עכשיו זה סופי: דל נמכרה תמורת 24.4 מיליארד דולרים והפכה לחברה פרטית

הנהלת החברה החליטה למכור אותה למייקל דל, המייסד והמנכ"ל, ולקרן ההשקעות הפרטית סילבר לייק ● מיקרוסופט תעמיד לצורך הרכישה הלוואה של שני מיליארד דולרים ● הרכישה היא חלק ממהלך של דל להפוך מיצרנית מיחשוב אישי לחברה המספקת פתרונות IT כוללים לארגונים ● מייקל דל כתב במזכר ששלח לעובדיו אמש (ג'), כי "המהפך של דל ייקח יותר זמן, השקעה וסבלנות"

לאחר חרושת שמועות בת שלושה שבועות מה יעלה בגורל דל (Dell) החליטה הנהלת החברה למכור אותה למייסד והמנכ"ל, מייקל דל, ולקרן ההשקעות הפרטית סילבר לייק (Silver Lake), תמורת 24.4 מיליארד דולרים ולהפוך אותה לחברה פרטית. זאת, לצד הלוואה של שני מיליארד דולרים שתעמיד מיקרוסופט (Microsoft) לצורך הרכישה. מניות החברה נמכרו תמורת 13.65 דולרים האחת והעסקה צפויה להיסגר עד סוף הרבעון השני של השנה הכספית 2014 של החברה.

מחיר המכירה של דל גבוה יותר מהערכות השווי שלה בטרם המכירה, שעמדו על 23 מיליארד דולרים. אנליסטים ציינו, כי זו הרכישה הממונפת הגדולה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2007.

מייקל דל הקים את החברה שנושאת את שמו ב-1984, בהיותו בן 19, עם 1,000 דולרים בלבד בארנק. ארבע שנים מאוחר יותר החברה הונפקה. יצוין, כי לאחר סגירת העסקה, דל ימשיך לכהן כמנכ"ל ויושב ראש החברה.

הוא כתב במזכר ששלח לעובדיו אמש (ג'), כי "המהפך של דל ייקח יותר זמן, השקעה וסבלנות. גם בבעלות פרטית, לדל עדיין יש את הגמישות לביצוע רכישות. בכוונתנו להמשיך ולהיצמד לאסטרטגיה הנוכחית שלנו, של גיוון מעבר למחשבים אישיים".

לדברי בריאן גלאדן, סמנכ"ל הכספים של החברה, זו מתכננת לדבוק באסטרטגיה הנוכחית שלה ולהפוך מספקית מחשבים אישיים לספקית IT בעלת היצע כולל. "דל יכולה כעת להמשיך את האסטרטגיה שלה מבלי להיות מוגבלת על ידי הלחצים שיש על חברות ציבוריות", ציין. "כחברה פרטית, יהיו לנו זמן וגמישות להמשיך ולממש את אסטרטגיית אספקת פתרונות IT מקצה לקצה. נוכל להמשיך ולהשקיע השקעות אורגניות ולא אורגניות (הכוונה לרכישות – י.ה.) ולא יהיו לנו ביקורת ומגבלות שקשורות לפעילות של חברה ציבורית. אנחנו מאוד מעודדים מהעתיד".

חלק מהאנליסטים סבורים שיש היגיון בהפיכת דל לחברה פרטית – רעיון שכבר עלה בשנים האחרונות. אחרים מציינים את העלות הגבוהה של העסקה, את החוב החיצוני, שעומד על כ-4.5 מיליארד דולרים, ואת קשיי הצמיחה בשוק ה-PC אל מול ההצלחה של מחשבי הלוח, דוגמת ה-iPad של אפל (Apple).

הרווחים של דל צנחו ב-47%
יצוין שדל הייתה בעבר היצרנית המובילה בעולם המחשבים האישיים וחלוצה בניהול שרשרת אספקת מחשבים. כעת היא נאבקת כדי להגן על נתח השוק שלה נגד יריביה האסיתיים, ובראשם לנובו (Lenovo). השינוי אותו עושה החברה הוא אסטרטגי: מעבר מיצרנית מחשבים אישיים לספקית מוצרים ושירותי IT לארגונים. דל מעוניינת לנהל את השינוי הזה הרחק מעיני הציבור וביקורתו.

בנובמבר האחרון, עת פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של שנתה הכספית, עלה שרווחיה צנחו ב-47%, בעיקר בשל מכירות נמוכות ביותר של מחשבים אישיים. מצב זה נובע מביקושים חלשים למחשבים אלה מצד ארגונים גדולים ועקב המעבר למיחשוב נייד. מאז שבשנה שעברה הגיע שערן של מניות דל לשיא, הוא ירד ב-40%.

גלאדן אמר, כי התפנית של החברה תארך זמן ותצריך השקעות, אולם הפיכתה לפרטית תקל עליה במימוש האסטרטגיה, כי היא לא תימדד במכירות מדי רבעון.

המתחרות: המהלך של דל – "משבש"
יצרניות המחשבים המתחרות מיהרו להודיע, כי המהלך של דל הוא "משבש" ולא יהיה טוב ללקוחותיה. "דל ניצבת בפני דרך קשה מאוד קדימה ועם חובות מעמיסים ומשמעותיים, היכולת שלה להשקיע במוצרים ושירותים חדשים תהיה מאוד מוגבלת", טוענת HP, יצרנית המיחשוב האישי הראשונה בהיקף. "רכישות ממונפות (כמו שעשתה דל – י.ה.) נוטות לנטוש את הלקוחות בקרן רחוב, כמו גם להיפרד מחדשנות. HP מתכננת לנצל את מלוא היתרונות הגלומים בשיבושים הצפויים לקרות בקרב בסיס הלקוחות של דל".

לנובו הודיעה שהיא "מעדיפה להתמקד במוצרים ובלקוחות מאשר בתמרונים פיננסיים מסיחי דעת ובשינויים אסטרטגיים גדולים".

קצת היסטוריה
דל הותירה את החותם הגדול ביותר שלה בשנות ה-90', עם המודל שלה לבניית מחשבים על פי הזמנה ומשלוחם ישירות ללקוחות במחיר נמוך יותר מהמתחרות HP ויבמ (IBM), להן היו שרשרת אספקה מורכבת וצבר של מלאי. ב-2001 הפכה דל להיות החברה שמוכרת את הכמות הרבה ביותר של מחשבים אישיים ברחבי העולם.

אלא שבחלוף השנים, יריבותיה של דל אימצו את השיטות שלה למכירה בעלות מופחתת והיא מצאה את עצמה נשרכת מאחור, ממוקדת רק בשרתים ומחשבים אישיים. ב-2007, אחרי שכבר עזב את תפקיד המנכ"ל, שב מייקל דל לתפקיד כדי להציל את הספינה המקרטעת.

מאז פצחה דל במסע רכישות של 25 חברות, במטרה לבנות חברה המספקת לא רק חומרה אלא גם תוכנה, שירותי IT, אחסון ורישות.

בין הרכישות הבולטות שביצעה החברה הייתה זו של פרו סיסטמס (Perot Systems), ספקית שירותי מיחשוב מטקסס, שבוצעה בספטמבר 2009, בסכום של 3.9 מיליארד דולרים. יושב ראש החברה, המיליארדר רוס פרו הבן, שהתמודד בעבר על נשיאות ארצות הברית, הצטרף לאחר הרכישה למועצת המנהלים של דל. רכישה זו בוצעה שנה לאחר שחברה אחרת שהוקמה על ידי רוס פרו הבן, EDS, נרכשה על ידי HP תמורת 13.9 מיליארד דולרים.

באפריל 2012 הודיעה דל על רכישת Wyse Technology – חברה פרטית שמציעה טכנולוגיות של מיחשוב ענן ו-וירטואליזציה של מחשבים שולחניים.

ביולי אותה שנה, לאחר מרדף בן חודשים, היא רכשה את חברת קווסט (Quest Software) תמורת כ-2.4 מיליארד דולרים. התוכנות של קווסט מסייעות לעסקים בכמה תחומי מפתח בעולם המיחשוב: ניהול בסיסי נתונים, ניהול שרתים, ניהול סביבת המשתמשים, הגנה על המידע וגיבויו, ניהול זהויות וניהול גישה, וכן ניטור ביצועים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים