סלקום נכנסת לעיר החכמה – עם פרויקטים בשלוש ערים

החברה מבצעת בימים אלה פיילוטים בכפר סבא, צפת ונהריה, ומציגה פתרון כולל לתחום ● ניר שטרן, מנכ"ל סלקום: "בעוד חמש שנים, 50% מהערים בישראל יהיו חכמות"

מערכת העיר החכמה של סלקום ו-AGT. צילום: סיון פרג'

סלקום נכנסת לעולם האינטרנט של הדברים, כחלק מהתרחבותה מחברת סלולר לקבוצת תקשורת, ומבצעת בימים אלה פרויקטי עיר חכמה בצפת, כפר סבא ונהריה.

החברה הכריזה על כך במסיבת עיתונאים שקיימה הבוקר (ג') בתל אביב, והדגימה את הפרויקטים הללו ואת הפתרונות שהיא מציעה.

לדברי ניר שטרן, מנכ"ל סלקום, "אנחנו מאמינים שבתוך חמש שנים, 50% מהערים בישראל יהיו חכמות. סלקום שואפת להיות דומיננטית בשוק ולהכתיב את הטכנולוגיה".

הוא אמר כי "ערים שעוברות לעיר חכמה מצמצמות לפחות 10% מהוצאות העירייה, משפרות תהליכים עירוניים – תהליכי קבלת החלטות מתקצרים כי יש הרבה יותר מידע, זמני התגובה לאירועים מתקצרים – מעלות את איכות החיים של התושב ומשתפות אותו טוב יוחתר בנעשה בעיר". לצד זה, ציין שטרן את האתגרים בעיר החכמה: "אימוץ טכנולוגיות, פרטיות, אבטחת מידע ותקשורת".

שטרן הציג את המערכת של סלקום ושל AGT – חברה שעוסקת בפרויקטי עיר חכמה ברחבי העולם, ואת ההתקנות שלה. בין היתר, המערכת יודעת לזהות התקהלויות, חפצים חשודים, חניות אסורות ועצירות של מכוניות בשולי הכביש. כמו כן, היא מאפשרת העלאה או הורדה של עוצמת תאורת הרחוב, לפי מה שקורה בו, וכוללת אפליקציה למצבי חירום, שכבר מוטמעת בגני הילדים בצפת. האפליקציה כוללת לחצן חירום, כאשר מרגע שלוחצים עליו מועבר שידור ישיר – באודיו ובווידיאו – לחדר הבקרה של העירייה.

"המטרה היא לא לעבוד מול כמה מערכות שונות אלא עם מערכת אחת. זה יכול לעשות הבדל משמעותי בטיפול באירועים, כי זמני התגובה במקרים כאלה הם קריטיים", אמר שטרן.

"עיר שלא תהיה חכמה – תצעד לאחור"

יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא, אמר כי הכוונה היא לרשת את כל העיר במוצרי עיר חכמה, כאשר בשלב זה הם מבצעים פיילוט ברחובה הראשי. להערכתו, עוד החודש ישלימו העירייה וסלקום את הטמעת כל המוצרים הנחוצים לצורך הפיילוט, בהם חיישני תאורה חכמה, חנייה ומערכת בקרה. להערכתו, תוכניות מתאר שנמצאות בימים אלה בתהליכי אישור בעירייה וכוללות את פרויקטי העיר החכמה יאושרו בתוך מספר חודשים.

מימין: עמי אראל, יו"ר סלקום; יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא; וניר שטרן, מנכ"ל סלקום. צילום: סיון פרג'

מימין: עמי אראל, יו"ר סלקום; יהודה בן חמו, ראש עיריית כפר סבא; וניר שטרן, מנכ"ל סלקום. צילום: סיון פרג'

לדברי בן חמו, "העיר החכמה מתחברת אלינו כמו כפפה ליד, כעיר שחושבת קדימה. עיר שלא תהפוך לחכמה תצעד לאחור. אי אפשר לראות את כפר סבא מבלי לקחת את הטכנולוגיה המתקדמת ולשלב אותה בפעילות העירונית. המטרה המרכזית היא להרחיב את סל השירותים לתושב בפחות השקעה עם יותר תשומה".

הוא ציין כי עיריית כפר סבא משתפת פעולה בפרויקטים טכנולוגיים עם רשויות מקומיות במגזר הערבי, כמו טירה וכפר ברע.

הפיילוטים – על חשבון סלקום

בראיון לאנשים ומחשבים ציין שטרן כי הפיילוטים שמבצעת סלקום הם על חשבון החברה ולא העיריות. לדבריו, מדובר בעלות של מיליונים בודדים של שקלים, שלא תפגע בלקוחות האחרים של החברה, כולל בתחום הסלולר. "אנחנו חייבים להישאר תחרותיים בתחום הזה, עם מחירים טובים", אמר.

לדבריו, "אנחנו יותר מתבססים על אנליטיקה, מה שמייתר את החיישן בכל מוצר קצה, ונותנים מענה כולל".

שטרן ציין כי סלקום מתכוונת להתמודד במכרזים לביצוע פרויקטי עיר חכמה בערים שונות בארץ. "הפיילוטים האלה מאפשרים לנו לגשת למכרזים האלה עם ניסיון ויתרון על פני המתחרים", אמר. בשלב זה סלקום מתמקדת בערים בארץ ולא מתכוונת להתרחב לעולם.

יצוין שסלקום היא לא חברת התקשורת הישראלית היחידה שמציעה פתרונות לערים חכמות. בזק הכריזה על פתרונות משלה בתחום לפני כחצי שנה ואף החלה בביצוע פיילוט במודיעין.

פתרון העיר החכמה של בזק מבוסס על מערכת לניהול חכם, המאגדת אליה מידע ממגוון רחב של התקנים המפוזרים ברחבי העיר. באמצעות המערכת ניתנים לרשות המקומית כלים לניתוח מידע ותיאום בין משאבים עירוניים בזמן אמת – דבר המקל על תהליך קבלת ההחלטות. בנוסף, מאפשרת המערכת ללמוד את כלל ההתרחשויות בעיר ולהיות מוכנים מראש לתרחישים אפשריים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים