משרד הבריאות פרסם מכרז להטמעת תיק רפואי ממוחשב בבתי החולים הממשלתיים

המכרז מחליף את החלק הקליני של מערכת נמ"ר הוותיקה ● העלות מוערכת במאות מיליוני שקלים

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות

משרד הבריאות יצא למכרז רחב היקף לקבלת הצעות לפתרון להטעמת תיקים רפואיים ממוחשבים ב-11 בתי חולים ממשלתיים בישראל, ובהמשך ב-15 בתי חולים גריאטרים ושיקומיים.

המכרז נועד להחליף את החלק הקליני של פרויקט נמ"ר (ניהול מערכות רפואיות ממוחשבות) הוותיק. החלק האדמניסרטיבי יימשך במסגרת נמ"ר.

המכרז מבקש לקבל הצעות למערכות מדף קיימות, שיאפשרו לכל בית חולים לנהל תיק רפואי ממוחשב של כל התהליכים, כאשר הלקוחות של המערכות יהיו הרופאים, האחיות והצוותים הרפואיים.

המכרז כולל שישה אשכולות, המבוססים על התהליכים השונים שקיימים בפעילות הרפואית של בית החולים. החברות שיזכו במכרז יידרשו לתת פתרון ייעודי לכל אשכול עם אינטגרציה לאשכולות האחרים. המכרז הוא לתקופה של 20 שנה, והעלות הכוללת שלו היא מאות מיליוני שקלים.

אבן יסוד במתן שירות רפואי לאזרחים

לדברי שירה לב עמי, מנמ"רית המשרד, שמובילה את המכרז יחד עם צוות משרדה," קיומו של תיק רפואי ממוחשב המוכר בשפה המקצועית HER – הינו אבן יסוד במתן שירות רפואי לאזרחים".

"התיק הרפואי הממוחשב יהווה את עמוד השדרה של הטיפול הרפואי, שיינתן למטופלים בבתי החולים בכל סוגי היחידות הרפואיות, בכל סוגי המפגשים: רפואה דחופה אשפוז, טיפול אמבולטורי וכן התייחסות לכל הסקטורים, רופא אחות, רוקח, מזכירה רפואית ועוד", אמרה.
בדברי ההסבר למכרז נאמר ש"התיק הרפואי ירכז את כל המידע הרפואי אודות המטופל ויאפשר לבצע תיעוד אחיד של כל שלבי הטיפול, וכך ייתר את הצורך בניירת".

בנוסף למוצר הבסיסי של ניהול תיק רפואי, יצטרכו המתמודדים במכרז לתת פתרונות משלימים ומתמחים. כמו כן המערכות שיוטמעו יהיו חייבות להיות מותאמות למערכות מחשוב רוחביות שכבר פועלות כיום במשרד הבריאות, כמו מערכת מזו"ר שהיא בעצם המקבילה למרכבה הממשלתית, מבוססת סאפ (SAP).

יש לציין שכיום יש מספר בתי חולים, שיש להם פתרונות שונים של תיק רפואי, כמו בית חולים רמב"ם, וכנראה בשלב זה הם לא יצטרפו לפרויקט.

לא פתרון מקומי לכל בית חולים

לב ארי ציינה יעדים נוספים של המכרז, ביניהם "שמירת איכות שירות ובטיחות הטיפול, מינוף ההיקף הגדול של בתי החולים והצרכים שלהם, ולכן השיטה היא איגום משאבים ולא פתרון מקומי לכל בית חולים".

עוד הוגדר במכרז חיזוק הרצף הטיפולי והמחקר הרפואי, "עבודה בתיק רפואי אחיד בכל בתי החולים תקטין משמעותית את המאמץ לשיתוף נתונים, דבר שיסייע למחקר ולטיפול בכלל" אומרת לב עמי.

יש לציין כי מאחר והמכרז עוסק בפתרונות לתחומים שונים, המערכת תותקן בבת החולים באופן מדורג, כאשר כל בית חולים יבצע התאמות לפי הנדרש והמערכות יעברו שדרוגים בהתאם הפיקוח והתיאום של יישום המערכות יהיה אחת המשימות המרכזיות של חטיבה חדשה במשרד הבריאות – חטיבת המרכזים הרפואיים, שהוקמה על פי החלטת ממשלה מחודש מאי השנה.

מטרת החטיבה לרכז את כל סוגיות המטה וסוגיות הניהול על מנת לשפר את רמת הבקרה והשליטה של המשרד על ניהול בתי החולים, ולייצר סינרגיה ושקיפות מלאה בין כל בתי החולים

ביקורת על נמ"ר ממבקר המדינה

פרויקט נמ"ר, שאת החלק הקליני שלו אמורה המערכת החדשה של תיק רפואי ממוחשב להחליף, הוא אחד הפרויקטים הוותיקים והראשונים בתחום המחשוב הרפואי בישראל, שהחל עוד בשנת 1998. אז זכתה בו במכרז מורכב למדי HP, שתפעלה ותחזקה אותו במשך כמה שנים, ואחר כך הוא עבר לאחריות מלאה של משרד הבריאות שממשיך להשקיע בו עד היום.

בדו"ח שפרסם מבקר המדינה ב-2009 נאמר כי "נמ"ר היה אמור להסתיים בשנת 2004 אבל ביצועו ויישמו חרגו מלוח הזמנים. בדו"ח נמתחה ביקורת על התנהלות הפרויקט, ואי עמידה בלוחות זמנים.

המבקר מתח ביקורת קשה על התנהלות המשרד שלא עקב אחר עלויות הפרויקט, ובאוגוסט 2009 עמדו ההתחייבויות לפרויקט על  יותר מ-50 מיליון שקלים – הרבה מעבר לתקציב המקורי. אבל זה לא היה הפרויקט היחיד שנמשך זמן רב במערכת הבריאות.
ב-2004, החליט המשרד לצאת לפרויקט שאמור לייצר רשומה רפואית לאומית במדינת ישראל, כאשר התוכנית היתה לממש את הרעיון תוך שלוש שנים.

רצתה לעזור – נענתה בשלילה

תוכנית זו נזנחה בין היתר בגלל בעיות אתיות שונות של חסיון רפואי, וגם בגלל העובדה שיש מעט מאוד מדינות בעולם שמפעילות רשומה ברמה בריאותית לאומית.

מאז פועל המשרד ליישום תוכניות של שיתוף מידע, כאשר כל בית חולים מיישם פתרונות משלו.

שירותי בריאות כללית פיתחה לפני כעשור את מערכת אופק, שמהווה רשומה רפואית אחודה בבתי החולים שלה והיא פועלת בהצלחה רבה. ב-2011 יזם משרד הבריאות פרויקט ברמה הלאומית, שלקח את הפתרון שעבד בכללית ופרס אותו, תוך התאמה למתווה פתרון לאומי, בכל בתי החולים וקופות החולים. ישראל כיום מובילה בעולם בתחום של שיתוף מידע רפואי בין כלל ארגוני הבריאות.

בצה"ל פועלת מערכת תיק רפואי ממוחשב שנחשבת לגדולה מסוגה. כעת כאמור המשרד החליט להתנתק ממערכת נמ"ר הקלינית, בגלל חוסר שביעות רצון, ולצאת למכרז כללי .

שוק התיקים הרפואיים הממוחשבים נאמד בעולם בכ-22 מיליארד דולר, והוא צפוי לגדול בקצב מהיר בשנים הבאות, על פי חברת המחקר, אקסנצ'ר (Accenture).

בישראל, יש ייצוג לחברות בינלאומיות, וכן כמה שחקנים ישראלים. בין החברות שפועלות בישראל בתחום הבריאות ניתן למנות את אלעד, iMDsoft שפועלת בעיקר בחו"ל, טלדור, שחקניות בינלאומיות כמו מיקרוסופט (Microsoft) וגוגל (Google) שפיתחה לפני שבע שנים מערכת לניהול תיקים רפואיים, שעשויה לעורר הסתייגות בכלל העובדה שהיא מבוססת ענן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אזרח

    ביזבוז כספי ציבור. מדוע לא משקיעים במיטות בבתי החולים ורק בבעלי אינטרסנטים ???

אירועים קרובים