שנה לפעילותה של מערכת לתכנון טיסות בחברת תעופה

חלק א' - עיקרי הפרויקט והמערכת

10/07/2011 14:33

מערכת תכנון טיסות חדישה ואינטגרטיבית פועלת מזה כשנה בחברת תעופה. המערכת מפיקה תכנית טיסה לכל טיסות החברה תוך מתן מענה למכלול אילוצים ודרישות הכוללים בין היתר: נתוני כבודה, ביצועי מטוס ספציפי, מזג אוויר, מגבלות טיסה שונות הנובעות מרגולציה כללית וממדיניות חברת התעופה, הציים השונים של מטוסי החברה ומרחבי טיסה (שדות פתוחים, נתיבי אוויר זמינים וכד') תוך שהתכנון מסונכרן בין מספר אגפים בחברה, צוות האוויר וגורמי התעופה הרלוונטיים (שירותי קרקע, בקרה וכד'). כל טיסה מתוכננת תוך ביצוע אופטימיזציה כלכלית מבין הנתיבים האפשריים והעונים לקריטריוני הבטיחות ונבחר הנתיב המשתלם ביותר מבחינת עלויות דלק, אגרות מעבר ומרכיבים תפעוליים שונים.

המערכת מבוססת על חבילת מדף בסיסית שעברה תהליך של התאמה ודריכת פרמטרים (קסטומיזציה) למכלול צורכי תכנון הטיסה של חברת התעופה ומופעלת כשירות SaaS על ידי ספק בינלאומי. נוסף לאחריות תפעולית הכוללת, נכללים באחריות הספק גם שירות הזנה של נתונים כלל-עולמיים (מזג אוויר, שדות תעופה פתוחים, רגולציה תעופתית) ונתונים ייחודיים של החברה (כגון הביצועים של המטוסים השונים).

השילוב המלא עם הנתונים הייחודיים של חברת התעופה הושג באמצעות סידרה מורכבת של ממשקים (online ו-batch) למספר מערכות מידע אפליקטיביות שלה. סידרה של ממשקי בקרה לעמידה בלוחות זמנים רגולטיביים הקשורים לתכנון הטיסה ואיתור תקלות בממשקים האפליקטיביים (למניעת פגיעה בבטיחות הטיסה).

את פרויקט הקמת המערכת והכנסתה לשירות מבצעי ניהל גבי רון מחברת גבי רון יועצים, עד להשלמת רבעון תפעולי לאחר העלייה לאוויר. ניהול הפרויקט כלל אישור הפתרון הנבחר, הגדרת תכולות, מו"מ, השלמת מסמכי התקשרות, ניהול ספק וניהול הקשר עם גורמים בחברה.

הפרויקט התבצע בשלושה שלבים:

א. ייזום – הכרת השוק ובחירת הפתרון המועדף על בסיס bench mark לאומדן ROI.

ב. התקשרות – הכרת המוצר, הגדרת User Requirements מפורטים, משא ומתן (משפטי, מסחרי, תכולות ורמות שירות לכל מרכיב בתכולה);

ג. הקמת המערכת כללה –
1) הקמת האפליקציה של הספק הבינלאומי ומרכיבים משלימים (ממשקים ו- Data Warehouse של נתוני טיסות) שבוצעו באחריות אגף מערכות המידע של החברה.
2) אימפלמנטציה (הכנסת נתונים ספציפיים של ציים, מטוסים, מנועים, נתונים כלכליים, אינדקס תקלות וכדו').
3) הדרכות והטמעה בעיקר באחריות אגף שליטה בחברה.
4) בדיקות (בקרה על בדיקות המסירה של הספק, תכנון וביצוע של סבבי בדיקות קבלה ע"י הלקוח).
5) עלייה לאוויר (כולל תכנון ותרגול מצבי קיצון של תקלות עד כדי roll back
6) בקרה אינטנסיבית על פני מספר חודשים לאחר העלייה לאוויר (כחלק מתקופת האחריות).

התובנות השונות מהפרוייקט ניתן לאמץ ולממש בפרויקטים שונים. תובנות אילו מתייחסות ל-Key Success Factors, התקשרות, התארגנות וניהול האגפים המעורבים בחברה, ניהול הספק.

העמידה ב-ROI, לוחות הזמנים, תקציב, תכולה והעלאת מערכת איכותית ובדוקה טיב כוללות בחובן תובנות הקשורות לניהול הפרויקט ותתוארנה בחלק ב' של הכתבה.

גבי רון יועצים בע"מ מתמחה בסיוע לארגונים בהתמודדות עם אתגרים מורכבים כולל מערכות לליבת עסקים ייחודית, מיקור חוץ, ERP ואחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים