בעיות למנהלי ה-IT כגון: אובדן שליטה, חוסר יעילות, הוצאות מיותרות, אי ודאות באשר למי יש גישה לנתוני החברה, ובמיוחד חוסר בתכנון אסטרטגי של צרכי המחשוב של הארגון.

במהלך עבודתי, נתקלתי לא אחת בחברות שצרכו דרך מחלקות שונות שירותים מאותו ספק SaaS במספר חוזים שונים, וארגונים בהם ה-CIO לא יכול היה לומר לי אילו תוכנות SaaS נצרכות בארגון. קיימת התנגדות כמעט רפלקסיבית לאמוץ SaaS על ידי מנמ"רים בישראל. חשש מאובדן שליטה ומצמצום ההשפעה של IT בארגון גורמים להרבה מנהלי ה-IT לפתח גישה עוינת לצריכת SaaS כאשר "אבטחת מידע" הוא התירוץ הזמין ביותר.

יחד עם זאת תופעה שהחלה בחו"ל וניצניה נראים לאחרונה בארץ היא דור חדש של מנמ"רים שרואים בSaaS הזדמנות גדולה ולא איום. הזדמנות להפסיק לעסוק בהתקנת שרתים ובכיבוי שריפות ולהתחיל לממש תפקיד אסטרטגי בארגון. היתרונות של צריכת שירותים בענן הם רבים וכבר מובנים מאליהם. שירותי ענן נמצאים במגמת צמיחה חסרת תקדים בעולם. אמנם ישראל נכנסת באיחור למשחק, אולם בכך יש יתרון לארגוני ה-IT בארץ שיכולים ללמוד רבות מהניסיון (השלילי לפעמים) שהצטבר בעיקר בארה"ב.

על מתודולוגיה לצריכה מושכלת של שירותי הענן מנקודת מבטו של מנהל מערכות המידע, נדון במאמר הבא.

אירועים קרובים