דיגיטליזציה: הגל השלישי של תחרות מונעת טכנולוגיית מידע

ודאות ברורה אחת קיימת עקב השינוי המהיר בסביבה הדיגיטלית, והיא שהמיצוב האסטרטגי הוא לטווח קצר ● על הארגונים ומחלקות ה-IT לתכנן היערכות לעתיד הנמצא במצב של שינוי מתמיד

03/02/2016 11:27
אריה עמית, יועץ אסטרטגי וניהולי בכיר ב-I-amIT

דיגיטל נמצא בכל מקום. הדו"ח השנתי של גרטנר (Gartner) על סדר היום עבור ה-CIO מ-2015 מתאר את הדיגיטליזציה בתור "העידן השלישי של העסק " (ראו איור).


במשך מאות שנים, סוגי מוצרים שיוצרו היו מכאניים, ופעילויות שרשרת הערך בוצעו באופן ידני. כל זה השתנה בגלים רצופים של טכנולוגית המידע.

הגל הראשון היה אוטומציה של שרשרת הערך. ב-1960 ו-1970, טכנולוגיות המידע תמכו באוטומציה של תהליכים לאיסוף מידע ועיבוד בפעילויות בודדות על פני שרשרת הערך, כגון עיבוד הזמנות וחיוב, ששיפרו את הפרודוקטיביות.

הגל השני כלל הרחבה של שרשרת הערך ואינטגרציה. בשנת 1980 ו-1990, תקשורת הנתונים בתחילה והאינטרנט בהמשך, אפשרו קישוריות ואינטגרציה על פני שרשרת הערך, כולל ניהול קשרי לקוחות. שרשרות האספקה הפכו יותר גלובליות, יעילות, ומתואמות והשיגו פרודוקטיביות משופרת.

הגל השלישי כולל כבר מוצרים חכמים ומחוברים. טכנולוגיית המידע מוטמעת במוצרים עצמם. מוצר הופך להיות חכם כאשר טכנולוגיה, כגון חיישן, מוטמע במוצר. מוצר הופך להיות מחובר, כאשר מוצר אחד מחובר למשנהו. הדגש על מזעור וקישוריות בכל מקום.

המיצוב האסטרטגי הוא לטווח קצר

העידן השלישי של הדיגיטליזציה מייצג שינוי במיצוב ה-IT מעסק בתוך עסק, לשיתוף פעולה משולב וחדשני בין העסק ו-IT הנע מעבר לתהליך החדשנות, ומנצל את המערך ההולך וגדל של טכנולוגיה דיגיטלית ומידע. ודאות ברורה אחת קיימת עקב השינוי המהיר בסביבה הדיגיטלית, והיא שהמיצוב האסטרטגי הוא לטווח קצר. על הארגונים ומחלקות ה-IT לתכנן היערכות לעתיד הנמצא במצב של שינוי מתמיד.

עסקים דיגיטליים החלו בתחילת 1990, יחד עם האינטרנט המאפשר לאנשים ולעסקים להתחבר למידע ואחד את השני בדרכים חסרי תקדים. מאז, האינטרנט יחד עם התפתחות שינויים טכנולוגיים וחברתיים אחרים, חברו ליצירת דרכים חדשות לחלוטין של תקשורת וחיבוריות אשר הפכו את הדרך בה אנשים חיים ועובדים. לכן "דיגיטלי" מתייחס ליכולות הטכנולוגיות המאפשרות לאנשים להתחבר להתקנים, מוצרים, מידע, ובמילים אחרות, הטכנולוגיה מאפשרת לשפר ביצועים, לא רק על ידי מיכון התהליכים.

בעוד כישלון להסתגל לשינוי הנוף הדיגיטלי עלול לגרום לכישלון עסקי והעלמות כמעט של רלוונטיות הארגון, יש פוטנציאל עצום ליצירת ערך חדש ותפקיד מחודש וגדול יותר ואמין ל-CIO וארגון ה-IT בארגונים אלה שיבטיחו הצלחה גם מעבר לעסקים דיגיטליים.

מהדו"ח לעיל של גרטנר עולה גם כי 51% ממנהלי מערכות המידע חוששים כי דיגיטליזציה מגיעה מהר יותר ממה שהם יכולים להתמודד עמה; בשעה ש-42% מאמינים כי אין להם את כישורים והיכולות הנדרשים להתמודד עם השינויים.

ממצא זה מוצא הד גם במחקרים אחרים שפורסמו על ידי MIT Sloan ,BCG ו-EY. ב-EY למשל, מגלים כי כל שינוי דיגיטלי ידרוש שינוי במיומנויות הגישה והלך רוח של ה-CIO המסורתי. המחקר של MIT Sloan מתאר את המושג בגרות דיגיטלית כשילוב של פעילות דיגיטלית עם מנהיגות חזקה – להפוך טכנולוגיה לשינוי. הבגרות הדיגיטלית היא זו שתבדיל בין חברות מצליחות יותר או פחות.

במשחק הזה יהיו מנצחים ומפסידים רבים

חלק מהארגונים, כמו פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) נולדו דיגיטליים, ובאופן טבעי משלבים טכנולוגיות ומודלים חדשים היוצרים גל של חדשנות ב-IT, המאפשר מקורות הכנסה חדשים מחד וחסכון בהוצאות מאידך. עבור ארגונים רבים אחרים, עם זאת, ההסתגלות למודלים החדשים מחייבת שינוי דיגיטלי, שינוי מהותי בהיבט החברה ובהבנת מקומה באקו-סיסטם הרחב יותר, כולל התייחסות לאופן בו הארגון מתחבר לאנשיו, לקוחותיו, ספקיו ושותפיו העסקיים. יש להבין מהי ההשפעה על המבנה הארגוני, התרבותי, העסקי והתפעולי שלה, וכן ההשפעה על תהליכי העבודה וכמובן על התשתית הטכנולוגית התומכת בכל אלה.

חברות נדרשות להשיג איזון עדין בין נקיטת עמדה נחרצת ובחינת הנטייה הבסיסית שלהן לשוק. למצב מחדש את המקום שלהן במערכת האקו-סיסטם ולהעריך מחדש אסטרטגיות, עמדות שוק ותחרות, כדי להבטיח הצלחה לאורך הזמן.

במשחק הזה יהיו מנצחים ומפסידים רבים. הזוכים יצטרכו לעשות את הבחירות הנכונות ולאמץ את היסודות הנכונים. בין המאפיינים המרכזיים של הזוכים יהיו הרכב המומחיות והכישרונות הנכונים. החברות תזדקקנה לסוגים שונים של כשרון יותר מאשר בעבר – כשרון שיכלול מהנדסי תוכנה ומדעני נתונים.

תדרש חשיבה מחודשת על פיתוח המוצר. התהליך של פיתוח מוצרים חדשים יטופל באופן שונה מכפי שפותחו כאשר היו רק מוצרים פיזיים, מכאניים. תידרש ההבנה של מהי הפונקציונליות המוערכת על ידי הלקוחות. הטכנולוגיה מאפשרת מגוון מדהים של פונקציונליות. אך המנצחים יתמקדו בפונקציונליות המספקת את מירב הערך שהלקוחות מוכנים לשלם עבורו. בסופו של דבר, הגורם העיקרי שיבדל בין מנצחים ומפסידים הוא הבחירה וההבנה באיזה עסק נמצאת החברה.

הופעתם של מוצרים חכמים המחוברים עם טכנולוגיות משובצות עשוי להניע שיתופי פעולה ואיחוד בין חברות עם תיקי מוצר משלימים, וכתוצאה מכך גם שחקנים חדשים  עם מוצרים ודגמים חדשים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. SHIMON FORER

    בהחלט מעניין. הקישוריות הזו לא תועיל לעולם כמו שהיא תזיק.במילים אחרות בהעדר יכולת אנונימיות,ולהשאר אלמוני המחיר שנשלם כולנו הינו "חיסרון התועלת".ברגע שנרגיש כי יכולת ה"העלמות" (להיות סתם אחד מיני רבים ללא שקיפות)נעדרת מאיתנו כבר לא נוכל להחזיר אחורה את הגלגל.

אירועים קרובים