2017: השנה שלפני העידן הבא של הסלולר

השנה המשכנו להיות מכורים לסמארטפון, להוריד אפליקציות ולהסתכל בו בכל רגע פנוי, או לא פנוי ● אלא שנראה ש-2018 תהיה יותר מעניינת, עם טכנולוגיות שעומדות להעמיק את הקשר שלנו למכשיר ה(כמעט) כל יכול

2017 הייתה שנת סלולר מרתקת. 2018 צפויה להיות מרתקת יותר. צילום אילוסטרציה: BigStock

"סיכום שנת 2017 בתחום הסלולר" – זה מה שהתבקשתי על ידי העורך לעשות. סיכום שנה מתקשר אסוציאטיבית עם סקירה של המכשירים הבולטים שיצאו במהלכה, ובמרכזם האייפונים והגלקסים השונים, והאירועים המרכזיים בשוק החם הזה. אלא שאת זה כבר עשיתי לקראת ראש השנה (העברית). הפעם בחרתי להתמקד בתחום מעניין לא פחות: הרגלי השימוש שלנו בסלולר.

סקר שערכה דלויט (Deloitte) מאשש שגם ב-2017, מרביתנו לא יכולים לדמיין את החיים בלי הסמארטפון, והנתונים משקפים את רמת חדירתו לחיינו, לפעמים עד כדי אבסורד. ואולם, דומה שזוהי רק ההתחלה: ההתפתחויות הטכנולוגיות מקפיצות את השימושים שהאנושות יכולה לעשות בטכנולוגיה הסלולרית, ונראה שאנחנו עומדים בפני עידן המובייל הבא, שיהיה מסעיר אף יותר – בזכות התפתחויות טכנולוגיות כמו Big Data, אנליטיקה, האינטרנט של הדברים, בינה מלאכותית ועוד דברים כיד הדמיון הטובה.

עולם המובייל שייך לא רק לצעירים

המחקר, שכלל בני גילאי 18-75, מצא שבניגוד להנחה המקובלת, לא רק הצעירים מאמצים טכנולוגיות: הצמיחה הגדולה ביותר בבעלות על סמארטפונים במהלך השנתיים האחרונות היא בקרב קבוצת בני ה-55 פלוס. אמנם, ל-93% מהצעירים יש טלפונים חכמים, אבל המבוגרים לא נמצאים בהרבה מאחוריהם, ושיעור האימוץ של המכשירים הללו בקרב בני כל הגילאים עומד על 82%.

עלייה ניכרת במספר המבוגרים שמצלמים סלפי - או לפחות יכולים לצלם. צילום אילוסטרציה: BigStock

עלייה ניכרת במספר המבוגרים שמצלמים סלפי – או לפחות יכולים לצלם. צילום אילוסטרציה: BigStock

הטענה הזאת מקבלת חיזוק כשמדובר בשעונים חכמים: רמת השימוש בהם היא הגבוהה ביותר בקרב קבוצת הגיל המבוגרת ועומדת על 75%, בהשוואה לכ-60% מהצעירים.

ככלל, לפי המחקר, שדלויט עורכת מזה שבע שנים רצופות, זוהי הפעם הראשונה שבה רואים שימוש נרחב באפליקציות ושירותים סלולריים בכל קבוצות הגיל.

מכורים!

עוד עולה מהנתונים שבשלוש השנים האחרונות כמעט שאין שינוי במספר ובתדירות הפעמים שאנחנו מסתכלים בסמארטפון שלנו, והנתונים נשארים גבוהים: 89% מעידים שהם מביטים במכשירים שלהם בשעה הראשונה לאחר שהם מתעוררים ו-81% – בשעה לפני שהם הולכים לישון.

בדומה, מספר הפעמים שאנחנו מביטים במכשירים שלנו במהלך היום בשלוש השנים האחרונות כמעט שלא השתנה, ועמד ב-2017 על 47 (כשלוש פעמים בשעה בשעות הערות, בממוצע). המשתמשים ה-"מכורים" ביותר הם בני ה-18-24, שמסתכלים ומתעסקים עם הסמארטפון שלהם 86 (!) פעמים ביום.

רוב הצעירים מודים שהם עושים שימוש תכוף מדי במכשיר: 75% בקבוצת הגיל 25-34 ו-72% מגילאי 18-24. בניגוד להם, בקרב בני 55 פלוס עומד הנתון על 13% בלבד. כמעט מחצית (47%) מהמשתמשים בכל קבוצות הגיל אמרו שהם מנסים להפחית או להגביל את השימוש בסמארטפון שלהם. הנתונים מראים שזה לא ממש הולך להם.

