תוכן שיווקי

לפני שהכל עולה בלהבות

10/09/2012 14:54

מאת גיא הוכמן, מנכ"ל Genie שירותי מחשוב עסקי

פרשת הווירוס החדש שתוקף מחשבים במזרח התיכון, ועל פי הערכות שונות מקורו ביוזמה איראנית כתגובה להתקפות הסייבר עליה, צריך להדליק אצל כולנו נורה אדומה. האם באמת ניתן לדאוג שהתקפה באמצעות וירוס, מתוחכם ככל שיהיה, לא תפגע בנו חזרה?

בואו נחזור מספר חודשים אחורה… וירוס בשם 'להבה' תוקף את תכנית הגרעין האיראנית וגורם שם לנזקים לכאורה. על פי מקורות בעיתונות מקור הווירוס הוא בישראל ואולי גם בשיתוף מדינות נוספות. משחק התקפת הסייבר הזה, מתוחכם ככל שיהיה, הוא לטעמי משחק מסוכן, מסוכן מאוד. אחרי שאנו נרגעים מתפיחות הדדיות על השכם, מהללים את גאוני הטכנולוגיה שעיכבו או לא עיכבו את תכנית הגרעין האיראנית – בואו ונבחן את הנושא בצורה בוגרת יותר: האם בעולם המודרני, עולם בו מחשבים משולבים בו בכל רמה – מרמת הטלפון, לקוצב הלב, מרמת המידע הרפואי, לכל התקשורת הארגונית העסקית שלנו, אנו רשאים להחדיר בו וירוסים שונים שאנו יודעים איך זה מתחיל, אך אף אחד אינו יודע כיצד זה יסתיים.

עולם המחשוב העולמי מרושת מכף רגל ועד ראש, והחדרת וירוס למחשב שנמצא היום בתחתית בונקר באיראן, בנקל יכול לגלוש ולהתפשט גם למקומות אחרים. נכון, המידע על הוירוס הנוכחי הוא חלקי בלבד, עמוס בדיס-אינפורמציה ואין באמת לאף אחד מאיתנו, לא אנו מומחי האבטחה ולא לציבור הרחב, את כל המידע על יכולותיו ואיזה נזק הוא יכול לגרום. אבל מה שברור לכולנו הוא שוירוסים, בעולם המחשוב, כמו בעולם האמיתי, מועברים מחולה לחולה… האם ניתן למנוע התפשטות שכזו גם למחשבים תמימים? במקרים רבים, לא.

כשם שבעולם האמיתי, מדינות, גם אויבות, מנסות לשתף פעולה על מנת למנוע הידבקות במחלות ומניעת מגפות, הגיע הזמן שגם בזירת הסייבר ייעשה אותו הדבר. מאז המצאת האינטרנט אנו חיים בעולם שמרושת לחלוטין, ללא גבולות אמיתיים, עולם בו כל המידע על חיינו, פעילות הייצור שלנו, החשמל, המים, התחבורה – הכל, ממוחשב. האם לא הגיע הזמן לשנות תפישה ולהפנים כי כולנו בעולם חיים בבית זכוכית שמרושת כולו באוטוסטרדות של מידע שזורם בקצב מטורף – האם אנו יכולים להרשות לעצמנו להשליך אבנים בבית זכוכית שכזה? האם באמת אפשר לדאוג שהאבן שאנו נזרוק תפגע רק ביריב ולא תפגע גם בנו או בחפים מפשע אחרים?

לכן, לפני שאנו מנסים לפגוע באויב שלנו, בין אם דרך החדרת סוס טרויאני כזה או אחר או וירוס יצירתי, כדאי שנחשוב עשרה צעדים קדימה – האם מהלך שכזה לא יוכל לחזור ולפגוע בנו חזרה? האם לא הגיע הזמן להבין שמחשב לא נועד רק להפעלת תכנית מלחמה זדונית ושהעולם כולו כבר מזמן הפך לממוחשב – וככזה פגיע מאוד להתקפות שכאלה.

אירועים קרובים