הכנסת אישרה את המאגר הביומטרי בקריאה ראשונה

41 ח"כים הצביעו בעד החוק ו-25 התנגדו ● ח"כ יואב קיש מהליכוד, המתנגד למאגר, אפשר, כיו"ר ועדת הכנסת, קיום הליך מזורז להעברת החוק

המאגר הביומטרי אושר - אחרי יותר מעשור של דיונים. צילום: BigStock

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה ראשונה את המאגר הביומטרי, ברוב של 41 תומכים מול 25 מתנגדים, לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה אותו שלשום. הצעת החוק צפויה לעבור עתה לוועדה ומשם להצבעות בקריאות שנייה ושלישית, בהליך מזורז.

במסגרת ההצעה, ייכללו במאגר תמונת פנים ושתי טבעיות אצבע של כל אזרח. יצוין כי שר הפנים, אריה דרעי, שקיבל את ההחלטה על הקמת המאגר, הורה לאפשר לאזרחים לסרב לתת טביעות אצבע.

סגן שר הפנים, משולם נהרי, הציג את הצעת החוק במליאה ואמר כי ההחלטה על הקמת המאגר התקבלה לאחר שהגופים הביטחוניים המליצו על כך. לדבריו, הנושא נבדק בצורה יסודית ויש תיקונים בהצעה המקורית, שמטרתם להבטיח את ההגנה המקסימלית על האזרחים.

ח"כים מסיעות שונות הביעו בדיון את התנגדותם להקמת המאגר הביומטרי, בהם ח"כ יואב קיש מהליכוד. הוא אמר כי "החוק הוא בעייתי ולא טוב, ואני מתנגד לו. אין לי ספק שרשויות הביטחון שמחות לקיומו של הכלי הזה, אבל מול התועלת עומדות זכויות הפרט ובאיזו מציאות אנחנו רוצים לחיות. חייבים להבין את הנזק ולעשות תיקון".

יצוין כי למרות התנגדותו, כיו"ר ועדת הכנסת אישר ח"כ קיש את ביטול תקופת ההמתנה המתחייבת, בת 45 הימים, בין מועד הגשת הצעת החוק למועד שבו היא מובאת להצבעה בכנסת. בכך הוא אפשר את אישור הצעת החוק בהליך מזורז.

"חוק האח הגדול"

מתנגד נוסף היה ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת, שטען כי מדובר ב-"חוק האח הגדול". לדבריו, "אני לא רוצה לחיות במקום שבו נתוני הגוף שלי נמצאים בידי השלטון והוא יכול לעשות בהם מה שהוא רוצה. לא צריך מאגר ביומטרי וכמו כל מאגר, גם הוא ייפרץ".

ההצעה עלתה לקריאה ראשונה לאחר פיילוט בן שלוש שנים וחצי, שנמשך מעבר לתקופה שהוקצתה לו. שני שרי פנים – סילבן שלום ואריה דרעי – החליטו על הארכת התקופה. במהלך תקופת הפיילוט הועלו התנגדויות למאגר מצד מומחים רבים, לרבות מכתב שהוציאו עשרות מומחי אבטחת מידע.

המתנגדים להקמת המאגר, בראשות התנועה לזכויות דיגיטליות, מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד הקמתו וקיימו קמפיין מימון המונים לגיוס כספים לצורך כך, שעבר את יעדו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים