שבב זה ישמיד עצמו תוך חמש שניות

DARPA ויבמ יפתחו שבבים המסוגלים לקבל פקודת השמדה עצמית מרחוק ● מטרת הפרויקט - למנוע ממערכות צבאיות מסווגות ליפול לידיים עוינות

הסוכנות הממשלתית שאוהבת לעשות דברים "מחוץ לקופסה". DARPA

DARPA (ר"ת Defense Advanced Research Projects Agency), הסוכנות של משרד ההגנה האמריקני למחקרים מתקדמים בתחום הביטחוני, חתמה עם יבמ (IBM) על חוזה לפיתוח שבבי CMOS המסוגלים לקבל מרחוק פקודה להשמדה עצמית – ולהפוך את הסיליקון לאבק.

הפרויקט, הנושא את השם "משאבים ניתנים לתכנות ולהעלמה" (VAPR), נועד לפתח טכנולוגיות שימנעו ממערכות צבאיות מסווגות ליפול לידיים בלתי ידידותיות.

בעידן שבו לא ניתן לעקוב ולאתר כל מכשיר אלקטרוני המגיע לשדה הקרב, גדל הסיכון לשימוש בלתי מורשה בציוד כזה, תוך הפרת הקניין הרוחני וערעור היתרון הטכנולוגי אותו נועד הציוד להבטיח. בעמוד האינטרנט שלה, כותבת DARPA כי VAPR תהווה "תוכנית רחבת היקף" למימון כמה מאמצי פיתוח במגמה לבנות "מערכות אלקטרוניות המסוגלות להעלים עצמן בתהליך מבוקר ויזום, ובעלות ביצועים מקבילים לאלה של מוצרי מדף, בשילוב עם כמה יכולות הניתנות לתכנות, להתאמה בזמן אמת, להפעלה ולתגובה עצמאית לתנאי הסביבה.

הטכנולוגיה שתפותח על ידי יבמ, בהתקשרות ראשונית בהיקף של 3.45 מיליון דולר, תשתמש במצע זכוכית המתנפצת כאשר "שכבה צמודה של נתיך או חומר מתכתי בעל כושר תגובה" – קולטת אות רדיו. סוג כזה של פקודה להשמדה עצמית יאפשר להרוס ציוד אלקטרוני ההולך לאיבוד, או ננטש בשדה הקרב ובשטחים גדולים, וימנע דליפת טכנולוגיה לידי האויב, דוגמת האירוע בו ננטש מסוק ששימש את צוות "אריות הים" בדרכו לחיסולו של אוסמה בין לאדן, ונפל בידי אנשי אל קעידה.

באוקטובר האחרון הכריזה DARPA על תחרות לבניית מערכת שתהיה מסוגלת לנתח שורות קוד באופן אוטומטי, למצוא את נקודות התורפה שלהן ולתקן אותן כך שתהיינה חסינות מפני התקפה. שווי הפרסים בתחרות הוא מיליוני דולרים. הסוכנות מסרה כי "באמצעות זיהוי וטיפול אוטומטיים בפגמים בתוכנה ניתן לקצר את משכן של התקפות סייבר מיום לשנייה". מטרת הסוכנות היא לשנות את האופן בו חברות האבטחה עובדות, מהמצב כיום, בו יש מתקפה או מתגלה פרצה ואז ספקיות ומומחי האבטחה מפתחים תיקון לבעיה, למצב בו בעיית האבטחה תתגלה לפני תהפוך לבעיה.

DARPA ידועה בדעות העצמאיות והלא קונפורמיות של אנשיה, ובכך שהעובדים שלה אוהבים לעשות דברים "מחוץ לקופסה". אחד הפרויקטים שלה הוא פיתוח כלי רכב לא מאויש לשדה הקרב. תקציב הסוכנות עתיר משאבים, אך ההיתכנות של הפרויקטים שלה נמוכה ביותר ויש האומדים אותה בפחות מ-10%. ממילא, רוב הפרויקטים שמבצעת הסוכנות חסויים ומכוונים לצאת נגד המגמות העיקריות המדוברות בשדות הטכנולוגיים השונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים