הונאת ענק: HP מחקה 8.8 מיליארד דולרים מספריה בגלל סילופים ברישומים הכספיים של אוטונומי

HP טוענת ל-"אי סדרים חמורים, כשלים חשבונאיים וסילופים בוטים של ערכה של אוטונומי" ● בהודעה לרשויות כתבה HP, כי "כמה חברים לשעבר בצוות הניהול של אוטונומי ניפחו את המדדים הפיננסיים הבסיסיים של החברה" ● המנכ"לית, מג ויטמן, האשימה את ליאו אפותקר, המנכ"ל לשעבר, ושיין רוביסון, מנהל האסטרטגיה הראשי לשעבר ● באוטונומי מכחישים את ההאשמות ● ייתכן שאילו היו מקשיבים ללארי אליסון, שדחה הצעה לרכישת אוטונומי עקב הצעת מחיר "גבוהה באופן קיצוני", היו אנשי HP חוסכים לעצמם את המבוכה

מג ויטמן, מנכ"לית HP. צילום: פלי הנמר

ענקית המיחשוב HP הטילה אמש (ג') פצצה פיננסית: היא נאלצה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולרים, כתוצאה מסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של חברת התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy), אותה רכשה.

ההודעה על רכישת אוטונומי תמורת 10.25 מיליארד דולרים ועל כוונת HP לחסל את עסקי המיחשוב האישי ניתנה באוגוסט 2011 על ידי מנכ"ל ענקית המיחשוב דאז, ליאו אפותקר. אוטונומי, חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה, עוסקת בניתוח מידע בלתי מובנה בעולם ה-Big Data. המחיר ש-HP שילמה על הנרכשת מייצג שווי של 42.11 דולרים למנייה בודדת של אוטונומי – נתון הגבוה ב-64% ממחיר השוק.

בהודעה שמסרה אתמול החברה לרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) נכתב, כי " HP רשמה תשלום שאינו במזומן בגין ירידת הערך של נכסים בלתי מוחשיים ומוניטין שקשורים לרכישה של אוטונומי. התשלום מתייחס לאי סדרים חמורים, כשלים חשבונאיים וסילופים בוטים של ערכה של אוטונומי. HP מאוכזבת מאוד לגלות, כי כמה חברים לשעבר בצוות הניהול של אוטונומי יצרו מצגי שווא וניפחו את המדדים הפיננסיים הבסיסיים של החברה, כל זאת בטרם רכישתה. החברה הציגה לכן את ערכה באופן מסולף".

בשיחת ועידה שנערכה לפני פתיחת המסחר בוול-סטריט אתמול – מועד שאינו אופייני לקיום שיחה שכזו – אמרה מג ויטמן, מנכ"לית HP, שהחברה תמחק 8.8 מיליארד דולרים מרווחיה, "שהושגו בעמל רב".

ויטמן לא פירטה את טבעם המדויק של אי הסדרים ומצגי השווא שבוצעו לכאורה על ידי אנשי אוטונומי, אבל אמרה, כי "אוטונומי נותרת חלק מתהליך העבודה שלנו, כחלק ממהלך מהפיכתה מסטארט-אפ לעסק בוגר (משחק מילים: From startup to grownup)". אנליסטים ציינו, כי יש מימד אירוני באמירה הזו, שכן אוטונומי הייתה חברה ציבורית עם 25 אלף לקוחות כאשר נרכשה על ידי HP.

לדברי מנכ"לית HP, מנהל בכיר באוטונומי גילה לה היכן ניתן לחשוף את הערך האמיתי של החברה, זה שלא נתגלה על ידי KPMG, החברה אותה שכרה HP במהלך תהליך הרכישה לבדיקת הספרים של הנרכשת ונאותות הרכישה. "בסופו של דבר, אתה צריך להסתמך על הספרים הכספיים, כפי שעשינו. אנחנו ניקח את אוטונומי מכאן הלאה", אמרה ויטמן.

היא האשימה שני אנשים שהיו אחראים לעסקת הרכישה של אוטונומי: אפותקר, המנכ"ל לשעבר, ומנהל האסטרטגיה הראשי לשעבר, שיין רוביסון – שניהם כבר אינם בחברה. לדברי ויטמן, הליכי בדיקת הנאותות של הרכישה דווחו לרוביסון ולא לסמנכ"לית הכספים – נוהל אותו היא שינתה עם הגעתה לתפקיד המנכ"לית.

HP פנתה לרשות האמריקנית לניירות ערך, כמו גם למחלקה לחקירות הונאה חמורות בבריטניה, והודיעה שבכוונתה להגיש תביעות פלילית ואזרחית "במקום המתאים, על מנת לקבל פיצוי עבור בעלי המניות של HP".

ויטמן הוסיפה, כי HP מאמינה במוצרי אוטונומי וכי מינתה את רוברט יאנגג'ונס, לשעבר בכיר בסאן (Sun) ובמיקרוסופט (Microsoft), לעמוד בראש חטיבת התוכנה של HP.

מייק לינץ', המנכ"ל לשעבר והמייסד של אוטונומי, הכחיש את ההאשמות נגדו ואמר כי "ההאשמות הללו הן בבחינת אמבוש. לא יצרתי קשר עם בעלי תפקיד רשמי כלשהו ב-HP, או עורכי הדין שלהם. שמעתי על ההאשמות הללו בראשונה דרך התקשורת".

לדבריו, "ככלל, אנחנו דוחים את טענות HP לחלוטין. זה ממש לא בסדר. המציאות היא שכאשר HP רכשה את אוטונומי, כמאה אנשים היו מעורבים בהליך בדיקת הנאותות, שהיה מוקפד. העניין הוא שב-HP לא מבינים בעסקי רכישה בכלל ובעסקי התוכנה. אני חושש שזה מצב מתמשך. היו 'בלגנים' גם ברכישות של פאלם (Palm) ו-EDS".

הוא הוסיף, כי "נכון הוא שעסקי אוטונומי לא הצליחו בשנה שעברה, אולם לא יעלה על דעת שערך החברה פחת. אני חושד שכל אגורה פנויה הושלכה לטובת ההפחתה החשבונאית. מג (וויטמן) בילתה את כל יום האתמול כדי לדבר על זה, במקום לספק הסבר על התוצאות הגרועות ביותר בהיסטוריה של HP. היא צריכה לחשוב יותר על בעיות היסוד של עסקיה. אני מקווה שהם יוכלו לבנות מחדש את מה שהייתה פעם החברה הגדולה ביותר בעמק הסיליקון".

לעתים כדאי להאזין למתחרים
נראה שאפותקר, ו-ויטמן אחריו, היו יכולים לחסוך מעצמם את המיליארדים שהתפוגגו באוויר לו רק היו מקשיבים ליריביהם. באוקטובר שעבר השתלח לארי אליסון, מנכ"ל אורקל (Oracle), במייק לינץ', לשעבר מנכ"ל אוטונומי, ואמר שהוא שיקר בכך שהכחיש שהציע לו (לאליסון) בעבר לרכוש את החברה – ונדחה. אליסון אף אמר, כי הרכישה הגדולה של אוטונומי על ידי HP הייתה מוגזמת. HP רכשה את החברה הבריטית תמורת 10.25 מיליארד דולרים, בעוד שאליסון טען שהמחיר שהוצע לו על ידי מנהלי אוטונומי לאחר פגישה שנערכה במשרדי אורקל באפריל אותה שנה – שישה מיליארד דולרים – היה כבר אז "גבוה באופן קיצוני", ועל כן – הוא דחה את ההצעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים