תוכן שיווקי

מי SaaS ל-Cloud?

16/11/2011 15:55

אבנר מימון, מנהל הפיתוח העסקי של אורקל ישראל

כולם מדברים על ה-Cloud. לאן שלא תלך מישהו יגיד משהו על Cloud ואם לא על ה-Cloud אז על הפתרון שיש לחברה שלו להציע ל-Cloud. אבל מה הוא אותו Cloud? למה כולם מדברים עליו ולמה הוא טוב? מה ההבדל בין SaaS , PaaS ל-IaaS ? ולמה למרות כל הדיבורים על עננים לא יורד קצת גשם?

בכדי ליישר קו ובכדי לענות על שאלות אלו חשוב שנתחיל בהגדרת ה-Cloud אותה הכתיבה חברת NIST האמריקנית ולפיה:
"מיחשוב ענן, הוא מודל המאפשר גישה נוחה על-פי דרישה למשאבי מחשוב מגוונים (רשת, שרתים, STORAGE, אפליקציות ושירותים) שאותם ניתן להפיץ ובהם ניתן להשתמש במינימום מאמצי תחזוקה וניהול".

בהגדרת NIST ישנה כמובן התייחסות להבדלים בין PaaS , IaaS ו-SaaS אבל מה שחשוב יותר מכל היא ההגדרה הבסיסית שבסופו של דבר אומרת לנו את הדבר הפשוט הבא: מחשוב ענן הוא כל אותם תהליכים, best practices וכלים שיאפשרו לנו כארגוני IT לבצע את העבודה טוב יותר, גבוה יותר ומהר יותר בכדי לאפשר ל-Business לתפקד טוב יותר. מודל ה-Cloud מייצג את כל מה שאנחנו מנסים להשיג ב 10 השנים האחרונות, היה מי שקרא לזה BSM והיה מי שקרא לזה GRID אבל בסופו של דבר כולם התכוונו ממש לאותו דבר.

עם הטמעת מודל Cloud שיכול להתקיים במגוון צורות, שיטות וכלים הארגון אמור להרוויח ולהנות:
1.    מרמות שירות טובות יותר כלפי לקוחות פנימיים וחיצוניים (ספקים ואחרים) – מערכות ה IT במודל זה יספקו למנהלים את מה שהם צריכים בזמן.

2.    מצמצום משמעותי בעלויות ה-CAPEX וה-OPEX.

3.    Agility – מצמצום הפער בין דרישות ה-Business ויכולות ה-IT לספק. במודל ענן יש דגש על אוטומציה עד למצב אופוטימאלי שבו לקוח יצרוך משאבי מחשוב מגוונים בדיוק כפי שאנו צורכים חשמל או מים. לא אכפת לנו איך זה מגיע העיקר שזה מגיע ומהר.

תפיסת הענן קרמה עור וגידים על בסיס תפיסת ה-SaaS ונכון להיום רוב יישומי ה-Cloud שאנו מכירים נבנים ומוצעים במתכונת זו המאפשרת ללקוחות לצרוך אפליקציות כדוגמת פייסבוק, ג'י-מייל ואחרות (CRM …) באמצעות דפדפן האינטרנט. הענין הופך למסובך משמעותית כשמדברים על PaaS ו-IaaS בניגוד ל-SaaS הותיק אותו קל יחסית לייצר ולספק כשירות.

בבואנו לבנות פתרון PaaS או IaaS מעבר לברור מאליו והטכנולוגיות הסטנדרטיות המרכיבות את הפתרון יש צורך:
1.    ביצירת "בריכת משאבי מיחשוב" מרכזית ע"י קונסולידציה תוך שימוש בכלים שיאפשרו אוטומציה והקצאה דינמית של משאבי מחשוב מגוונים לפי דרישה. כל הרעיון ב-Cloud הוא לייצר מנגנון שבאמצעותו הלקוחות יקבלו את מה שהם צריכים בזמן שהם צריכים תוך הבטחת רמת ביצועים וזמינות מיטביים. הפתרון, ולא משנה על איזה יצרן הוא מבוסס ובאיזה קונסטלציה, חייב להבטיח יכולות הקצאה דינמית לפי דרישה לא רק של שרתים אלא של כלל תשתיות המחשוב כולל: אפליקציות, בסיסי נתונים, רשת, מערכות הפעלה ועוד. בניית "הבריכה" ותפעולה במתכונת דינמית היא בעצם מהות ה-PaaS וה-IaaS – מי שידע לספק פתרונות וממשקי Self Service חכמים לניהול עולם זה הוא זה שיזכה בעולם הענן המורחב היוצא מגבולות ה-SAAS המוכרים.
2.    בייצור מערכות סטנדרטיות פשוטות לניהול ותחזוקה. במודל ענן יש צורך ממשי בסטנדרטיזציה המתלווה לתהליכים פשוטים ולמורכבות מופחתת.
3.    בצמצום מקסימלי של מס' המערכות הדורשות אינטגרציה ייחודית. הרעיון, שכל ארגון צריך להמציא לעצמו את ארכיטקטורת מערכות המידע ולהרכיב אותו ממגוון כלים ופתרונות Best of Breed , היא תפיסה בלתי כלכלית בעליל המייצרת נקודות כשל רבות הזהות למספר נקודות האינטגרציה בפתרון.

לסיכום וכפי שאמרתי כבר בהתחלה, ה-Cloud זו מילה יפה שמאחוריה עומד עקרון פשוט – תנהל את ה-IT שלך כך שה-Business יוכל לצעוד קדימה ללא מעצורים. לשם כך נדרשת היכולת להקים סביבות ולנהל אותן ברמת ביצועים טובה – במהירות, ביעילות ובמינימום השקעה. לאורקל יש את כל הכלים והפתרונות שיעזרו לכם כארגוני IT לממש מטרה חשובה זו עם יכולות אמיתית לספק פתרונות ה-PaaS וה-IaaS מלאים, מוכנים וקלים לניהול.

אירועים קרובים