צה"ל: מחלקת ההגנה בסייבר הפכה לחטיבה ובראשה יעמוד תת אלוף

גורמים ציינו בפני אנשים ומחשבים כי המינוי והגדלת המחלקה לחטיבה מעידים על החשיבות שמייחסים בדרג המטה הכללי לתחום

צה"ל

אלוף משנה נ' מונה לראש חטיבת ההגנה בסייבר, והוא יועלה לדרגת תת אלוף. אל"מ נ' יהיה הקצין הראשון בתפקיד זה – של מחלקת ההגנה שהפכה לחטיבה.

הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, מינה אותו אתמול (ב') לתפקיד והחליט על העלתו בדרגה. גורמים ציינו בפני אנשים ומחשבים כי המינוי והגדלת המחלקה לחטיבה מעידים על החשיבות שמייחסים בדרג המטה הכללי לתחום.

אל"מ נ' עשה את שירותו הצבאי באגף מודיעין. הוא יצטרף לשורות אגף התקשוב בחודשים הקרובים. הוא יהיה הקצין בדרגת תא"ל השלישי באגף – לצד קשר"ר, קצין קשר ותקשוב ראשי, ומפקד יחידת לוט"ם.

בספטמבר השנה פורסם כי נערך תרגיל מטכ"לי נרחב בכל רחבי הארץ. במסגרתו, תרגל צה"ל בפיקוד הרמטכ"ל אייזנקוט, מעבר משגרה לחירום בכלל הפיקוד המרחבי, הזרועות והאגפים – ובמסגרתו תורגל גם ניסיון חדירה לרשת הצה"לית.

צה"ל תרגל מצב בו הוא נמצא תחת מתקפה כוללת, הדורשת שילוב זרועות של האוויר והים, וכחלק מהתרגיל נבחנו מאמצים של האויב לחדור את הרשת הצבאית.

התרגיל האופרטיבי נועד לוודא את כשירות המערכים השונים בכלל הגזרות, ביניהן הפיקודים המרחביים, פיקוד העורף ואגפי המבצעים, המודיעין, הלוגיסטיקה, וכן זה של אגף התקשוב. מטרת התרגיל הייתה שיפור המוכנות של צה"ל למצב חירום.

מפעיל הכוח השביעי של צה"ל

ביוני השנה צה"ל הקים עוד זרוע: הרמטכ"ל קבע כי לאור האתגרים המשמעותיים עמם מתמודד צה"ל במימד הסייבר, נדרש להקים זרוע סייבר שתוביל את כלל הפעילות המבצעית במימד זה. אייזנקוט קבע כי הזרוע תוקם בתוך שנתיים, והקמתה תבוצע בשלב ראשון במקביל באגף המודיעין ובאגף התקשוב. מסיבות היסטוריות, התנהלו בצבא בו זמנית שתי פעילויות בתחום הסייבר: זו ההתקפית ביחידת מודיעין גדולה, וזו ההגנתית באגף התקשוב. עוד קבע, כי אגף התקשוב במתכונתו החדשה, יהיה אמון על לוחמת הספקטרום והניווט בצה"ל, הפעלת התקשוב והרשת והמגננה בסייבר, והאגף יהיה מפעיל הכוח השביעי של צה"ל בדומה לזרועות האוויר, הים, אגף המודיעין, והפיקודים המרחביים.

מצה"ל נמסר כי "לשינוי זה עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת על תפקוד צה"ל העתידי, בעידן בו כמעט כל אמצעי הלחימה והיכולות בהם משתמשים צבאות העולם, בשגרה ובחירום, מבוססים על טכנולוגיה ורשת".

בתרגיל המטכ"לי בספטמבר החל האגף לתרגל את אופן הפעלתו על פי החטיבות אליו חולק, לצורך הקמת הזרוע החדשה. בין היתר פעלה חטיבת ההפעלה לתקשוב, אשר אמונה על ניתוב ושימוש בסל משאבי התקשוב והרשת לכלל יחידות צה"ל – תוך דגש ומיקוד לזרוע היבשה. בנוסף, בהיבט הסייבר, תורגלו מגננה בסייבר, אתגרים קיברנטיים, "תוך הבנה כי מדובר במרחב לחימה לכל דבר ועניין, הדומה בתפיסת הגנתו – לפיקוד מרחבי".

בראיון לרגל סיום תפקידו, אמר אלוף משנה נ', ראש מחלקת הגנה בסייבר באגף התקשוב כי "חל תחכום ביכולות התקיפה בסייבר של האיראנים, החיזבאללה והחמאס. הם האויב הקיברנטי שלי והם השתפרו בפעילויות הסייבר שלהם, במתקפות ובניסיונות החדירה".

פוטנציאל הנזק הוא הרסני

לדבריו, "איומי הסייבר הולכים ומתפתחים, ומנגד התלות של ארגונים בטכנולוגיה הולכת וגוברת. אם שתי המגמות ייפגשו, ולא טיפלנו כבר היום ובצורה טובה באיומים – או אז פוטנציאל הנזק הוא הרסני".

לדברי אל"מ נ', "טיפול בסוגיית הסייבר לא יכול להיות על בסיס פתרונות סטנדרטיים. נדרש לנקוט בגישה של שינוי תמידי, כי האיומים משתנים. אסור להיות סטטי ויש להפתיע את האויב".

הוא ציין כי "סייבר זה מכלול האלמנטים המקושרים ביניהם באמצעות רשתות תקשורת ומחשבים, המאפשרים לייצר העברת מידע ממקום למקום ולצרוך את אותו מידע. זהו מרחב בו יש תשתיות מחשב, תשתיות תקשורת ואנשים. הגנת הסייבר נדרשת להגן על כל האלמנטים האלה, והיא רחבה מאבטחת מידע, שבבסיסה הייתה בעלת תפיסה סטטית. לא מספיק, כמו בעבר, לשים 'קופסאות' ולבדוק מהימנות של אנשים. כיוון שסייבר זה מימד, אז זהו גם מרחב לחימה, הגורר תפיסת לחימה, תו"ל (תורת לחימה) והפעלת אמצעים".

"בצניעות – אני לא יכול לומר ב-100% שלא נפרצה הרשת. אני כן יכול לומר שבשל גודל הרשת, יש לי יתרון בזיהוי חדירה או ניסיון חדירה, כי ההגנה שלי אינה סטטית – אלא משתנה, וכוללת רכיבי הטעיה. אני יכול להתבונן על האויב, אני יכול לגרום לו לחשוב שהוא נמצא במקום איכותי, בזמן שהוא לא שם. כל הסיפור בסייבר הוא לשנות את הא-סימטריה הקיימת, של היתרון של התוקף, ולהופכו ליתרון של המגן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים