תוכן שיווקי

לקראת אירוע | מה, Agile לארגון כולו?!

23/05/2012 15:25

בעשור האחרון חדרה שיטת ה-Agile לעולם ההיי-טק, וכיום ניתן לראות חברות רבות הפועלות בצורה אג'ילית – הן בהתנהלותן הפנים-ארגונית והן מול לקוחותיהן. יחד עם זאת, יש חברות שהחליטו 'ללכת על זה' וליישם את השיטה בארגון, אך נשארו ברמת הצוות: ברחבי הארגון אמנם פועלים צוותי Scrum בצורה יעילה, אך הארגון כולו ממשיך לפעול בשיטות המסורתיות ואין סנכרון בין תתי-הארגון.

חיים דויטש וחי פורשר, שני מומחי Agile בעלי התמחויות שונות, החליטו להרים את הכפפה, ליצור שינוי – ולהראות לארגונים בארץ כי יש קשר הדוק בין ה-Scrum למתודולוגיות אג'יליות אחרות, וכי יישום נכון של המתודולוגיה יכול להפוך את הארגון לאג'ילי. חיים – מומחה ל-Scrum והיחיד בארץ בעל הסמכת CSC ו-CST להכשרת Scrum Masters, וחי – מומחה Agile עם התמחות בניהול תכניות (APM), חברו יחד למיזם חדש והקימו את Agile Planet – גוף המאגד את כל היבטי ה-Agile תחת קורת גג אחת.

מדוע ה-Scrum, המתודולוגיה העיקרית ליישום ה-Agile, לא עלתה גם לרמות הגבוהות?
אנו מוצאים שתי סיבות עיקריות לכך שהמתודולוגיה צומצמה לרמת הצוותים ושיישומה נעשה עד כה רק ברמות הנמוכות. הסיבה הראשונה היא תהליך הטמעה לא נכון של השיטה. ארגונים רבים החליטו להטמיע Agile, לא ידעו כיצד להתחיל את התהליך ומה נחוץ כדי ליישם את השיטה בהצלחה – ותהליך ההטמעה נכשל עוד בטרם הוחל על כל הארגון.

הסיבה השנייה היא תפישה מוטעית האומרת כי מתודולוגיית ה-Scrum מתאימה לרמת צוותי הפיתוח בלבד. תפישה זו הושרשה כה עמוק בארגונים, עד כי רבים מהם לא מצאו את הקשר בין ה-Agile ל-Scrum ומנעו את ההתפתחות הטבעית של יישום השיטה.

מה, למעשה, הבשורה ש-Agile Planet מביאה עמה?
זו למעשה הפעם הראשונה בישראל שחברת היי-טק תוכל לקבל מענה מקיף בנושאים אלו. אם עד היום ראינו צוותי Scrum עובדים, אך לא יותר מכך – אופן היישום שלנו יאפשר לארגון כולו לעבוד בצורה אג'ילית וסקראמית. צריך לזכור שגם מומחי ה-Agile מכירים את השיטה רק עשור, ולכן הם לא תמיד ידעו כיצד להוציא אותה מגבולות הצוות. היתרון בשיתוף הפעולה שלנו הוא ביכולת ליישם אותה הן בתחום הצר של רמת הצוות והן ברמת ה-Scaling – לארגון כולו.

וכיצד אתם עושים זאת?
על רגל אחת, ה-Scrum עוסקת בעיקרה ברוח הצוות – והייחוד שלנו הוא בפרשנות של המונח 'צוות'. בעוד שיש מנהלים או יועצים המתייחסים לצוות כאל גוף גרעיני – אנשי פיתוח, בדיקות, תוכנה וכו' – הנחת המוצא שלנו היא כי צוות יכול להיות מורכב מכמה Scrum Masters, מכמה בעלי תפקידים או אפילו ממנהלים בדרגים הבכירים ביותר. כשמבינים זאת ומרחיבים את עקרונות המתודולוגיה – כמובן, לאחר לימוד מעמיק ובצורה המותאמת לארגון – קל יותר לעשות את החיבורים הנדרשים ולהפוך את הארגון כולו לאג'ילי, ולא רק צוותים בודדים מתוכו.

כיצד אתם רואים את ה-Agile בשנים הקרובות?
בכנס הקודם, כששאלנו אנשים לגבי ה-Agile, לא כולם ידעו מה זה. היום, שנה אחרי, חברות רבות כבר הטמיעו Agile בהצלחה, עובדים נשלחים בקביעות לקורסים שלנו כדי לשפר את יכולותיהם האג'יליות והסקראמיות, ובאופן כללי: ה-Agile הפכה משיטה חדשה ולא ידועה לדרך חיים מוכרת, יעילה ועם תוצאות. אנו אף נתקלים לאחרונה בתופעה מעניינת: בכל ארגון שבו אנו מתחילים בהטמעת השיטה פונים אלינו מיוזמתם צוותים שלא השתתפו בתהליך – ומבקשים לדעת כיצד גם הם יכולים להצטרף לתהליך האג'ילי.

Agile Planet תשתתף בכנס PMI ה-16

אירועים קרובים