תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | על הקשר בין ענני מיחשוב וטלפונים חכמים

13/11/2011 14:32

שי מור, מנהל המגזר הציבורי, סיסקו ישראל

מי מכם שנמצא מספיק זמן בעולם ה-IT והמיחשוב, וודאי זיהה שההתקדמות הטכנולוגית שלנו אינה נעה על קו ישר אלא במעין מעגל, ומי שירצה לדייק יגיד – ספירלה (חיבור של תנועה קווית עם תנועה מעגלית). לפני עשרות שנים ישבנו ליד שולחן העבודה שעליו הייתה מונחת קופסה טיפשה יחסית, שהציגה לרוב בצבעי שחור-לבן או ירוק או כתום נתונים שלא היא חישבה, אלא שהגיעו ממחשב חזק ומרכזי. אותו טרמינל התחבר באמצעות רשת תקשורת פשוטה גם היא יחסית (כגון Token Ring וטכנולוגיות עתיקות נוספות) בכדי להעביר ולקבל מידע מהמחשב המרכזי ללא כל עיבוד בתחנת הקצה. מה השוני בין פתרון זה ל-Virtual Desktop? כמעט שאין שוני, למעט העובדה שאיכות התצוגה השתפרה פלאים. והרי לכם – תנועה מעגלית ותו לא.

אך כיוון שהתייחסנו גם לתנועה קווית של התקדמות קדימה, הרי שעולם הטלפונים החכמים הוא זה שמביא לנו התקדמות זו. איני צריך להסביר מדוע וכיצד הופך להיות הטלפון מאביזר תקשורת בלבד למרכז חכם של מיחשוב, תקשורת קולית וחזותית, אינטראקציה חברתית ובכלל. חברות רבות בעולם ובישראל, שהבינו שהמהפכה הזו משפיעה לא רק על העובדים שלהן, אלא גם על הדרך שבה החברה צריכה לספק שירותי IT לעובדים אלה, יצרו אסטרטגיית IT הפעילה וקבילה כבר כיום – BYOD, או Bring Your Own Device – אסטרטגיה המאפשרת לעובדים לעשות שימוש במכשירים הפרטיים שלהם (טלפונים חכמים, טאבלטים וכד') על מנת לגשת למשאבי הארגון בצורה חלקית או מלאה.

פנטזיה זו של העובדים לקרוא אימיילים ב-iPad, ושל אנשי הכספים, להסתפק בפחות מחשבים ניידים ונייחים, מהווה גם את "כאב הראש" הגדול ביותר של אנשי ה- IT ואנשי אבטחת המידע. כיצד מגנים על המידע כשהוא על טלפון ששייך לעובד ולא לחברה? איך מוודאים שכלל האפליקציות נתמכות? איך פותרים תקלה מסוג לא מתחבר לי / לא עובד לי / לאט לי כשמדובר על מכשיר שאינו סטנדרטי? שאלות אלה ואחרות נתנו פתח לחברות פיתוח רבות, חלקן חברות נישה וחלקן חברות גדולות ומבוססות, לפתח פתרונות נישתיים רבים הדואגים, לדוגמה, חלק מהפתרונות מצפינים את המידע על הטלפון ומאפשרים למחוק אותו מרחוק – אך כאשר עובד עזב את החברה, הוא יופתע לגלות שמכשירו נמחק לחלוטין – כולל המידע האישי והפרטי שלו. לאחרונה הוצג אף פתרון המאפשר ווירטואליזציה של הטלפון וחלוקה שלו לחלק "פרטי" (שלא יימחק) וחלק "עסקי" (שיימחק בשעת הצורך). כפי שבוודאי אתם מבינים – האתגרים עדיין אינם קרובים להיפתר בצורה סטנדרטית, ודאי לא בעתיד הקרוב.

זו בדיוק הסיבה שארגונים רבים שאנו פוגשים ביום-יום, כולל חברות וארגונים רבים במגזר הציבורי, מחליטים לקחת את הנתיב פחוּת-הסיכון של שימוש במערכות Private Cloud המספקות פיתרון Virtual eXperience Infrastructure (VXI), פתרון המאפשר שימוש בתשתית Virtual Desktop על מנת לספק שירותי מיחשוב גם להתקנים ניידים כגון טלפונים חכמים, כשענן המיחשוב הארגוני מהווה את החלק החכם והמאובטח בפתרון, תוך אפשרות לספק מצד אחד חוויית משתמש מיטבית (משתמשים מצפים לצפות בווידיאו ברמת HD גם כאשר הם משתמשים ב- Virtual Desktop) ומצד שני שמירה על סטנדרטיזציה ואבטחת מידע,מה שמתאפשר בצורה קלה יחסית עקב שימוש במרכז נתונים אחד ולא בפיזור הנתונים על המכשירים הניידים. אל לנו לטעות ולחשוב שפתרון Virtual Desktop הינו פתרון שכולו מרוכז ב- Data Center – חשוב לטפל בכלל הפתרון, החל מה- Endpoint, עבור בתשתית וכלה ב- Data Center, על מנת לוודא שהפתרון שהמשתמשים שלנו מקבלים יהיה קביל ויעיל.

אירועים קרובים