תוכנית ניצנים תציע לימודי סייבר לילדי הפריפריה

מימין לשמאל: סא"ל (מיל') קורין כהן מתוק, מנהלת תוכנית ניצנים; מיטל הרוש, סמנכ"לית ומנהלת חטיבת הון אנושי ומשאבים בבנק מזרחי; מרדכי אלגרבלי, מייסד 'בנתיבי אודי' ותוכנית ניצנים; ותת-אלוף יעל גרוסמן, מפקדת לוטם, יחידת הדיגיטל והמידע של צה"ל.

על רקע מצוקת מערכת החינוך במלחמה, תוכנית "ניצנים" – להכשרה טכנולוגית בחינם לבני הנוער מהצפון והדרום – פותחת שנת לימודים חדשה עם קליטה של תלמידים נוספים. 

בטקס הפתיחה שנערך יום ה' האחרון נכחו ראשי רשויות מהדרום, אשר עדיין משקמים את מערכת החינוך שלכם, והוכרז כי בנק מזרחי טפחות החל לתמוך בתוכנית, תוך התמקדות בכיתות לימוד באופקים, שדרות ונתיבות. "במיוחד בזמנים האלו, בהם נראה שנוצר כאן דור אבוד, משימות לאומיות כמו קידום הנוער בפריפריה הופכות משמעותיות הרבה יותר", אמרה קורין כהן מתוק, מנהלת תוכנית "ניצנים".

בעקבות המלחמה והשביתות, בבתי הספר כבר הפסידו לא מעט ימי לימודים, כאשר רק לאחרונה חזרו לשגרת לימודים, ושוב בעקבות עליית המדרגה במלחמה במוסדות רבים לומדים בצורה חלקית ובחלקם לא מתקיימים לימודים. הנפגעים העיקריים הם התלמידים בצפון ובדרום, שממילא סובלים מאיכות הוראה נמוכה יותר בעקבות מחסור קבוע של מורים במקצועות המתמטיקה, האנגלית, ומדעי המחשב.

טקס הפתיחה של התוכנית נערך בנתיבות ובמקביל בימים אלו נפתחת השנה בתוכניות באשדוד, קרית גת, אשקלון, נתיבות, באר שבע, טבריה ובכפר ג'וליס.

המטרה של הלומדים: להתקבל ליחידות הטכנולוגיות המיוחדות ולצה"ל

על רקע המגמה המדאיגה הזו, 750 צעירים וצעירות מהדרום והצפון בחרו לסרב לתת למלחמה לחבל בעתידם, והחליטו להתחיל ללמוד תכנות מחוץ לשעות הלימודים הרגילות בתוכנית "ניצנים", במטרה להתקבל ליחידות הטכנולוגיות המיוחדות ולצה"ל. 

"ניצנים" היא תוכנית בחינוך הטכנולוגי הא-פורמלי, אשר מציעה קורסי תכנות בחינם לבני ובנות נוער מהפריפריה בגילאי 15-18 שנים, במטרה לשלבם ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל ובסופו של דבר בהיי-טק. "אנו מתרגשים לפתוח שנה בתוכנית, ובמיוחד בשנה קשה זו – אני מברכת את החניכים שלנו שבחרו לא לקבל את המציאות כמו שהיא, ופועלים כבר היום לשינוי המחר. בעתיד הלא רחוק הנוער המוכשר הזה יעמוד בחוד החנית הטכנולוגית של הצבא ולאחר מכן בתפקידים שונים בענף ההיי-טק", כך לדברי כהן מתוק, מנהלת התוכנית.

עוד בטרם המלחמה, הפערים בין המרכז לפריפריה היו עמוקים למדי, כעת כשיש תלמידים שנמצאים בשגרה ותלמידים אחרים במציאות ביטחונית קשה, הפערים הועמקו אף יותר. "להמשיך בשגרת לימודים, בעיקר לימודים טכנולוגיים גבוהים, זה צו השעה בשביל להציל את עתידם של ילדי הדרום והמפונים – מדובר במשימה ובשליחות לאומית, לא פחות. המלחמה מגדילה את אי-השוויון בין הפריפריה למרכז, הגדול ממילא. גם בשגרה הסיכוי של ילד מהדרום להשתלב בהיי-טק נמוך יותר בכ-50% בהשוואה לילד מהמרכז. היום הילדים לא זוכים כמעט לשום מסגרת יציבה בגלל המלחמה, שלא לדבר על חינוך טכנולוגי", הוסיפה כהן מתוק.

"לתלמידים היקרים – אתם מייצגים את העתיד של ישראל"

מיטל הרוש, סמנכ"לית ומנהלת חטיבת הון אנושי ומשאבים בבנק מזרחי טפחות ציינה בדברי הברכה שלה: "אני נרגשת לעמוד כאן היום, בפתיחת השותפות שלנו בתוכנית ניצנים פרו של נתיבי אודי. תוכנית ניצנים פרו מייצגת את התקווה והאמונה שלנו בכוחו של החינוך לחולל שינוי ולבנות חברה חזקה וחסינה יותר. לתלמידים היקרים – אתם מייצגים את העתיד של ישראל. יחד, נוכל לבנות עתיד טוב יותר, מלא בהזדמנויות והצלחות, ואני מאחלת לכם הצלחה רבה".  

בטקס נכחו מספר ראשי ערים. סגן ראש עיריית נתיבות, שי עמר, מסר: "אנחנו כרשות העיר נתיבות רואים בתוכנית ניצנים מקפצה לדור הצעיר שלנו, התוכנית מאפשרת מוביליות חברתית ומתן הזדמנות כנה ושווה לילדי העיר לקבל את הכלים וההכשרה הטובים ביותר כדי להגיע לשירות משמעותי בצה"ל ולאקדמיה. הרשות תשקיע ככל שיידרש ותסייע במה שניתן, על מנת להמשיך להצעיד את תוכנית 'ניצנים' קדימה במסגרת היותה תוכנית הדגל של העיר".

אלעד קלימי, סגן ראש עיריית שדרות: "אני גאה לעמוד כאן היום ולברך אתכם, חניכים וחניכות יקרים, שמצטרפים לראשונה לתוכנית 'ניצנים פרו' בשדרות. זו לא רק הזדמנות אישית עבורכם, אלא צעד חשוב עבור העיר שלנו כולה. אתם דור העתיד שלנו, ואתם אלו שיביאו את בשורת החדשנות והטכנולוגיה לשדרות. אני מאמין בכם וביכולת שלכם לפרוץ קדימה ולהוכיח שעיר כמו שלנו יכולה לגדל את המובילים הטכנולוגיים של מחר". 

שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי, מסר: "בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה בפרט, נוצרו פערים גדולים בחינוך, בין הפריפריה בצפון ובדרום – למרכז. התוכנית הזו קריטית לעתיד המדינה, ולצמצום הפערים בחברה. אני מקווה שהתוכנית תורחב ועוד בני ובנות נוער יצטרפו, ולאחר מכן גם ישתלבו ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל".

דיילי ציפי צפתה, התרגשה וחזרה עם תמונה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים