האנשים שעשו את השנה בדטה סנטרים

מערכת אנשים ומחשבים מסכמת את השנה באחד התחומים החמים של עולם המחשוב, שהמשיך לבלוט גם ב-2015

משתנים אך לא נעלמים. דטה סנטרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

עולם הדטה סנטרים היה גם השנה אחד החמים והבוערים בתחום ה-IT. שרידות, אנרגיה – כולל ירוקה, כמובן – התאוששות מאסון ועוד מונחים המשיכו "לככב" ב-2015, וביתר שאת.

שורה ארוכה של אנשים ופרויקטים עשו את השנה בתחום והביאו את עולם הדטה סנטרים למה שהוא כיום, ואת ישראל להיות אחת המדינות המובילות בתחום. לפניכם כמה מהם.

אמנון בק, הבנק הבינלאומי

בספטמבר השנה נחנך מבנה מרכז המחשבים החדש של הבנק הבינלאומי באזור התעשייה שורק שליד ראשון לציון. זהו אחד המבנים היפים שנבנו בשנים האחרונות. בנייתו ירוקה, כאשר ברוב השעות היום האור מגיע מבחוץ ובכך נחסכת אנרגיה רבה. את הפרויקט הובילו אמנון בק, מנכ"ל מת"ף, זרוע המחשוב של הבנק, ואוסי לאונר, יו"ר הבנק.

הדטה סנטר של הבנק עבר למיקומו החדש מהמבנה הישן של מת"ף בדרום תל אביב. זהו מרכז ענק, שמשתרע על ארבעה מגדלים בני תשע קומות כל אחד, כולל שלוש קומות תת קרקעיות, בשטח של 12 אלף מ"ר. הדטה סנטר נבנה ברמת השרידות הגבוהה ביותר, על פי תקנים בינלאומיים, ולו מרכז גיבוי במקום אחר בארץ.

אמנון בק, מנכ"ל מת"ף - זרוע המחשוב של הבנק הבינלאומי

אמנון בק, מנכ"ל מת"ף – זרוע המחשוב של הבנק הבינלאומי

מאז שנבנה משמש המקום עלייה לרגל למנמ"רים ואנשי IT, כדי להתרשם ממבנה הארכיטקטוני המיוחד, שמזכיר לרבים מוזיאון  מרהיב ויפה.

אבי כוכבא, בנק הפועלים

במרץ השנה הודיע בנק הפועלים על הקמת דטה סנטר חדש באזור התעשייה עמק חפר שבפארק רותם. את הפרויקט מוביל אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ"ל הבנק.

אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ''ל בנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

מדובר במתקן שמשתרע על שטח של כ-1,000 מ"ר ומחליף את שני הדטה סנטרים הקיימים של הבנק, שנמצאים בשני מקומות שונים.

הפרויקט מבוצע בעזרת יבמ (IBM) ואלקטרה, והוא כולל ענן פרטי ותפעול מרחוק, עם צוות תמיכה מקומי מצומצם מאוד.

הפרויקט, נערך בשיתוף פעולה של מגלקום, במסגרתו הוטמעה מערכת DCIM (ניהול תשתיות דטה סנטר) של APC מקבוצת שניידר אלקטריק (Schneider Electric).

עוזי דביר, פרטנר

אחד מפרויקטי הדטה הסנטר הגדולים של השנה הוא זה שבוצע בפרטנר, שנחנך ביולי השנה. מדובר בחלק מחוות שרתים גדולה שהקימה החברה בראש העין, שמציעה שירותי אירוח, מחשוב ענן, הגנת סייבר, גיבוי והתאוששות מאסונות.

 

עוזי דביר, לשעבר מנהל התשתיות של פרטנר וכיום סגן מנהל אגף הטכנולוגיות בבנק דיסקונט. צילום: קובי קנטור

עוזי דביר, לשעבר מנהל התשתיות של פרטנר וכיום סגן מנהל אגף הטכנולוגיות בבנק דיסקונט. צילום: קובי קנטור

מי שהוביל את הפרויקט הוא עוזי דביר, מנהל התשתיות של פרטנר, זמן קצר לפני שפרש לטובת תפקיד בכיר אחר – סגן מנהל אגף הטכנולוגיות בבנק דיסקונט. בראיון לאנשים ומחשבים אמר אז דביר: "הקמנו ארכיטקטורת מערכות של Best of Breed, שנותנת מענה טכנולוגי מתקדם עם ביצועים מעולים".

רונית רובין, סמנכ"לית  חטיבת הלקוחות העסקיים של פרטנר. צילום: קובי קנטור

רונית רובין, סמנכ"לית חטיבת הלקוחות העסקיים של פרטנר. צילום: קובי קנטור

יחד עם דביר עבדה על הפרויקט רונית רובין, בתפקידה כסמנכ"לית חטיבת הלקוחות העסקיים. תפקידה הקודם של רובין היה סמנכ"לית הטכנולוגיות של פרטנר.

משה לסמן, Global Data Center

בעולם הדטה סנטרים יש פרמטרים שונים לפיהם ארגונים מחליטים היכן למקם את המערכות שלהם ומשם לנהל את חדרי המחשב. אחד מהם הוא נגישות וקרבה לסביבת העבודה.

רוב הדטה סנטרים ממוקמים הרחק ממרכזי ערים ולרוב מחוץ לאזור המרכז, בדרום או בצפון. חוות השרתים של Global Data Center, שנחנכה השנה, ממוקמת בלב אזור ההיי-טק של הרצליה.

משה לסמן, מנכ"ל Global Data Center. צילום: קובי קנטור

משה לסמן, מנכ"ל Global Data Center. צילום: קובי קנטור

את הפרויקט הוביל משה לסמן, מנכ"ל החברה. בראיון לאנשים ומחשבים הוא אמר כי בחר למקם את החווה בהרצליה מאחר שהעיר "מאפשרת נגישות מכיוונים שונים, גם בזמני רגיעה וחירום, קירבה לכבישים ראשיים בשרון, וכן מאפשרת גישה מהים הסמוך, במקרים שבהם כל הדרכים נסגרות חלילה".

לסמן ציין כי השיקול המרכזי של ארגונים בבחירת דטה סנטר הוא יחסי האמון בין הלקוח לבין מי שמנהל אותו. כאן, לשיער הלבן יש יתרון, בדמות הניסיון והביטחון שהוא מעניק ללקוח שהוא יכול לישון בשקט בלילות.

בין הלקוחות המרכזיים הגדולים שנתנו אמון בלסמן ובדטה סנטר שלו נמצאת כלל ביטוח. חיים אינגר, ה-CTO הוותיק של החברה, העביר להרצליה את המערכות הקריטיות ביותר של החברה בהשקעה של שני מיליון שקלים. בראיון לאנשים ומחשבים אמר אינגר: "סוד ההצלחה של הפרויקט הוא בקצב המהיר של ביצועו – מעבר תוך שבועות אחרים ועלייה לאוויר בתוך יממה וחצי".

נדב טוביאס, נוטניקס

באוקטובר השנה ערכה נוטניקס כנס לקוחות ובמהלכו דיבר נדב טוביאס, מנכ"ל הסניף הישראלי של החברה. הוא הציג את המוטו של נוטניקס: לפשט כמה שיותר את הדברים שנעשים ב-IT, כי לצרכן הסופי לא משנה הממשק הטכנולוגי אלא שהתהליך שהוא מבצע יהיה מהיר ופשוט.

נדב טוביאס, מנכ"ל נוטניקס ישראל

נדב טוביאס, מנכ"ל נוטניקס ישראל

נוטניקס קיימת מ-2009 והמטה שלה יושב בקליפורניה. לסניף הישראלי יש הישגים נאים ובין לקוחותיו נמנים התעשייה האווירית, אוניברסיטת תל אביב וכלמוביל.

ערן ברק, אדגר השקעות ופיתוח

אדגר השקעות ופיתוח הקימה השנה מתחם חדש בראש העין. מדובר במתקן רחב בסדרי גודל ישראליים. את הפרויקט הוביל ערן ברק, סמנכ"ל החברה, שבבעלותה המתחם. שטח המבנה הוא 2,000 מ"ר של רצפה צפה, שכולה מיועד לצרכי הלקוחות. במרכז מתאפשרים גם שירותים נוספים, כמו קול סנטר.

ערן ברק, סמנכ"ל אדגר השקעות ופיתוח. צילום: קובי קנטור

ערן ברק, סמנכ"ל אדגר השקעות ופיתוח. צילום: קובי קנטור

ברק אמר בכנס Data Center של אנשים ומחשבים כי חלו בשנים האחרונות שינויים בצרכים ובדרישות של הלקוחות. "אנחנו צריכים לספק להם מגוון של תשתיות, גמישות ואלסטיות, לאפשר להם יכולת התאמה של התשתיות בהתאם לשינויים במערכות המידע, יכולת תמיכה מקצועית ואת השקט", ציין.

בכנס פורום C3 של אנשים ומחשבים, שנערך בגיאורגיה, אמר ברק שהמנמ"רים מתמודדים עם אתגרים של טיפול במערכות תשתיות כמו מיזוג אוויר ואנרגיה, וזו אחת הסיבות שיש תנועה ברורה של ארגונים להוציא החוצה את הדטה סנטרים שלהם.

יגאל שניידר, אלכסנדר שניידר

גם השנה, צריכת החשמל בחדרי המחשוב הפכה להיות גורם מרכזי בארגונים רבים. יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר, מהחברות הוותיקות המספקות ציוד לחדרי מחשב, הרבה לדבר על הנושא הזה בפורומים שונים.

יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר

יגאל שניידר, מנכ"ל אלכסנדר שניידר

בכנס שנערך בינואר השנה אמר שניידר כי "למרות הטכנולוגיות החדשות, צריכת החשמל של הדטה סנטרים עולה פי שניים בכל 5-6 שנים. ההערכות הן שעד 2020 יגדל נפח הנתונים לפחות פי 10".

באותו כנס דיבר שניידר על מעבר צה"ל לנגב. "המעבר משפיע מאוד על כל מי שנמצא בתחום הזה, בגלל העבודה שתהיה כרוכה בהקמת דטה סנטרים חדשים ובהעברת אלה הקיימים מהמיקומים הנוכחיים שלהם", אמר.

אלון בן צור, בינת תקשורת מחשבים

בינת השיקה בחודש שעבר את הדטה סנטר החדש שלה במתחם הר חוצבים בירושלים. בהשקה תיאר אלון בן צור, מנכ"ל החברה, את המקום המרכזי שתופס תחום הדטה סנטר בעולם הארגוני. "הדטה סנטר הופך לעמוד השדרה של העולם הטכנולוגי", ציין.

אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים. צילום: קובי קנטור

אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים. צילום: קובי קנטור

מרכז המחשוב החדש נבנה במעמקי ההר הירושלמי, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. שטחו כ-1,700 מ"ר והוא משמש לאירוח וגיבוי של מערכי מחשוב ארגוניים. כמו כן, הדטה סנטר משמש בסיס לפלטפורמת שירותי הענן אותה הקימה בינת.

הדטה סנטר ממוקם במתחם נגיש המוגדר כאזור ברמת איום נמוכה. הוא נבנה תוך שימוש בטכנולוגיות ירוקות שמאפשרות חסכון באנרגיה ובעלויות התפעול.

הפרויקט יושם על בסיס טכנולוגיות של APC, והוטמעו בו, בין השאר, מערכות קירור מתקדמות, מערכות למדידה ולחיסכון באנרגיה וכן מערכות אל-פסק – כולן מבית APC-שניידר אלקטריק.

APC מבית שניידר אלקטריק

באוגוסט פורסם כי מגלקום בנתה עבור נת"ע (ר"ת נתיבי תחבורה עירוניים) דטה סנטר חדש בחולון, מבוסס ציוד של APC מבית שניידר אלקטריק. הפרויקט התאפיין בהיבטים ירוקים והתבססות על תשתיות שחוסכות חשמל ואנרגיה. לצורך הפרויקט נבחר יצרן אחד – APC מבית שניידר אלקטריק, עבור מערכות החשמל, המיזוג, הניטור, מובילי הכבילה והארונות. הקמת המערכות צפויה להניב למנהל התשתיות של נת"ע חיסכון של 30% בהוצאות החשמל השוטפות.

ביולי השתתף ג'ייסון דודייר, מנהל פיתוח עסקי גלובלי, APC מקבוצת שניידר אלקטריק, בכנס התקשוב הצבאי C5I של אנשים ומחשבים, ואמר כי "מנהלי תשתיות במגזר הצבאי עומדים בפני האתגרים שבאזרחות לצד הצורך שלהם לבנות דטה סנטר במהירות, עם יכולות עמידות גבוהות יותר, וצורך באבטחת מידע ברמה גבוהה יותר. המטרה היא לבנות דטה סנטר בעלויות מופחתות, עם מודולריות, גמישות, ויכולת גידול". לדברי דודייר "מפרויקטים שבוצעו על ידי החברה נמצא כי ניתן להגיע במקרים רבים לחסכון של עד 30% מצריכת האנרגיה.  חסכון משמעותי זה יכול לאפשר ללקוחות צה"ל להסיט תקציבים ומשאבים מתחזוקה – לחדשנות".

ג'ייסון דודייר, מנהל פיתוח עסקי גלובלי, APC מקבוצת שניידר אלקטריק. צילום: קובי קנטור

ג'ייסון דודייר, מנהל פיתוח עסקי גלובלי, APC מקבוצת שניידר אלקטריק. צילום: קובי קנטור

בנובמבר פורסם כי  המרכז הלאומי הישראלי לרפואה מותאמת אישית, על שם ננסי וסטפן גרנד, הפועל במכון וייצמן, התקין מרכז מחשוב עתיר ביצועים במכולה ניידת. הפתרון מבוסס על מתודולוגיה של יבמ וציוד של שניידר אלקטריק. הפרויקט הוא הראשון מסוגו במגזר האזרחי בישראל. עם השלמתו, הועבר מכלול פעילות ה-IT של המרכז אל סביבת המכולה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים