בא לבקר במאורת הנמר: ד"ר ניר ארבל, אבוג'ן

11/07/2022 12:58
ד"ר ניר ארבל, סמנכ"ל מוצר, אבוג'ן.

בשבוע שעבר בא לבקר במאורת הנמר ד"ר ניר ארבל, המשמש כסמנכ"ל מוצר בחברת אבוג'ן, וסיפר לנמר איך צמצם את מרכיבי הזמן והעלות של תהליכי המחקר הנדרשים במציאת חומר פעיל חדש (Discovery), תוך העלאת הסיכויים למסחור המוצר – הכל על ידי פיתוחים חישוביים, כמובן, כיאה לפלטפורמה של אנשים ומחשבים והדיילי מיילי.

לד"ר ארבל – בוגר האוניברסיטה ע"ש בן גוריון בנגב – ניסיון רב במספר חברות סטארט-אפ וקרן הון סיכון בעולם מדעי החיים, תוך התמקדות בפיתוח תרופות ודיאגנוסטיקה רפואית.

לפני הצטרפותו לאבוג'ן, שימש ד"ר ארבל כמנכ"ל חברת Carmentix, המבצעת בדיקת אבחון להריון בסיכון גבוה.

שאלתי אותו כמה שאלות, וזכיתי בתשובות מעניינות ומחכימות.

מה מייחד את אבוג'ן ביחס למשק?
"הייחודיות של הפתרון באבוג'ן היא ביכולת לצמצם את מרכיבי הזמן והעלות של תהליכי המחקר הנדרשים במציאת חומר פעיל חדש, תוך העלאת הסיכויים למסחור המוצר, על יד פיתוחים חישוביים. לדוגמה, בפרויקט מסוים בפיתוח נדרשה בחינה של חיוניות או חשיבות גנים באורגניזם מסוים. אנו עושים ניתוח רשתות, בדומה לרשתות מיחשוביות, על רשת הגנים באורגניזם מסוים, ולצד זאת, מוסיפים שכבות מידע על בסיס הידע הביולוגי שלנו, אשר מוסיף נופך ייחודי לפתרון האתגר".

איך הגיוון בא לידי ביטוי ולמה הוא כל כך חשוב?
"הגיוון של אבוג'ן הוא בטכנולוגיה שיכולה להיות ישימה במגוון רחב של תחומי החיים – כגון גידול תוצרת חקלאית ושמירה עליה, פתרונות לעולם הרפואה, קנאביס רפואי ועוד".

האם כל אחד יכול להשתמש במנועים של אבוג'ן?
"המערכות של אבוג'ן זמינות באופן מיידי לחברות הבנות בקבוצה. בנוסף, אבוג'ן מקיימת קשרים עסקיים עם גופים בתעשיה המעוניינים להשתמש ביכולותיה ולחבור לשיתוף פעולה עסקי". 

איזה ערך מוסף הטכנולוגיה שלכם מביאה לחברות וסטארט-אפים חדשים וקיימים?
"אבוג'ן מביאה ערך משמעותי לחברות המפתחות מוצרים שונים בתחומי מדעי החיים. היא מאפשרת לחברת הפיתוח יכולת לגלות מוצר פוטנציאלי בזמן קצר יחסית­, מכיוון שהתחזיות החישוביות כבר בתחילת העבודה מנבאות סיכוי הצלחה לשלבי ההמשך, ומצמצמות משמעותית את מספר סבבי הפיתוח שהחברה צריכה לבצע בכדי להגיע למוצר מסחרי. חברת הבת של אבוג'ן, לביא ביו, הפועלת בתחום החקלאות הביולוגית, השיקה מוצר לשיפור יבול לחיטה. חברת בת אחרת, ביומיקה, המפתחת תרופות מבוססות מיקרובים למגוון מחלות קשות, צפויה להתחיל בקרוב ניסוי קליני לטיפול בסרטן, וחברת בת נוספת, קאנוניק, המפתחת מוצרי קנאביס רפואי, השיקה מוצר ראשון בתוך שנתיים. קבועי הזמן של חברות אלו להוביל מוצרים לשוק נמוכים משמעותית מהממוצע בשוק".

עבודה עם ערך לחיינו

ד"ר ארבל הוסיף וסיפר לי כי אבוג'ן עוסקת במגוון תחומים במסגרת טכנולוגית-מדעית, כשהמטרה היא למצוא פתרונות בתחום החקלאות, מחלות בבני אדם ותעשייה. כיווני המחקר מאפשרים לעובדים לעסוק בפעילות מולטידיסציפלינארית שמשפיעה על איכות חיינו.

לדבריו, קיימות היא ערך עליון לאבוג'ן, אשר פיתחה טכנולוגיות שמתמודדות ישירות עם לפחות שניים מתוך "17 יעדי האו"ם לפיתוח בר-קיימא" (SDGs).
עוד למדתי כי מוצר שיפור היבול של חיטה אביבית של לביא ביו עונה על יעד 2 של האו"ם: "לשים קץ לרעב, להשיג ביטחון תזונתי ותזונה משופרת ולקדם חקלאות בת קיימא" (End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture) והמוצרים אותם מפתחת חברת ביומיקה מנסים להתמודד עם יעד 3 של האו"ם – "להבטיח חיים בריאים ולקדם רווחה לכולם בכל הגילאים" (Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages).

נוסף לכל אלו, כך סיפר ד"ר ארבל, לאבוג'ן חשובה מאוד גם ההפקדה על גיוון מקצועי בתמהיל העובדים – הגיוון של אבוג'ן מוצא ביטוי בהטרוגניות הקיימת בקרב עובדיה. לאבוג'ן צוות מולטידיסציפלינרי הכולל מומחים בעולמות האלגוריתמיקה, ביואינפורמטיקה, לימוד מכונה, חקלאות, גנטיקה, כימיה ויכולות מעבדה, ושילוב המומחיות בפרויקטים השונים מאפשר פתרונות יצירתיים לעולמות המוצרים של מדעי החיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים