אאוץ': HP תשלם 100 מיליון דולר למשקיעים בגין רכישת המיליארדים הכושלת של אוטונומי

הסכם הפשרה טעון אישור של בית משפט בקליפורניה

מחיר הכישלון. אילוסטרציה: BigStock

HP תשלם למשקיעים שלה פיצוי בסך 100 מיליון דולר, בגין רכישת המיליארדים הכושלת של חברת התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy).

ענקית המחשוב הודיעה כי הגיעה הסדר עם קרן הפנסיה ההולנדי, PGGM Vermogensbeheer, שתבעה אותה על נזקים שנגרמו לה, כמי שאוחזת במניות HP, בשל ההפסד שנבע מהרכישה של אוטונומי, בגינו נאלצה כעבור זמן למחוק מספריה מיליארדים. הרכישה הביאה לגילוי הונאה בת מיליארדי דולרים, ולירידת ערכה הבורסאי של ענקית ה-IT, גם כן במיליארדי דולרים.

HP הודיעה על רכישת אוטונומי באוגוסט 2011, תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 42.11 דולר למנייה בודדת, 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה. בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת, טענו ב-HP.

בעלי המניות של HP טענו כי החברה התעלמה מאזהרות על אי סדרים חשבונאיים ולא הצליחה לוודא את מצבה הכספי האמיתי של אוטונומי לפני הרכישה. ועדה שבדקה את טענותיהם קבעה כי ליאו אפותקר, בהיותו מנכ"ל HP הקודם, וכמה אנשי מקצוע שנשכרו על ידי החברה – התרשלו בעת ולפני רכישת אוטונומי, וכי עובדי אוטונומיה הונו את החברה.

בעלי המניות של ענקית ה-IT העלו את הטענות הללו בתביעה שהגישו במאי 2013. הם הוסיפו שחברי מועצת המנהלים של HP לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית" והמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם". על פי התביעה, "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, במסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן עסקה בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים, כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

על פי תנאי הפשרה, חברת הביטוח של HP תפצה את התובעים בסכום האמור, לכל מי שרכש את מניות החברה בתקופה שבין 19 באוגוסט 2011 ל-20 בנובמבר 2012.

ענקית המחשוב מסרה כי "בעוד HP מאמינה כי הפעולה לא ראויה, הרי שרצוי ומועיל לחברה ולבעלי המניות שלה ליישב את התביעה, כי התדיינות נוספת תהיה מעיקה ומתמשכת".

פמקה הנדריקס, יועצת משפטית ב-PGGM, אמרה כי "אנו מקווים כי ניצחון זה יהווה תקדים ויגרום לחברות לחשוב שוב, לפני שהן מצהירות הצהרות שלא נתמכות בעובדות. למשקיעים נמאס מחברות שלא מקפידות ליידע את בעלי המניות שלהם. לכן נקטנו בצעדים משפטיים בארה"ב, במאמץ להגן על ההשקעות של לקוחותינו ומשקיעים אחרים שנפגעו מהחברה. HP אולי לא הודתה בטעויות, אבל אם באמת לא עשית שום דבר רע, אז למה אתה משלם סכום כזה גדול בהסכם ליישוב התביעה?".

הסכם הפשרה טעון אישור של בית משפט בקליפורניה. מייק לינץ', מייסד אוטונומי ומי ששימש כמנכ"ל שלה, מצוי בסבך משפטי מול HP, הטוענת כי הונה אותה וכך היה לעשיר בעל הון מוערך של כחצי מיליארד דולר. הוא וסמנכ"ל הכספים של החברה לשעבר, שושביין חוסיין, מכחישים את התביעות של HP נגדם. התביעות, בסך מיליארדי דולר, מתבררות בבית משפט עליון בבריטניה. לינץ', שלא היה שותף למשפט או לא היה מעורב מסר בתגובה לפשרה כי "100 מיליון דולרים זה סכום מאוד גבוה לשלם, כאשר אתה טוען שלא עשית דבר לא בסדר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים