מכון התקנים מציע לסדר את המקלדת העברית מחדש

תקן חדש שהוציא המכון להערות הציבור כולל הקלדה של סימני הפיסוק ממקום אחד - הן בעברית והן באנגלית, והזזה של כמה אותיות עבריות ● במכון טוענים שהתקן מאפשר "שימושיות משופרת", אבל קרוב לוודאי שזה לא ימנע את התלונות של חלק מהמשתמשים

האם נצטרך בקרוב לחשב הקלדה מחדש? צילום אילוסטרציה: BigStock

מקלידים בהקלדה עיוורת? פיתחתם מיומנויות הקלדה מסוימות? לא בטוח שתאהבו את התקן החדש שמציע מכון התקנים למקלדות העבריות. על פי התקן, שנפתח הבוקר (ג') לדיון ציבורי, יבוצעו מספר שינויים במערך המקשים של המקלדות העבריות-לטיניות.

במכון התקנים טוענים כי השינויים הללו יאפשרו "שימושיות משופרת לפי עקרון המיפוי הישיר ומניעת טעויות הקלדה נפוצות".

הם מצביעים על כך שחלק מסימני הפיסוק ממוקמים במקומות שונים במקלדת כשכותבים בשפות שונות – מה שיוצר טעויות הקלדה וטעויות בפיסוק ומפריע למשתמשים לפתח מיומנויות הקלדה. הכוונה היא לנקודה, פסיק, מרכה (') ולוכסן (/). התקן החדש מבטל את הכפילויות הללו ומעתה כל סימן פיסוק יופעל על ידי קליד אחד בלבד – ולא משנה באיזו שפה מקלידים.

המכון מציע שינוי בולט נוסף, שיצריך את המשתמשים להתרגל – במיקום של כמה מהאותיות העבריות. כך, האות ת' צפויה לעבור מהשורה התחתונה לזו העליונה, ושתיים מהאותיות הסופיות – ן' ו-ף' – צפויות לעבור מהצד הימני של השורות העליונה והאמצעית לצד השמאלי של השורה העליונה. הסיבה לשינוי האחרון היא שכיום, האות ן' צמודה לאות מאוד דומה לה בצורתה – ו'.

לדברי פנחס שחר, מנכ״ל מכון התקנים, "מטרת התקן היא לפשט את השימוש במקלדת עברית-לטינית, על פי גישה אינטואיטיבית וישירה״.

התקן עוד לא מחייב

יצוין כי בינתיים מדובר בהצעה בלבד והתקן עוד לא מחייב. ניתן אף לשלוח הצעות והסגות עד 12 בינואר באתר מכון התקנים. עמית אסא, רכזת תקינה במכון, אמרה כי ״זהו תקן וולונטרי, שמאפשר חלופה למיפוי הקיים. התקן מוצע להערות הציבור ואנחנו פונים לקהל הרחב שישמיע את קולו״.

היא ציינה שבמכון התקנים מודעים לכך ש-״עבור רוב המשתמשים במקלדת עברית-לטינית, כל שינוי בארגון המקלדת המקובלת הוא בעייתי". לדבריה, "כדי לצמצם את קשיי ההסתגלות של המשתמשים למיפוי החדש, התואמוּת למקלדת הלטינית התקנית QWERTY היא מוחלטת. המיקום המקובל של האותיות העבריות, האותיות הלטיניות הגדולות, הספרות וסימני הפיסוק נשמר ברובו, והשינויים מופיעים אך ורק במצב העברי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים