בקרוב: מכרז לבחירת חברת הייעוץ שתאפיין את הקמת הענן הממשלתי הפרטי

זהו השלב המעשי הראשון שהממשלה תבצע בדרך ליישום אחת ההחלטות היותר אסטרטגיות שקיבלה בתחום התקשוב בעשור האחרון

רז הייפרמן. צילום: קובי קנטור

הממשלה עומדת לפרסם בקרוב מכרז לבחירת חברת ייעוץ שתפקידה יהיה לאפיין את הקמת הענן הממשלתי הפרטי, שישרת את כל משרדי הממשלה. זהו השלב המעשי הראשון שהממשלה תבצע בדרך ליישום אחת ההחלטות היותר אסטרטגיות שקיבלה בתחום התקשוב בעשור האחרון.

חברת הייעוץ שתיבחר תאפיין את המכרז הגדול להקמת הענן, והוא צפוי להיות אחד המכרזים הגדולים שהממשלה תפרסם בשנה הקרובה. צפויות להשתתף בו חברות בינלאומיות מובילות וחברות ישראליות כאחד.

פרטים על כך מסר רז הייפרמן, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתית, בראיון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "במקביל לבדיקות ההיבטים הרגולטוריים של המעבר לענן פרטי, הממשלה מתכוונת לקדם את ההחלטה העקרונית לפסים מעשיים. הוחלט שהפעילות בענן תהיה במסגרת של קהילה סגורה, ענן פרטי, שיהיו חברים בה כל משרדי הממשלה, ולרשות המנמ"רים של המשרדים יועמדו תשתיות מחשוב בצורה אלסטית. לדוגמה, אם משרד צריך לבצע פעם בחודש פעילות שדורשת משאבי מחשב למשך יומיים, הוא יוכל לקבל את ההקצאה באותם ימים ולשלם על פי שימוש. זאת מהפכה גדולה, שתביא לחיסכון ניכר בהוצאות הממשלה".

הוא הוסיף כי "הענן הממשלתי יאפשר למנמ"רים להתפנות לעסוק באפליקציות המשרדיות שלהם ופחות בתשתיות". הייפרמן מעריך שהמכרז לבחירת חברת הייעוץ יתפרסם ברבעון הבא ואילו המכרז לבחירת החברה שתבצע את המעבר לענן, והמעבר עצמו, יהיו ב-2017.

"מדובר במכרז גדול בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, אולם הוא יחסוך משאבים רבים לממשלה ויאפשר תשתיות כשירות ועל פי ביקוש", אמר הייפרמן.

מתיחת פנים לפורטל הממשלתי

פרויקט נוסף שרשות התקשוב הממשלתית מבצעת הוא עיצוב חדש של הפורטל הממשלתי Gov.il. מדובר בשינוי מהותי של כל תפיסת האתר, בפעם הראשונה מאז שהוא עלה לאוויר, לפני יותר מעשור.

לדברי הייפרמן, "הממשלה החליטה לאחד תחת קורת גג אחת את השירותים המקוונים והאתרים של המשרדים, לעצב ולערוך אותם בצורה אחידה, ולפתח אותם בצורה מרכזית, כשהתפיסה היא שהלקוח במרכז. כיום, האתרים של המשרדים השונים נראים בצורה שונה, מאחר שהפיתוח נעשה בנפרד על ידי כל משרד. האתר החדש יאפשר התמצאות קלה יותר לכל אזרח".

האתר כולו יהיה מבוסס קוד פתוח, כחלק מתפיסה כלל מערכתית לעבור לתצורה זו היכן שניתן. לדברי הייפרמן, המודל שעליו מתבסס הפורטל החדש הוא זה של הפורטל הממשלתי הבריטי, שזכה בשורה של פרסים בינלאומיים.

מוקד טלפוני ממשלתי

פרויקט נוסף שמבצעים הגורמים הממשלתיים בימים אלה הוא "הקמת מודיעין ממשלתי, דומה ל-144, שיאפשר מענה טלפוני ממוקד לפניות אזרחים למשרדים על מנת לקבל מהם שירות", אמר הייפרמן. הוא ציין כי "ככל הנראה, נאייש את המוקד בנציגי שירות במיקור-חוץ".

כמו כן, ציין הייפרמן, במסגרת המאמצים לשפר את השירות לאזרח, רשות התקשוב הממשלתית מתכוונת  לפרסם במחצית השנה את תוצאות מדד השירות של מספר משרדי ממשלה. "בתוך הרשות פועלת יחידה לשיפור השירות בניהולה של צופית חי, שאחראית על יצירת המדדים הללו", אמר. "יש לפרסום המדד חשיבות רבה, הוא מעודד את המשרדים למצוינות ושיפור השירות".

תקציב של 25 מיליון שקלים

במשרד ראש הממשלה פועלות כיום ארבע יחידות דיגיטליות: רשות התקשוב הממשלתית, ישראל דיגיטלית, המטה הקיברנטי הלאומי והיחידה ליישומים ביומטריים.

עם הקמת הרשות אישרה הממשלה תקציב נוסף של 25 מיליון שקלים, שמאפשר לה לתפקד. ההערכה היא שלאחר כניסת הממשלה החדשה יתפנה משרד ראש הממשלה לקדם את בחירת ראש רשות התקשוב, שיחליף את רז הייפרמן, המשמש כיום כממלא מקום.

רז הייפרמן ירצה על נושאים אלה ואחרים בכנס השנתי של לשכת מנתחי המערכות שייערך ביום ב', 23 במרץ, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים