טיפים לחופשה בשווייץ

לינה מול האייגר, ביקור בעיירת הנופש גרינדלוואלד ונסיעה ליונפראויוך הם רק קמצוץ ממה שיש לשווייץ המדהימה להציע ● סיפורה של המדינה שמסרבת להשתנות (וטוב שכך)

נטע טרגל-שמואלי, נטע טיולים

יש לי מקום חם בלב לשווייץ. ביקרתי בה פעמים רבות ותמיד אשמח לחזור. מה יש בה בשווייץ שמהלך עלינו קסם? היא באמת שונה מארצנו הקטנטונת ולמרות הגלובליזציה לא נראה שזה עומד להשתנות. השוויצרים הם עם עקשן ונראה שבמקרה שלהם זה פועל לטובתנו. הם שומרים על ארצם ועל פניני התיירות והנופים שלה בקנאות. הסדר והניקיון נותרו על כנם וההרים, השבילים ואפילו הפרות וצלצול פעמוניהן המיוחד לא השתנו מאז פגשתי את כולם לראשונה ב-1967.

טיפ ראשון: גרינדלוואלד

מכל אתרי התיירות של שווייץ, אני הכי אוהבת את גרינדלוואלד – עיירת תיירות חמודה השוכנת למרגלות האייגר והיונגפראו, הנקראים גם "המרפסת של אירופה". היא מוקפת רכבלים ומסלולי טיול מכל הסוגים ובכל דרגות הקושי. יש בה צימרים יפים ופעילויות רבות לכל הגילאים ואוירה אמיתית של חופש. נכון שהיא כבר לא קטנטונת, כפי שהייתה כשהכרתי אותה, אבל עדיין בעלת קסם רב. משפחות עם ילדים קטנים וגדולים(ועם מנשאי גב) יכולות להתמקם באחד הצימרים ולטייל בכל יום לפסגה אחרת, לערוך פיקניקים כיפיים ולראות שאוויר ההרים בהחלט משפיע לטובה.

טיפ שני: לישון אל מול האייגר

גרינדלוואלד מלאה בצימרים, בדירות לתיירים ובבתי מלון קטנים. עדיף להזמין את הצימר או הדירה מוקדם ככל שאפשר, כי הטובים שבהם נתפשים מהר. כדאי מאוד לאתר מקום לינה הנשקף אל האייגר, כי אין כמו השכמה אל מול ההר מלא ההוד וההשראה. עשרות מטפסים נועזים ניסו בעבר – ועדיין מנסים – לטפס אל פסגת ההר. עוד בתור ילדה ריתקו אותי הסיפורים האלה. אחד הספרים הנודעים הוא ספרו של ארתור רות "Wall of Death", המגולל את סיפור כיבוש האייגר. מומלץ.

באמצע ההר ישנו כתם לבן, הנקרא "העכביש". זהו שדה קרח קטלני, בו קיפדו חייהם רבים וטובים. מאחד מחלונות מנהרת הרכבת העולה ליונגפראו ניסו בשנת 1936 להציל את טוני קורץ, שחבריו לטיפוס נהרגו והוא היה תלוי על חבל כמעט בהישג יד מהחלון, אך ידיו קפאו והוא נשמט ונפל אל מותו.

ריינולד מסנר, אולי גדול המטפסים, עלה לאייגר לבדו ללא ליווי. ביום אחד הוא עלה, כבש את פסגת ההר וירד. גם כיום ניתן לראות לעיתים משלחות טיפוס, ולאחל להם את ברכת הדרך.

אוויר ההרים בהחלט משפיע לטובה. שווייץ

טיפ שלישי: כרטיס רכבת ונסיעה ליונפראויוך

הנסיעה ברכבת לפסגת הינגרפאויוך, התחנה הגבוהה באירופה (3,454 מטרים), היא חוויה בלתי נשכחת. למעלה ניתן להשקיף על הנוף המושלג והיפהפה, על קרחון אלטש הארוך ביותר באירופה  ולסייר בארמון הקרח. המחיר אינו זול ויכול להגיע ל-115 יורו למבוגר, אך לבעלי כרטיס רכבת או כרטיס Jungfraubahnen Pass, האזורי יש הנחה ניכרת. חשוב לוודא שכל בני המשפחה יכולים  לשהות בפסגה ובאוויר הדליל. השתדלו לצאת מוקדם ככל שאפשר או מאוחר ככל האפשר. בשעות הסטנדרטיות הרכבת מאלה עד אפס מקום בתיירים. שימו לב שביום מעונן אין טעם להגיע לפסגה ועדיף לדחות את הנסיעה ליום אחר.

אתר ה-Jungfraubahnen

טיפ רביעי: צידה ללכת

בגרינדלוואלד עצמה יש מספר מסלולי הליכה מקסימים, המשלבים נסיעות ברכבלים והליכה לא ארוכה ברגל. בבוקר יש להכין ערכה ובה סנדוויצ'ים ומזון לצהריים. כדאי מאד לקחת תרמוס קטן ובו תה או קפה. כדאי גם לקחת מעילי גשם דקיקים הניתנים לקיפול ולאחסנה בתיק. בכל עת שמטפטף שולפים אותם ויכולים להמשיך לטייל או להגיע למקום מחסה.

נטע טרגל-שמואלי (נטע טיולים, חוויה משפחתית בחו"ל) היא בוגרת חברת כלנית-כרמון ובעלת עסק לתפירה ותכנון של טיולי משפחות בחו"ל

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים