דרעי החליט: המאגר הביומטרי יוקם – ויחייב את כלל האזרחים

המאגר יכלול תמונת פנים ושתי טביעות אצבע, אולם האזרחים לא יהיו מחויבים למסור את טביעות האצבע ● המתנגדים: "החלטה חמורה, נעתור לבג"ץ"

מבקר המדינה מסכים: ליקויים ביישומים הביומטריים הממשלתיים. אילוסטרציה: BigStock

אחרי שנים של ניסויים ודחיות, החליט שר הפנים, אריה דרעי, כי המאגר הביומטרי יוקם ויחייב את האזרחים להצטרף אליו. דרעי החליט שהמאגר יכלול תמונת פנים ושתי טביעות אצבע של כל האזרחים, אולם נתינת טביעות האצבע תהיה וולונטרית, והאזרחים יהיו רשאים לסרב לכך.

ההחלטה התקבלה לקראת סיומו של הניסוי הביומטרי, שאמור לחול בסוף דצמבר. לדברי שר הפנים, "המאגר הביומטרי נחוץ למניעת גניבת זהות של אזרחי ישראל והוא שמור ומאובטח ברמה הגבוהה ביותר. אני משוכנע כי מתווה זה מהווה איון מיטבי בין השמירה על הפרטיות ובין חובתה של המדינה להגן על תושביה מפני התחזות וגניבת זהות".

ההחלטה על הקמת המאגר הביומטרי התקבלה יותר משלוש שנים לאחר שהחל הניסוי הביומטרי, עוד בתקופתו של גדעון סער כשר הפנים. במהלך התקופה התקיימו דיונים רבים בכנסת אודות המאגר ושרי פנים העדיפו לגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה. כך, סילבן שלום החליט להאריך את הפיילוט, ואחריו עשה זאת דרעי פעם אחת. היום (ד'), לאחר הארכות רבות, הוא קיבל, כאמור, את ההחלטה הסופית, אם כי זו טעונה עדיין אישור של הכנסת.

הדעות לגבי נחיצות הקמתו של המאגר היו חלוקות לכל אורך התקופה: מחד, אנשי משרד הפנים וממשל זמין הצביעו על היענות רחבה לפיילוט, והניחו בפני הממשלה והכנסת חוות דעת של גורמי ביטחון המעידות על נחיצותו של המאגר ועל כך שמדובר במאגר מאובטח, שנתוני האזרחים לא יוכלו לדלוף ממנו.

מומחים אחרים חלוקים על דעה זו וטוענים כי כל מאגר שכזה, גם ברמת האבטחה הגבוהה ביותר, ניתן לדליפה. למהלך יש גם התנגדות רחבה ועקבית בקרב התנועה לזכויות דיגיטליות וגורמים באופוזיציה ובקואליציה, שטוענים כי מדובר בפגיעה חמורה בפרטיות של אזרחי ישראל.

המתנגדים: "נילחם בהקמת המאגר"

יש ספק קל אם המאגר הביומטרי אמנם יעבור, בסופו של דבר, כי מחד יש רוב בכנסת לקואליציה, אולם מצד שני, ההתנגדות למהלך באופוזיציה רחבה. אחת המתנגדות הבולטות לאורך התקופה היא ח"כ תמר זנדברג (מרצ). היא אמרה היום כי "בכל שנה אנחנו מגלים יותר ויותר כמה המאגר הביומטרי מסוכן וכמה כשלים יש בדרך. מאז הפיילוט רק הולכות ומתרבות הסכנות. מוזר לראות איך במקביל ממשיכים שרי הפנים לדורותיהם לקדם את אותו מאגר".

לדבריה, "התקרבותו של המאגר היא סכנה אמיתית לאזרחי המדינה ואני קוראת לכם – אל תתנו טביעת אצבע, אל תיכנסו למאגר".

"נשגב מבינתי איך תהליך כל כך חסר אחריות וכל כך עקום מצליח להמשיך להתקדם, ועוד לא קם שר פנים מספיק אחראי לעצור אותו", הוסיפה. "ההקלה כביכול שטביעת האצבע לא תהיה חובה היא למעשה סנקציה על האזרחים, במטרה לסנדל פניות לבג"צ נגד החוקיות והמסוכנות של המאגר ולדחוף בשיטת הסלמי כמה שיותר אזרחים למאגר, תוך הסתרת הסכנות. כאשר המאגר ידלוף וכולנו נהיה פרוצים לסכנות, נחפש את השר דרעי, שיסביר לנו שהכול היה בטוח".

התנועה לזכויות דיגיטליות הגיבה להחלטה על הקמתו של המאגר באמרה כי "בניגוד לכל מדינות העולם המערבי, רק בישראל ייאספו טביעות אצבע ותמונות פנים של כלל אזרחי המדינה ויאגרו אותן. בניגוד לדעתם של הממונה על היישומים הביומטריים וראש המטה ללוחמה בטרור, יחשפו אתכם לסיכונים החמורים שבדליפת המאגר. בניגוד לדעתם של 74 ממדעני אבטחת המידע וההצפנה הטובים בישראל, מנסה שר הפנים למכור לכם שהמאגר הזה מאובטח ושהוא לא ידלוף לעולם. ההחלטה התקבלה אף בניגוד לדעתם של 70% מאזרחי ישראל, שבשלוש השנים האחרונות מסרבים בעיקשות להיכנס למאגר".

על פי התנועה, "דרעי טועה. אחרי שבכל יום אנחנו שומעים על תמונות שנגנבות ומאגרים שנפרצים, לאחר שמאגר עובדי המדינה של הממשל האמריקני נפרץ ויותר מ-20 מיליון טביעות אצבע ופרטים אישיים של עובדי המדינה האמריקניים דלפו, לאחר ש-eBay, יאהו (Yahoo) וטארגט (Target) נפרצו אף הן, חבל ששר הפנים לא מבין שאף אחד לא חסין. אפילו משרד ראש הממשלה אומר ש'-אירוע דלף ממאגר ביומטרי עלול לגרום לפגיעה בפרטיות, לפגיעה פיזית ו/או כלכלית ובמקרי קיצון להפללת אנשים חפים מפשע, לפגיעה בביטחון המדינה ולניהולה התקין'".

"אנחנו, בתנועה לזכויות דיגיטליות, לא מוכנים לתת לזה לקרות", הוסיפו. "לכן, אנחנו מבקשים להקים קליניקה, מטה מאבק משפטי למען הפרטיות והביטחון האישי, שיעתור לבג"ץ נגד המאגר. זה יהיה קרב לא פשוט, אבל אנחנו חייבים לנצח".

הם סיכמו בציינם כי "אסור לתת להם להפוך אותנו למדינת האח הגדול, בה כל אחד, כל הזמן, נתון למעקב. עזרו לנו להילחם על כל זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים