"הבינה המלאכותית תעקוף את המוח האנושי בעוד שמונה שנים"

עמית שורצנברג, CTO משותף ב-Microsoft for Start ups, דיבר בכנס Future of AI על ההווה והעתיד של התחום, הדגים כיצד ניתן לשנות באמצעות ה-AI ציורים קלאסיים ו-"צלל" לדבר החם הנוכחי של מיקרוסופט - Copilot

הבינה המלאכותית נגד הבינה שלנו, בני האדם - קרב אבוד מראש?

השאלה מה יקרה בעתיד מעסיקה את העולם כבר הרבה מאוד שנים, אפשר אפילו לומר שמשחר האנושות. כחלק מזה, בעשורים האחרונים עולה שוב ושוב השאלה: מתי ה-AI תעקוף את המוח האנושי? מתי הבינה שלה תעלה על הבינה שלנו?

המומחים השיבו על השאלה הזאת תשובות שונות לאורך השנים: אחד מהם העריך ב-1965 שזה יקרה עוד במאה ה-20 (ספויילר: לא קרה); הערכה אחרת, מ-1993, גרסה שזה יקרה בין 2005 ל-2030; מומחה נוסף נתן תחזית יותר ממוקדת, שלפיה "נפסיד" ל-AI ביכולות הבינה ב-2021 (שוב ספויילר: לא קרה); תחזיות אחרות העריכו שזה יתרחש ב-2010 (בפעם האחרונה, ספויילר: לא קרה); ויש כאלה ששמו את האצבע על 2040-2050. במחקר אחר, מומחי AI העריכו שבאותו העשור, הבינה המלאכותית תגיע ל-50% מהיכולות של המוח האנושי. התבלבלתם? גם אנחנו.

עמית שוורצנברג, סמנכ"ל טכנולוגיות משותף ב-Microsoft for Start Ups.

עמית שורצנברג, סמנכ"ל טכנולוגיות משותף ב-Microsoft for Start Ups. צילום: יעל צור

עמית שורצנברג, סמנכ"ל טכנולוגיות משותף ב-Microsoft for Start Ups, מעריך שזה יקרה בעוד שמונה שנים. הוא נתן את ההערכה הזאת בדבריו היום (ד') בכנס Future of AI של Lynx מבית אנשים ומחשבים, שנערך בפני אולם גדוש בתל אביב, ושהנחו אותו בן פלד, מנכ"ל הכנס, ואמיר קרלין.

לדברי שורצנברג, "ה-AI רושמת עלייה אקספוננציאלית דווקא עכשיו, כי בשנים האחרונות יש קפיצה ביכולות המחשוב ובהבנה של הטכנולוגיה הזאת. בחמש השנים האחרונות רשמנו בה התקדמות שוות ערך לזו שחוק מור השיג ב-26 שנים".

בהקשר זה, הוא תיאר את התפתחות הבינה של מודל AI ממוצע: "ככל שדוחפים אליו יותר מידע, המודל הולך ומחכים, אלא שכשממשיכים עם זה, ובפרט כשמכניסים מידע על עוד ועוד התנהגויות אנושיות, הוא נעשה 'מטומטם' יותר. כשהוא עובר את השלב הזה, הוא הופך לגאון על". צירוף הבינה (או הבינות) של כמות הולכת וגדלה של מודלים גאוני על תעקוף בעתיד הקרוב – כאמור, לדברי שורצנברג זה יקרה בעוד שנתיים – את זו של האדם הממוצע.

הנתונים מוכיחים: ארגונים מבינים עד כמה ה-AI נחוצה

מתוקף תפקידו כ-CTO משותף ב-Microsoft for Start Ups, שורצנברג נגע בהרצאתו, ובכן… בסטארט-אפים. "ה-AI היא מהפכה והשאלה היא איך סטארט-אפים מתחברים אליה", אמר. "זאת שאלה קשה, וכן שאלות אחרות, כגון לאן התחום הזה הולך". "מכל מקום" ציין, "חברות סטארט-אפ וארגונים גדולים יותר צריכים להצטרף למהפכה הזאת".

ואמנם, על פי נתונים שהביא שורצנברג, ארגונים מבינים את זה: 87% מהמנהלים הרלוונטיים חושבים ש-AI היא דבר נחוץ, שיכול להביא לארגון שלהם תועלת תחרותית.

הוא הזכיר את החברה וה-BuzzWord שמיקרוסופט השקיעה בה מעל 10 מיליארד דולר בשנים האחרונות, הלוא היא OpenAI. "סם אלטמן ואנשיו באו למיקרוסופט ב-2019 וביקשו ממנה מיליארד דולר. אז OpenAI הייתה חברה "מוזרה", אבל הענקית מרדמונד הבינה את הפוטנציאל הגלום בה ונענתה לבקשה. כיום כולם מכירים אותה, ומיקרוסופט אוחזת ב-49% ממנה", אמר. אגב, ChatGPT, ה-מוצר של OpenAI, פותח בגיטהאב של מיקרוסופט ורץ על הענן שלה, Azure.

עתיד ה-AI? הווה ה-AI!

"אנחנו לא ב-Future of AI, אלא ב-AI Today", אמר שורצנברג. כלומר, זה לא עולם שהעתיד עוד לפניו, אלא תחום עכשווי לכל דבר ועניין – וכזה שיוסיף ויתפתח בעתיד. לאן? לדבריו, "העתיד של הבינה המלאכותית הוא מולטי מודאליות. עתיד עם הרבה יותר יישומים שפועלים על בסיס חיישנים, שילוב של טקסט, תמונה, וידיאו וקול, שאנחנו כבר רואים וזה יוסיף להתפתח".

הוא סיפק כמה דוגמאות לכך, כמו "שדרוג" (או קלקול, תלוי את מי שואלים) של ציורים מפורסמים כמו המונה ליזה של ליאונרדו דה וינצ'י ונערה עם עגיל פנינה של יאן ורמיר, ותמונה, שכדי ליצור אותה הוא בקליד בכלי ה-AI בקשה בטקסט, כפי שנראה בתמונה למטה.

הדובי, הסקייטבורד, הרחוב והגשם.

הדובי, הסקייטבורד, הרחוב והגשם. צילום: מיקרוסופט

הטרנד החדש של מיקרוסופט: Copilot

שורצנברג ציין את כלי ה-AI של מיקרוסופט, שהחברה מקדמת מאוד בשנה האחרונה – Copilot, שהיא משפחת כלים שהוא כינה אותם "העתיד של עולם ה-AI". "בנינו מערכות תשתית שפתוחה לכולם, כי המטרה שלנו היא לא לשמור את הטכנולוגיה אצלנו, אלא להוציא אותה החוצה", אמר.

"אבל קודם", הוסיף, "צריך להבין מה אלה מודלים בסיסיים של AI. כל אחד מהם הוא מודל שמאומן על ידי כמות ענקית של דאטה ומאומץ על ידי אפליקציות רבות. המודלים האלה מיוחדים: הם אמנם מאוד יקרים, אבל ניתן להכניס אליהם הרבה מאוד נתונים ולהפיק מזה תועלת". כדי להמחיש זאת, בעוד שב-GPT-3 יש 175 מיליארד פרמטרים (קונפיגורציות שניתן להעריך אותן על ידי הדאטה שמכניסים למודל), ב-GPT-4 יש 100 טריליון (!) פרמטרים. במוח האנושי יש הרבה יותר מזה, אבל, כאמור, ה-AI והפרמטרים שלה בדרך לשם.

המונה ליזה... ותוספת.

המונה ליזה… ותוספת. צילום: מיקרוסופט (ואחד, ליאונרדו דה וינצ'י)

בחזרה ל-Copilot, שורצנברג אמר כי "זוהי אפליקציה שמשתמשת בבינה מלאכותית מודרנית כדי לסייע בביצוע משימות קוגניטיביות מורכבות". הוא הציג כמה שימושים ב-Copilot: למשל, דרך גיטהאב. הכתיבה של 46% מהקודים החדשים שנכתבים בשירות של מיקרוסופט נעשית בכלי זה, 75% מהמפתחים שעושים זאת מרגישים שביעות רצון מהעבודה שלהם והוא גורם ל-96% מהמשתמשים בו להיות מהירים יותר כשהם מבצעים משימות שחוזרות על עצמן, רפטטיביות.

כלי נוסף הוא Microsoft 365 Copilot, שכולל את התוכנות המיקרוסופטיות הידועות של 365 – וורד, אקסל, פאואר פוינט, אאוטלוק וטימס. כלומר, הוא מאפשר כתיבת מסמכים, עריכת טבלאות אקסל, בניית מצגות, שליחת וקבלת אימיילים, ושיחות וידיאו – כל זה בסיוע בינה מלאכותית.

Copilot של מיקרוסופט.

Copilot של מיקרוסופט.

שורצנברג הציג כאן שלושה שימושים, שלדבריו משפרים את חוויית המשתמש: "Beside – צירוף של Copilots על מנת לסייע לפיתוח האפליקציות הארגוניות, Inside – יצירת אפליקציות עם בינה מלאכותית כמרכז החוויה, ו-Outside – סוכנים שמסייעים לתזמר (Orchestrate) לאורכם ולרוחבם של יישומים ומשימות". כמו כן, הוא הזכיר בקצרה את Copilot in Windows – "עוזר חכם ומונע על ידי בינה מלאכותית, שסורק את הרשת על מנת לתת למשתמש את התשובות ל-מה שהוא מבקש, ובכך חוסך לו זמן ומאפשר לו להתמקד במשימות שלו", את Copilot Stack, את מוצר האבטחה Security Copilot ואת Azure AI Studio.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כד

    מחכה להאצה בפיתוחים של מייקרוסופט... כבר שנים

אירועים קרובים