תוכן שיווקי

חכם סיני אמר פעם…

כמה טיפים לפרזנטציה מוצלחת מאת לאו-דזה, קונפוציוס וחבריהם

04/03/2012 16:20

מאת ענבל גלפרב, מנחה ומרצה – מסרים בלתי-מילוליים, תדמית וכישורי פרזנטציה

מה יכולים כבר להוסיף לנו, אנשי העולם החדש המעודכנים עד קצות אצבעותינו, החכמים הסינים לאו-דזה, קונפוציוס ושאר חבריהם בענייני פרזנטציה? מה הם כבר יכולים ללמד אותנו? מצגות רבות עמוסות בדיבור על מטרות, תוצאות, סטטיסטיקות, מידע טכני ומקצועי – זה חשוב אבל זה לא העיקר. אחרי הכל, לב-ליבה של הפרזנטציה הוא המציג. ועל-כך בדיוק הם מדברים, על האדם שבמרכז ההצגה.

"אין אשליה גדולה יותר מאשר הפחד,
אין טעות גדולה יותר מאשר להתכונן להגנה עצמית"

אם אתה לובש "חליפת הגנה" של היצמדות לטקסט שהכנת, מכין עוד ועוד שקופיות או משדר לחץ – הקהל שלך אינו יכול ליצור עימך קשר.
קצת פגיעות ומגע אנושי תיצור הרבה קשב מצד מאזיניך.

"העיניים הן שליחות התבונה והלב"
צור קשר עין עם האנשים שמולך. דבר אליהם ולא מעליהם. הם יעריכו את דבריך ויהיו שם איתך.

"פעל למען האנשים. בטח בהם, השאר אותם לבד"
ודא כי המצגת שלך היא אודות הקהל, לא אודותיך. מדוע אתה מדבר לקבוצת האנשים המסויימת הזו? מה אתה נותן או מציע להם? כיצד אתה יכול לשפר את חייהם? אם קהל היעד שלך יודע מה יש פה עבורם מלכתחילה, הם יהיו מוכנים לשמוע אותך.

"אדם חכם זקוק רק לכמה מילים. על תוף טוב אין צורך להכות בחזקה"
אמור את מה שאתה צריך להגיד ואז ראה מה קורה. ייתכן שתרצה לעטר את דבריך ולפרט, אבל אם זה כדי להפחית את המבוכה שלך, או כדי להתגבר על שתיקה – בחר בעצת החכמים הסינים. חדר מלא מילים עשוי להיות מעיק. אם תוכל להיות שקט עם קהל, ניצחת. אפשר שתיקה במהלך המצגת שלך, היא תאפשר לקהל להגיע אליך ולדמיון שלהם להשלים את החסר.

"לא לדעת הוא ידע אמיתי"
בפעם הבאה שמישהו שואל אותך שאלה שאינך יודע לענות עליה – שמח בה. זוהי הזדמנות נהדרת לחקור את הנושא ביחד ולפתח דיון שיצור מעורבות גבוהה יותר.

"אמירת אמת אינה תמיד רהוטה
אמירה רהוטה אינה תמיד אמת"

שטף ורהיטות לא בהכרח מצביעים על כנות הדובר או על נכונות הנאמר. אנו עשויים להתפתות לשפה ציורית או מפולפלת במיוחד לתיאור רעיונותינו אך השומע עלול להתרשם כי אנו מתאמצים יתר על המידה להרשים אותו ומנסים להסתיר את האמת. שמור על שפה פשוטה ועניינית.

אין ספק, החכמים הסיניים ידעו דבר או שניים על פרזנטציה והצגה מול קהל.

אירועים קרובים