היכן אנחנו משתמשים בטלפון הנייד? 80% מאתנו עושים זאת עם האוכל – בין אם בבית או במסעדה, 89% בעת צפייה בטלוויזיה, 85% מפנים את המבט אל הסמארטפון גם כשאנחנו משוחחים עם חברים, 92% בזמן קניות, 54% בפגישות עסקיות ושני נתונים די מסוכנים: 59% מאתנו עושים זאת בנהיגה ו-44% כשהם חוצים כביש.

בשנה האחרונה הורדנו בממוצע 23 אפליקציות (לעומת 22 ב-2016), כש-57% ציינו שהם לא מורידים מספר גדול יותר של אפליקציות משום שהם לא רואים בכך צורך, ו-25% ציינו שהסיבה היא מחסור בנפח אחסון במכשיר.

ה-IoT והתשלומים הסלולריים – בצמיחה

השנה זינק מספר המשתמשים שמשלמים באמצעות המכשיר החכם שלהם ב-50% והגיע ל-29%, וגברו הפתיחות והעניין באינטרנט של הדברים.

דווקא קטגוריית הבתים החכמים מפגרת אחרי קטגוריות אחרות, כמו מערכות בידור ומכוניות מחוברות. אולם, נכונותם של המשתמשים לשלם עבור בתים חכמים, או מכוניות מחוברות, עלתה בשנה האחרונה, והם מוכנים להוציא עליהם עד 10 דולר בחודש.

אנשים מוכנים לשלם עבור בתים חכמים - אבל לא הרבה. צילום אילוסטרציה: BigStock

אנשים מוכנים לשלם עבור בתים חכמים – אבל לא הרבה. צילום אילוסטרציה: BigStock

המחקר מראה שגם מילות באזזז אחרות הולכות וקונות אחיזה בקרב צרכני הסמארטפונים: כמעט 68% מהצרכנים משתמשים בבינה מלאכותית ובלימודי מכונה באמצעותו, בעיקר בעוזרת קולית (מי אמר Siri?) ובתכנון מסלולי נסיעה (מי אמר Waze?). דלויט מאמינה שבעתיד יתרחב מאוד האימוץ של כמה שירותים חדשניים, כמו שירותים מבוססי מיקום ולוח פגישות אוטומטי.

דואגים לפרטיות – אבל עדיין עם "אצבע קלה על ההדק"

לצד המודעות הגוברת לשימושי האינטרנט של הדברים, עולה בקרב המשתמשים הדאגה לאבטחה ולפרטיות. כ-40% מאתנו מוטרדים מחשיפת יתר של חיינו הפרטיים וסבורים שאנחנו לא מקבלים מידע הולם, אם בכלל, על הסיכונים הקשורים במכשירים מחוברים.

חשוב לציין שבניגוד אולי למה שחושבים, המודעות לנושאי האבטחה והפרטיות רבה: 80% מאתנו מאמינים שהחברות המספקות שירותים משתמשות בנתונים האישיים שלהם, ו-78% סבורים שהנתונים האלה דולפים (ביודעין) גם לחברות מצד שלישי. למרות זאת, אנחנו מוכנים לשתף חלק מנתוניהם האישיים, כמו שם וכתובת מייל (58%). רק 13% השיבו שהם לעולם לא ישתפו מידע אישי. האמנם?

עוד נתון לא מפתיע הוא שלמרות המודעות הזו, 91% מאתנו כלל לא קוראים את תנאי השימוש בשירותים שאנחנו מורידים ובעדכונים – ופשוט לוחצים על "קבל". בקרב הצעירים עומד הנתון על 97%! זה לא פלא, בהתחשב בעובדה שמרבית הטפסים של התנאים האלה קשים ומסובכים להבנה, ובהתחשב בעובדה שאם אנחנו רוצים את השירות, אין לנו ברירה אלא לקבל אותם.

השורה התחתונה: המחקר של דלויט מאשש שהיקום הסלולרי שלמדנו לאהוב ושאנחנו חושבים שאנחנו מבינים אותו – משתנה. הרגלי השימוש בסמארטפונים ובמכשירים האחרים הופכים לתבניות התנהגות מקובלות, אלא שאנחנו מצויים בתחילתו של עידן סלולרי חדש. ניכרת עלייה ברמת הדאגה בנושאי אבטחה, פרטיות ושימוש מוגזם, אבל עבור רבים מאוד אין בכך כדי למנוע רכישה של שירותים וניצול היתרונות הגלומים בהם. בנוסף, נראה שהסקרנות וההבטחה הטמונה בטכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, לימודי מכונה, מציאות וירטואלית ורבודה, 5G ומכוניות אוטונומיות עולות על החשש מנושאי אבטחה ופרטיות.

כיצד יתייחסו המשתמשים לשינויים הבאים? האם עולם הסלולר ימשיך להיות מסעיר? ומה יביא אתו העידן החדש בתחום, שנראה שעומד בפתח? לכל השאלות האלה מתאימה התשובה הוותיקה: נחיה ונראה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים