HPE תמכור חלק מנכסי התוכנה שלה

אחד מהנכסים שנבחנים למכירה היא מרקורי הישראלית, שנרכשה במיליארדים לפני יותר מעשור על ידי HP

נפטרת ומוכרת. מג ויטמן. צילום: ויקיפדיה

HPE שוקלת למכור כמה מנכסי התוכנה שלה, במסגרת צמצום פעילותה, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג (Bloomberg), מפי אנשים המקורבים לנושא.

על פי אותם מקורבים, בין השאר, נבחנות המכירות של מרקורי (Mercury Interactive) הישראלית, שנרכשה ב-2006 תמורת 4.5 מיליארד הדולר. יחידת התוכנה של HP התבססה, במידה לא מועטה, על מרקורי, היושבת ביהוד. לאחר מכירת החברה ל-HP מוצריה שולבו במערכת OpenView Internet Services.

חברות אחרות שנרכשו ומועמדות למכירה הן חברת התוכנה הבריטית השנויה במחלוקת, אוטונומי (Autonomy) ו-ורטיקה (Vertica Systems).

HP רכשה אותה ב-2011 תמורת 10.25 מיליארד דולרים – מחיר המשקף שווי של 42.11 דולרים למנייה בודדת או 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

ניהול חשבונאי לא הולם

כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, נאלצה HP להטיל פצצה פיננסית, כשהודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולרים. הסיבות לכך, נימקה החברה, היו סילוף ו"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולרים מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות באוטונומי, טענו ב-HP.

במהלך השנים האחרונות התנהלו ומתנהלים בארצות הברית ובבריטניה משפטים רבים סביב הרכישה הבעייתית: בעלי המניות של ענקית ה-IT נגד הנהלת HP ;HP נגד הנהלת אוטונומי, ועוד. זאת, כיוון שאוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, במסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן עסקה בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריאו.

נטען כי הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים, כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות.

זריזה ותחרותית

ורטיקה נרכשה על ידי HP ב-2011 תמורת 350 מיליון דולר. בכל מקרה, נמסר, הליכי המכירה נמצאים בשלבים ראשוניים, ולא בהכרח יבשילו לכדי עסקה.

מג ויטמן, בעבר מנכ"לית HP וכיום מנכ"לית HPE, אמרה בעבר יותר מפעם אחת כי החברה נדרשת להיות ממוקדת, לצמצם את גודלה, לענות טוב יותר לצרכים העסקיים של הלקוחות ובעיקר – להיות זריזה ותחרותית.

במאי 2016 פורסם כי אין רגע דל ב-HPE. לאחר שהתלבטה במשך שנים האם להתפצל או לא, ולאחר שפוצלה לפני פחות משנה, נפרדת החברה מ-ES, חטיבת השירותים המקצועיים שלה, ובונה חברה חדשה, במיזוג עם CSC, שתניב מחזור שנתי של 26 מיליארד דולר.

בשנת 2008 רכשה HP את EDS (ר"ת Electronic Data Systems), תמורת 13.9 מיליארד דולר. הרעיון היה בניית יחידה עסקית חדשה, בשם ES (enterprise services), שתפעל בשני מישורים: האחד, תהווה מנוע צמיחה נוסף לחברה, מבוסס שירותים מקצועיים (שילוב של "גולגלות", פרויקטי IT, שירותים מנוהלים, והסכמי מיקור-חוץ ארוכי טווח לתחזוקת IT). והשני, שאנשי השירותים המקצועיים יקדמו את מוצרי החברה האחרים.

שחקנית טהורה בעולם השירותים המקצועיים

אלא ששתי המטרות הושגו באופן חלקי ביותר, בין השאר בשל העובדה שבחלוף השנים, הצטמצמה מגמת מיקור-החוץ בעולם ה-IT.

עם הרכישה, בארץ היו אז ל-EDS ישראל 900 עובדים, אלא שבחלוף השנים המספר קטן ונותרו מאות עובדים. לאנשים ומחשבים נודע כי למרות הקמת הישות העסקית החדשה, מאות עובדי החברה לא צפויים להיות מפוטרים, שכן רובם ככולם מועסקים בפרויקטי תחזוקת IT ארוכי טווח.

בראש החברה, ששמה והמיתוג שלה טרם נקבע, יעמוד מייק לואוורי, יו"ר, נשיא ומנכ"ל CSC. ויטמן, תצטרף להנהלת החברה הממוזגת. השניים מסרו כי "החברה תהיה שחקנית טהורה בעולם השירותים המקצועיים" – רמז לכך שהחיבור בין חברה שהיא ספקית IT לבין חברה שהיא ספקית שירותים מקצועיים – לא היה מוצלח במיוחד. על הדרך, נראה כי ויטמן עוקצת את מארק הרד, מי שעמד בראש HP בעת הרכישה – וכיום הוא מנכ"ל משותף באורקל (Oracle).

לואוורי העריך כי CSC תצא גדולה וחזקה מהמיזוג, תעבוד בצורה שתהיה אגנוסטית לכל חומרה וטכנולוגיה, והתחייב שלקוחות השירותים של HPE לא יחוו שינוי כלשהו.

לשתי החברות, HPE ו-HP Inc, כמה אתרי פעילות בישראל, והיא מעסיקה בארץ יותר מ-5,000 עובדים. שני ארגוני המכירות, השיווק, השירות והתמיכה – של החברה המפוצלת – באזור התעשייה ברעננה; HP Labs – מעבדת המו"פ בפארק הטכניון, חיפה; HP Indigo – בקריית ויצמן בנס ציונה ובאזור התעשייה בקריית גת; HP Industrial Large Format, על בסיס רכישת סאיטקס (Scitex Vision) – באזור תעשייה החדש, נתניה; חטיבת התוכנה, ביהוד, על בסיס רכישת מרקורי, המונה מאות רבות של עובדים; משרדי EDS, הנותנת שירותי IT, בהרצליה, שהפכה ל-ES ובימים אלה הופכת לחברה נפרדת, בבעלות משותפת של HPE.

משחקים במגרש האינטרנט של הדברים

ויטמן הבטיחה כי "HPE לא תסב נזק למי מהעובדים או הלקוחות בשל העסקה. אני מתחייבת ב-100% לכך שלא ייגרם כל שיבוש. מכירת עסקי השירותים המקצועיים שלנו היא הצעד ההגיוני הבא עבורנו".

היא ציינה כי עסקת המיזוג תניב לה קופת מזומנים בסך 4.5 מיליארד דולר, ויהיו לה 50% ממניות החברה הממוזגת. העסקה, כך דיווחו שתי החברות, תניב חיסכון של מיליארד דולר בשנה הכספית הקרובה, ו-1.5 מיליארד דולר בשנים שלאחר מכן.

על פי ויטמן, "המיזוג יביא לכך שנתמקד בדור הבא של תשתיות ה-IT, שתהיינה מוגדרות תוכנה ומאובטחות. נמנף את עסקי השרתים, האחסון, הרישות והתשתיות המשולבות שלנו, לצד פלטפורמת Helion בענן שלנו. נפעל ונשחק במגרש האינטרנט של הדברים".

האנליסטים היו חלוקים בדיעותיהם על העסקה. היו שאמרו כי יש להביט על העסקה כתוצאה של החלטת HP לסגת מעסקי הענן הציבורי, ויש בה משום הודאה בכישלון של מימוש התפיסה של שילוב חומרה ושירותי ענן.

מנגד, אנאנד סארניבאסאן, אנליסט של בלומברג, אמר כי "מדובר באסטרטגיה טובה, של מיקוד בשרתים, אחסון ורישות ועזיבת השירותים המקצועיים. הסיכון בכך הוא בצמצום הפעילות בכלל עולם ה-IT, ובכך ש-HPE תאבד את היכולת לקדם את מוצריה ושירותיה, על בסיס יחידת השירותים המקצועיים. אף שהופתעתי, אני חושב שזו החלטה טובה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים