הפיילוט להפעלת המאגר הביומטרי ייצא לדרך מחר; השר לשעבר איתן: "האזרחים לא צריכים להשתתף"

הניסוי יושק במסיבת עיתונאים שיקיים שר הפנים, גדעון סער, מחר (ב') בשעות הצהרים ● ההכרזה צפויה להצית מחדש את המאבק נגד החוק מצד ארגונים שטוענים שהמאגר הביומטרי מהווה פגיעה בפרטיות ● השר לשעבר מיכאל איתן, שהיה מראשי המתנגדים להקמת המאגר, אמר ש-"זהו מאבק על דמותה של מדינת ישראל: האם נהיה מדינה חופשית, השומרת על פרטיות אזרחיה, או שנהפוך למדינה המובילה בעולם בבילוש אחרי אזרחיה"

שר הפנים, גדעון סער, וסגניתו, פאינה קירשנבאום, יכריזו מחר (ב') בצהריים על תחילת הניסוי ליישום הקמת המאגר הביומטרי. במסגרת הניסוי יוזמנו האזרחים לקבל תעודות ביומטריות המבוססות על טביעת אצבע וסריקת פנים, שיישמרו במאגר שיוקם על ידי המדינה. ההכרזה תתקיים במסיבת עיתונאים שתיערך בלשכת מרשם האוכלוסין בראשון לציון.

הקמת המאגר הביומטרי שנויה במחלוקת ציבורית מזה כמה שנים. הודעתה מלפני כשבועיים של סגנית השר קירשנבאום, כי הממשלה נחושה בדעתה להתחיל בניסוי, עוררה שוב תגובות חריפות מצד הגופים המתנגדים למאגר ובהם התנועה לזכויות דיגיטליות. יתירה מזאת, בשבוע שעבר פורסם דו"ח שהודלף של משרד המשפטים שמצביע על ליקויי אבטחה חמורים במנפיק הממשלתי לתעודות המאמתות את הזיהוי. על פי הדו"ח, הבקשות להנפקת תעודות מועברות ממשרד הפנים לגורם המאשר בפרוטוקול לא מאובטח.

השר לשעבר מיכאל איתן, שהיה מראשי המתנגדים להקמת המאגר ולחץ לתיקון החוק שהורה על קיום פיילוט בטרם הפעלתו, הגיב היום על כוונת הממשלה. "זהו מאבק על דמותה של מדינת ישראל: האם נהיה מדינה חופשית, השומרת על פרטיות אזרחיה, כמדינות הנאורות בעולם, או שנהפוך למדינה המובילה בעולם בבילוש אחרי אזרחיה", אמר. לדבריו, "אין כיום שום חובה להשתתף בניסוי המאגר הביומטרי ואיני רואה סיבה מדוע אזרחי ישראל צריכים להיות שפני ניסוי בפרויקט שלא יעשה שום דבר טוב – לא למדינת ישראל, לא לאזרחיה ולא לביטחונה".

הפיילוט יוצא לדרך לאחר עיכוב
חוק הביומטריה, או בשמו המלא "חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע", הוא פרי יוזמה של ח"כ מאיר שטרית, לשעבר יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הוא החל לטפל בהצעת החוק עוד בתקופת כהונתו כשר הפנים, בשנים 2008-2006.

על פי החוק, בתוך כמה שנים יעברו כל אזרחי ישראל נטילת טביעות אצבעות ותצלומי פנים, והנתונים שייאספו ישולבו בתעודות זהות חכמות ובדרכונים דיגיטליים. המידע ייאגר במאגר נתונים ממשלתי לצורך שימוש בנתונים במערכות זיהוי ביומטרי, שצפויים להקל על זיהוי עבריינים ואנשים שיש סיבה לעקוב אחריהם.

בהתאם לכך נערך משרד הפנים להנפקתה של תעודת זהות ביומטרית, שתוצע לאזרחים במקביל לתעודת הזהות הרגילה ותינתן למי שיבחר בכך. למרות העיכוב שחל בתחילת הניסוי הביומטרי נמנע המשרד לקדם את הנפקת התעודות החכמות. זאת, על אף דו"ח חריף של מבקר המדינה, שהורה למשרד שלא לקשור בין התעודות החכמות למאגר הביומטרי.

בפברואר אשתקד הגישו פרופ' קרין נהון, דורון אופק, האגודה לזכויות האזרח והתנועה לזכויות דיגיטליות עתירה לבג"ץ נגד חוק הביומטריה, במהלכה הסכימה לתקן את הצו ועל כן העתירה נדחתה. ההכרזה מחר על תחילת הניסוי צפויה להצית מחדש את הוויכוח הציבורי סביב הסוגיה והגופים האזרחיים שנאבקו נגד החוק צפויים לצאת למאבק מחודש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים