תוכן שיווקי

לקראת אירוע | הביקורת הפנימית – האם היא אפקטיבית?

09/06/2011 13:48

מאת אבלין בן-פורת – דירקטורית בקבוצת הייעוץ, ארנסט אנד יאנג ישראל

במהלך ראיון עבודה, יושב מולי מרואיין צעיר – הבחור, עם ברק בעיניים, מבקש להתמחות בביקורת פנימית, תחום שעד לא מזמן נתפס כאפרורי ולא "סקסי". קורה כנראה משהו טוב לעבודת הביקורת הפנימית אני חושבת לעצמי, לא רק שהוא מבקש לעסוק במקצוע, הוא גם יודע לתאר מצוין את התפקיד, האחריות והמקצועיות הנדרשת.

משיכה של אנשים טובים לתחום הביקורת הפנימית מצביעה יותר מכול על המהפכה השקטה המתרחשת בו. חלק משמעותי מאותה מהפכה מתייחס לאפקטיביות ויכולת ההשפעה של המבקר, אבל האם ניתן למדוד את אפקטיביות עבודתו של מבקר פנימי? כמותית? איכותית?

קשה מאוד לענות על השאלות הללו, והתשובה להן משתנה כאשר שואלים נושאי תפקידים שונים בארגון, על אחת כמה וכמה כאשר המבקר הפנימי הינו "משרתם" של אינספור אדונים: ועדת הביקורת, הנהלה, רגולציות רבות ועוד… המבקר הפנימי נדרש לבצע עבודתו בצורה איכותית, יעילה ולתת מענה לאורגנים רבים בארגון וברוב המקרים לא ביחס ישר לשעות ולתקציב שהוקצו לו.

בתקופה שהרגולציה מתפתחת ומשתנה, הביקורת הפנימית אמורה לבחון את יישום ה-SOX, ניהול סיכונים, תוכניות אכיפה שונות ויישומן (כגון תוכנית אכיפה מנהלית). הביקורת הפנימית נדרשת לתת מענה גם בנושאי התמחות ספציפיים כמו אבטחת מידע, ביטוח וכו'. לשם כך נעזר המבקר בד"כ במומחים/יועצים חיצוניים המשפיעים על איכות הביקורת ועל עלותה ומכאן, ניתן להבין את המורכבות הרבה של בחינת אפקטיביות הביקורת הפנימית.

קיים שוני בתפיסת הביקורת הפנימית בין ארגונים קטנים לגדולים, בין מוסדות פיננסים לחברות ממשלתיות ובין ארגונים גלובליים לחברות ציבוריות בארץ. השונות הקיימת הינה בתפיסת מעמדו של המבקר הפנימי ובתפיסת הביקורת הפנימית כולה.

אפקטיביות "השוטר": יש הרואים במבקר הפנימי כ"שומר הסף" של הארגון. הנהלות או ועדות ביקורת מצפות שהמבקר הפנימי ימלא תפקיד "השוטר הרע" ושעיקר מלאכתו תהיה במציאת מעילות/הונאות/גניבות בארגון ועל בסיס זה נמדדת הצלחת עבודתו. דפוס זה אופייני לחלק מהארגונים והמוסדות הגדולים שכפופים למבקר המדינה בנוסף לחוק הביקורת הפנימית.

אפקטיביות "החיסכון": בארגונים עסקיים מסוימים מצפים שהמבקר הפנימי "יביא צ'ק שנתי" – לדידם עיקר תפקידו מתרכז בלמצוא דרכים לייעל ולשפר רווחיות בארגון וזאת באמצעות התמקדות בתחומים שהביקורת בהם תביא ערך כספי. על פי סכום החיסכון או סך הטעויות שמצא המבקר הפנימי, נמדדת הצלחת עבודתו.

אפקטיביות "הדני-דין": בארגונים קטנים לרוב, המבקר הפנימי יידרש "לא להפריע" ולעשות את המינימום האפשרי מבחינת זמן, עלות ומשאבים. המבקר הפנימי נדרש לבחון שהארגון פועל על פי הנהלים או המדיניות שנקבעה ואז הצלחתו נמדדת ביחס הפוך להשקעה.

אפקטיביות "עסקית ניהולית": בארגונים עם חשיבה גלובלית, עבודת הביקורת הפנימית משמשת ככלי ניהולי לשיפור תקשורת בין-ארגונית ולשיפור ניהול פרויקטים. עבודת הביקורת יכולה להביא תובנות ונתונים השוואתיים מהסביבה העסקית, לבחון יישום תהליכים ורגולציות חדשות בארגון ולהוות חלק מניהול הסיכונים בארגון.

הביקורת הפנימית בוחנת את העבר בראי העתיד, מתחברת לתוכנית אסטרטגית בארגון ומהווה "שותפה סמויה" להתפתחותו העסקית. בארגונים כאלה, הביקורת הפנימית רחבה ונמדדת בערכים איכותיים כאשר הציפיות מביקורת כזו הינן להבנה ניהולית ועסקית ברמה גבוה.

לסיכום; המבקר הפנימי של ימינו נדרש להיות אישיות ניהולית בעל הבנה עסקית, ענייני ובעל רגישות ראויה. הביקורת הפנימית נדרשת להימצא בחזית הרגולציה, עדכנית ורלבנטית; מצד אחד, עליה להוות כלי בקרה ארגוני ומצד שני, עליה ללוות את הארגון במתן המלצות מקצועיות לשיפור. ארגון שיקפיד על אימוץ תפיסת אפקטיביות "עסקית ניהולית", יצא נשכר עסקית מתהליך בקרה שעד לפני שנים אחדות נחשב לאפרורי, מכביד וחסר ערך מוסף.

לפרטים נוספים: אבלין בן פורת, 03-6276140

אירועים קרובים