הכנסת מערכת מחשוב חדשה – חלק ממתיחות בין עובדי להנהלת הבורסה

הרקע למתיחות הוא עיצומים שנקטו עובדים בעת ביקור משלחת של נאסד"ק, כדי להטמיע את המערכת ● העובדים: הכנסת נאסד"ק והמערכת עלולה לפגוע בנו ● מנכ"ל הבורסה: ההטמעה מעוגנת בהסכמים שייחתמו

יוסי ביינארט ז"ל. צילום: אתר הבורסה

מתיחות וחילופי האשמות מתנהלים בימים אלה בין ועד עובדי הבורסה להנהלה, על רקע ההכנות שהחלו להכנסת מערכת מחשוב חדשה לאולם המסחר, בשיתוף עם בורסת נאסד"ק.

מזה כמה חודשים מתנהל משא ומתן בין הנהלת לעובדי הבורסה, על רקע הכוונה לשנות את מבנה הארגון ולהפוך אותו ממלכ"ר לחברה עסקית שמחלקת רווחים לחבריה. התוכנית כוללת את הכנסת בורסת נאסד"ק כשותפה – עובדה שתביא לשינויים ארגוניים שעלולים לפגוע בעובדים. המשא ומתן החל לאחר שההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בבורסה כבר לפני כמה חודשים, בהמשך לדרישתה של הנהלת הבורסה לפתוח את ההסכמים עם העובדים.

בבורסה מועסקים 210 עובדים, כאשר כמעט מחצית מהם אלה עובדי מחשוב וטכנולוגיה, שמעורבותם בהכנסת מערכת המסחר החדשה בולטת, באופן טבעי.

לדברי מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, אין כל אמת בטענת העובדים שמערכת המחשוב החדשה תפגע בהם והנושא מעוגן בהסכמים שייחתמו.

אנשי נאסד"ק הגיעו – חלק מעובדי הבורסה לא

השינוי המתוכנן של הבורסה ממלכ"ר לחברה, שנדון בימים אלה בכנסת, הוא חלק מהמאמצים הנמשכים כבר כמה שנים להגדלת היקף המסחר והחברות הנסחרות בה, כולל שיתופי פעולה עם גורמי חו"ל. כחלק מההיערכות, הנהלת הבורסה דרשה לפתוח מחדש את ההסכם הקיבוצי והסכם השכר.

המתיחות בין הצדדים החריפה בשבוע שעבר, כאשר ביקרה בארץ משלחת של נאסד"ק, שבאה לפגישות עבודה עם נציגי העובדים כדי להטמיע את המערכת החדשה. אולם, בצעד חריג ופתאומי, ובהוראת הוועד, ניתקו מספר עובדים מגע עם חברי המשלחת וסירבו לשתף איתם פעולה.

עובדה זו גרמה למבוכה רבה בהנהלת הבורסה, בעיקר מול האורחים. המשלחת עזבה את הארץ מבלי שמימשה את התוכניות שלה, שכללו בין היתר קיום סדנה לעובדים על המערכת החדשה. בעקבות זאת זומנו העובדים לבירור בהנהלה ולטענתם, איימו עליהם בהשעיה, אולם ההוראה בוטלה לאחר שהוועד איים בהחרפת העיצומים שננקטים בימים אלה בבורסה.

"הפרה בוטה של ההתנהלות"

עובדה זו הביאה לחילופי האשמות חריפים בין נציג העובדים בהסתדרות במרחב תל אביב למנכ"ל הבורסה.

במכתב ששיגר לביינארט בשבוע שעבר כתב עמיר שפטל, יו"ר הסתדרות המעו"ף במרחב תל אביב-יפו של ההסתדרות, ש-"בנושא נאסד"ק, מוגזם לדרוש מהעובדים לשתף פעולה עם גורם ששיתוף הפעולה איתו עלול לפגוע בהם. כידוע לך, המשא ומתן לא הסתיים, והשינוי הארגוני עלול לפגוע בביטחון התעסקותי שלהם". אשר לאיום בהשעיית העובדים כתב עו"ד שפטל כי "אנחנו רואים במעשה זה חומרה רבה. זוהי הפרה בוטה של התנהלות המעסיק בסכסוך עבודה ופגיעה בחופש ההתארגנות".

הוא ציין שהבורסה ידעה סכסוכים בעבר, אפילו קשים יותר, ומעולם אף הנהלה לא נקטה בצעדים חריפים כפי שנהגו כלפי אותם עובדים, שמילאו את הוראות ההסתדרות.

בתגובה שיגר ביינארט לעו"ד שפטל מכתב לא פחות חריף וזועם, בו כתב: "אין כל אמת בטענה בקשר לאיום שהופנה מצד ההנהלה כלפי העובדים. אחת המנהלות פנתה לעובדים אלה, שהם בתפקידי ניהול, ודרשה מהם להשתתף בפגישה עם נאסד"ק, ואין בכך שום הפרה של זכויות העובדים".

ביינארט ציין כי הביקור של אנשי נאסד"ק תוכנן מראש ובקפידה, והיה ידוע לעובדים. הוא ציין שהעובדים פנו לבית הדין לעבודה וביקשו אישור לנקוט עיצומים בעת הביקור, אולם נענו בשלילה. "מדובר במפגש מקצועי שלכבודו הגיעה משלחת מיוחדת מארצות הברית ולכן תמוה ביותר שההסתדרות מגבה את  העובדים", אמר.

עו"ד שפטל אמר לאנשים ומחשבים כי נכון לעכשיו המשא ומתן תקוע וכי הוא מקווה שהוא יחודש בקרוב. "העובדים לא מתנגדים לשינוי הארגוני, שמטרת להרחיב את פעילות הבורסה, ובוודאי שהם לא חוששים מטכנולוגיה חדשה, אבל הם זכאים להגן על הביטחון התעסוקתי שלהם", אמר. "חבל מאוד שהנהלת הבורסה לא עושה מאמצים לסיים את הסכסוך, כי לאף אחד מהצדדים אין עניין במשבר ושביתות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים