"חינוך מגני הסייבר נעשה באופן שונה מהחינוך המסורתי"

כך אמר סא"ל רמי שקד, מפקד האקדמיה הצה''לית למקצועות המחשב והגנת הסייבר באגף התקשוב בצבא ● לדבריו, "אנו הופכים את הילדים הטובים למקצועני מחשב"

סא"ל רמי שקד, מפקד האקדמיה הצה''לית למקצועות המחשב והגנת הסייבר האגף התקשוב בצבא. צילום: קובי קנטור

"על מנת להשיג תוצאות אפקטיביות בהכשרת מגני הסייבר, אנו משתמשים בדרכי הוראה השונות מהחינוך המסורתי". כך אמר סא"ל רמי שקד, מפקד האקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב והגנת הסייבר, אגף התקשוב בצבא.

סא"ל שקד דיבר במליאה המרכזית בכנס InfoSec 2016. הכנס, הנערך זו השנה ה-17 בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג') באולם אירועים LAGO בראשון לציון. בכנס השתתפו מאות מקצועני אבטחת מידע והגנת הסייבר והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה ואופיר זילביגר, מנהל SECOZ – מרכז הגנת הסייבר, BDO.

לדברי סגן אלוף שקד, "אנו הופכים את הילדים הטובים למקצועני מחשב". דור ה-Z, אמר, שמדברים עליו דברים לא טובים – לא נכון בחלקו.

"צה"ל מבין שמעבר להתבבססות המבצעית שלו, עליו לפעול ברשת", אמר סא"ל שקד. "תפיסת צה"ל רשתי גורסת שכל היחידות פועלות יחדיו בלחימה מתואמת ומתוזמנת, עם מערכות IT של כלל הזרועות הפועלות יחד בשילוביות. אנו חיים ברשת, ליצירת תמונת מצב אחת".

למידה אינה שווה להקשבה

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, "החליט החלטה ראשונה אמיצה, על הקמת זרוע הסייבר", אמר. "בצה"ל מבינים יש כי יש עוד מימד לחימה, צה"ל מבין שיש להביט אחרת על תחום הסייבר, וזה דורש התייחסות בהיבט ההכשרה של המגנים".

מערכת החינוך המסורתית, אמר סא"ל שקד, "כוללת הסחות דעת, הלמידה לא מתבצעת בצורה המוכוונת לקהל היעד – למידה אינה שווה להקשבה".

לכן, אמר, באקדמיה הצה"לית הוחלט לבנות מערכת לימוד בתפיסה שונה, "הכוללת יכולת של התלמיד להתאים עצמו למציאות משתנה. יש לבחון הלימה בין מרחב קיברנטי ומרחב קינטי. לשם כך, יש צורך בסביבת למידה מוחשית – פדגוגית אחרת. אנו מחדירים 'ריטלין' חינוכי בהיבט הטכנולוגי".

בנייה של מיומנויות אישיות

לקורס מגן הסייבר, אמר, "נבחרים מדי שנה עשרות חניכים מתוך 3,000 העוברים את המיונים. הקורס אורך כמה חודשים, שבסופו הם הופכים למבינים ומוכשרים בסייבר". הוא הוסיף כי "לצד הדברים המקצועיים, חשובה הבנייה של מיומנויות אישיות – חקרנות, יכולת קבלת ביקורת והתמודדות מתמדת, יכולת למידה עצמאית. כך, נוצרת למידה אפקטיבית".

המטרה, אמר סא"ל שקד, "היא לגרום לחניך להבין שהוא נכנס לתהליך חווייתי, של הרפתקה". הוא הסביר כי "הבאנו לשינוי הפרדיגמה הפדגוגית. נדרש להבין כי מיומנויות וטכנולוגיות הן לא הסיפור, אלא הלך הרוח. יש ללמד ב'כיתה הפוכה', יש צורך לעבור כישלונות, ולחזק את התלמידים. יש להכניס לכיתה יכולות מישחוק, גיימיפיקציה. נדרשת יצירת סביבת למידה מוחשית. יש להגיע למצב של כמה שיותר אימונים וכמה שפחות לימוד מול מרצה. אנו מתפעלים את החניכים עם הסימולטור שלנו, שנבנה יחד עם אלביט. אנו מעודדים חדשנות ויצירתיות".

סגן אלוף שקד סיכם באומרו כי "בנינו את הקורס תוך שחשבנו על מימד של טרנספורמציה בחינוך הטכנולוגי, צריך לחשוב אחרת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים