רוצים לעבור מבנק לבנק? בקרוב המהלך אמור להתבצע בקלות – ואונליין
בנק ישראל פרסם היום (ב') את הכללים שיאפשרו ללקוחות לעבור בין בנקים בהליך אונליין ובקלות בתוך שבעה ימי עסקים בלבד - הרפורמה אמורה להיכנס לתוקפה במהלך שנת 2021
בנק ישראל רואה, לדבריו, חשיבות רבה בקידום התחרות במערכת הבנקאית, ועד היום נקט בצעדים שונים לשם כך. כעת הוא מוסיף לכך פעולה להקלת יכולת המעבר של הלקוחות מבנק לבנק.
לפי הודעת בנק ישראל, "אבן דרך משמעותית בקידום התחרות הושגה היום, בפרסום כללי נגיד בנק ישראל, בהסכמת שר האוצר, ובפרסום הוראות הביצוע של המפקחת על הבנקים למערכת הבנקאית (הוראות ניהול בנקאי תקין). פרסום זה מהווה יישום של החקיקה וקידום התשתית הרגולטורית למעבר מקוון בין בנקים".
רפורמת המעבר אונליין בין בנקים
עיקרי המהלך הם שינוי המצב המקובל כיום, כשלקוחות המבקשים להעביר את הפעילות הבנקאית שלהם לבנק אחר נתקלים לעתים בקשיים בעת השלמת הליך המעבר והתהליך נמשך זמן רב. נוכח קשיים אלו, ומתוך רצון להקל על הלקוחות ככל שניתן בעת הליך המעבר, החליט בנק ישראל לקדם יחד עם משרד האוצר את רפורמת המעבר אונליין בין בנקים.
לפי הודעת הבנק, "מדובר בפרויקט טכנולוגי מורכב ובעל עלות גבוהה למערכת הבנקאית". עם השלמת הפרויקט, המתוכננת למהלך שנת 2021, יוכלו לקוחות הבנקים לעבור בין הבנקים אונליין ונוח, כאשר הליך המעבר יהיה ללא עלות עבור הלקוח ויושלם בתוך כשבעה ימי עסקים. "רפורמה זו תפשט את הליך המעבר בין הבנקים, תגביר את התחרות במערכת הבנקאית ותעודד חדשנות ויעילות בבנקים, לטובת הלקוחות", כך נטען בהצהרת הבנק לתקשורת.
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "אנו ערים לכך שלקוחות רבים חוששים לעבור בנק, ושאלה שכן עוברים חווים תהליך ארוך ולא ידידותי. מסיבה זו, ולנוכח ההתקדמות הטכנולוגית, קידמנו יחד עם משרד האוצר, את פרויקט מעבר מבנק לבנק באופן מקוון. לקוחות שיהיו מעוניינים בכך יוכלו לעבור בין בנקים בקלות ובמהירות, תוך שהם פונים לבנק החדש בלבד וזה מבצע עבורם את כל הנדרש תוך שבעה ימים". עוד לדבריה, "פרויקט זה יחזק את כוח המיקוח של הלקוחות אל מול הבנק שלהם, גם אם הם בוחרים להישאר בו".
אילו חשבונות ניתן לנייד?
בהתאם לכללי הנגיד שפורסמו היום, ניתן יהיה לנייד בין בנקים בצורה מקוונת כ-80% מחשבונות העובר ושב. החשבונות אשר לא יהיו ניתנים לניוד בצורה אוטומטית הם חשבונות שקיימת לגביהם מורכבות, או מניעה משפטית (כגון חשבונות נאמנות, חשבונות נפטרים, חשבונות אפוטרופסות וכדומה). במקרים אלו העברת הפעילות בין הבנקים תהיה בהתאם לתהליכים שהיו קיימים עד כה.
כמו כן, ייתכנו מקרים בהם לא ניתן יהיה לבצע את הניוד, בשל פעילות מסוימת שקיימת בחשבון הישן. כך למשל, לא ניתן יהיה להשלים את הניוד אם ללקוח ישנה יתרת חוב בחשבון שהוא מעוניין להעביר, ואותו חוב אינו מגובה בביטחונות מספקים, או שלא הושגה לגביו הסכמה עם הבנק באשר לאופן המשך פירעונו.
סוגי הפעילויות הפיננסיות שינוידו באופן אוטומטי: יתרות זכות בשקלים ובמט"ח; יתרות חוב בשקלים ובמט"ח; הרשאות לחיוב חשבון עובר ושב; הוראות קבע (למעט חריגים); שיקים; ניירות ערך שניתנים להעברה; חיובים בכרטיס חיוב בנקאי; ו-חיובים בכרטיס חיוב חוץ בנקאי.
למה מחויבים הבנקים במסגרת הרפורמה?
בנוסף להגדרת החשבונות והפעילויות שינוידו, נקבעו ופורסמו היום גם הוראות ביצוע שעל הבנקים ליישם במסגרת הטיפול בבקשת לקוח להעביר את פעילותו לבנק אחר.
בין היתר, נקבעו הוראות לעניין הגילוי הנאות שיינתן ללקוח לאורך התהליך וההסכמות שהוא נדרש לספק, השלבים השונים של התהליך, הכללים לשמירת הרציפות בפעילות הפיננסית של הלקוח, והוראות לתקופת הניתוב. כל זאת, במטרה לאפשר תהליך קל, ברור, הגון ופשוט ללקוח.
בנק ישראל פרסם גם את זכויות הלקוח במהלך תהליך הניוד, והן: הלקוח יכול לקבוע את יום המעבר של הפעילות בחשבון; הלקוח יכול לבטל את הבקשה להעברת הפעילות (עד יום לפני יום המעבר בפועל); הלקוח זכאי שההטבות וההנחות בבנק הישן ישמרו לו לפחות למשך שלושה חודשים ממועד הבקשה (במידה שהניוד מתעכב או מתבטל), או עד למועד המעבר בפועל במידה שהוא מוקדם יותר; פעולות שימור מצד הבנק הישן, ככל שיהיו, יתבצעו באופן הוגן וללא לחצים; הלקוח רשאי להעביר מספר חשבונות לחשבון אחד; הלקוח יכול להגיש כמה בקשות שירצה, ללא מגבלה, למעט אם קיימת בקשה בתהליך באותו הזמן או שטרם עברו שלושה חודשים מהניוד הקודם; הבנק החדש ישמש ככתובת לכל פניות הלקוח אודות התהליך; גם הבנק הישן מחויב לתת מענה לפניות הלקוח הנוגעות לפעילות שנותרה אצלו; ולבסוף וחשוב ביותר – כל מידע שיעבור יהיה כפוף לדיני הפרטיות.
תגובות
(0)