"ה-AI תשפיע באופן דרמטי על המלחמה בהלבנת הון"
"הבינה המלאכותית תסייע לארגונים הפיננסיים ולרשויות לאתר מקרים של הלבנת הון ולטפל בהם", כך אמר צביקה גרוס, שותף וראש מחלקת שירותי הפינטק ומיקור-החוץ ב-BDO
"הבינה המלאכותית תשפיע באופן דרמטי על המלחמה בהלבנת ההון, ותסייע לארגונים הפיננסיים ולרשויות לאתר את המקרים האלה ולטפל בהם. זהו עוד פן שבו ה-AI יכולה לסייע למערכת הפיננסית", כך אמר צביקה גרוס, שותף וראש מחלקת שירותי הפינטק ומיקור-החוץ ב-BDO.
גרוס אמר את הדברים בכנס Fintech Kickoff 2024 של Lynx מבית אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה בבורסה בתל אביב, בהנחיית בן פלד, מנכ"ל הכנס, ואמיר קרלין.
לדברי גרוס, "לבנקים יש כיום מערכות שיודעות להניף דגל אדום במקרים של חשד להלבנת הון, אלא שמדובר בהרבה טרנזאקציות, וקשה לגורם האנושי לראות את התמונה הכוללת. כיום, הוא מזהה את מקרי הלבנת ההון על פי כללים שמדריכים אותו איך לעשות זאת. ברגע שהבינה המלאכותית, ובעיקר כזאת שלומדת לבד, תדע להבין מהי הלבנת הון וכיצד מזהים פעילות של הלבנת הון, היא תדע לזהות את האירועים בעצמה ולטפל בהם. ההשפעה של זה על עולם הבנקאות תהיה דרמטית, וזה יכול לגרום להפחתה של מקרי ההונאות והלבנת ההון".
הוא ציין תחום נוסף במגזר הפיננסי – ובמקרה הזה במגזר הביטוח – שבו הבינה המלאכותית מסייעת: החיתום. "כיום, לא יודעים להתמודד עם סיכונים לטווח ארוך במה שקשור לחיתום, ושם היכולות של ה-AI יכולות לעזור. חברות הביטוח מבינות את זה ומשתמשות ביכולות ה-AI על מנת לשקלל מרכיבי סיכון שקשה יותר לשקלל בעולם הביטוח המסורתי", אמר.
"עוד תחום הוא ה-Up-Sale – היכולת של הבינה המלאכותית לזהות צרכים לפי תבניות עבודה, כדי להציע פתרון פיננסי. זה כמעט שלא קיים בעולם הפיננסי המסורתי, והבינה המלאכותית תיתן בוסט ענק לתחום הזה", הוסיף.
גרוס דיבר גם על הבינה המלאכותית היוצרת, ה-GenAI: "רוב השימוש כיום ב-GenAI בתעשייה הפיננסית הוא לשיווק, כי כדי לשווק את המוצר הפיננסי, כמו כל מוצר, נדרש תוכן – והבינה המלאכותית היוצרת מסייעת ליצור אותו. זה ישפיע מאוד בעתיד על סוכני הביטוח, ויהווה איום משמעותי עליהם".
"מילת המפתח בעולם ה-AI – רגולציה"
לדבריו, "מילת המפתח בעולם ה-AI היא רגולציה. נוטים להתייחס אליה כאל רע הכרחי. אלא שיותר משהיא רע הכרחי, היא מאפשרת. רגולציה טובה תאפשר להתמודד בצורה נכונה עם היכולות הרבות של ה-AI בעולמות הפיננסים, ולנצל אותן".
בנוסף, אמר גרוס, "הבנקאות הפתוחה קריטית להתפתחות ה-AI בעולם הבנקאות, כי היא מאפשרת נגישות של הבינה המלאכותית למידע הפיננסי של הלקוחות".
מה באשר לעתיד? לדברי גרוס, "אלמנט לא ידוע הוא איך האפקט המצרפי של הבינה המלאכותית מאפשר יכולות שיצוצו בזמן הקרוב ויוכלו לשנות שווקים שלמים. נותר לראות מה יקרה בהקשר הזה – וזה מסקרן".
מודל שמזהה טרנדים במיקרו-דפוזיטים
דובר נוסף בפאנל היה אהרון לוין, סמנכ"ל אסטרטגיית תשלומים במליו. הוא ציין כי "בנינו מודל שמזהה טרנדים במיקרו-דיפוזיטים (העברות כספים בסכומים קטנים בין חשבונות אונליין – י"ה), למשל האם מעביר ומקבל הכספים הם אנשים אמיתיים. זה חוסך לארגונים עשרות מיליוני דולרים בשנה, ועוזר למתג מחדש ולשווק את המותג יותר טוב. כמו כן, אנחנו יודעים לזהות לקוחות טובים לארגון ולדעת מהי מידת הסבירות שהוא ישתמש במוצר".
אתגרים בעולם התשלומים
שירי שניידר, סמנכ"לית הטכנולוגית של פיי-יו, אמרה כי "אחד האתגרים הגדולים בעולם התשלומים הוא התהליך שקורה מהרגע שהלקוח לוחץ על כפתור ה-'שלם' באתר ועד שהכסף מגיע לחנות. אחד הדברים שמעסיקים אותנו, בעולם התשלומים, הוא שיעור האישורים של העסקאות על ידי הבנק. המוצר שלנו משתמש ביכולות של לימוד מכונה על מנת לבחור את המסלול האידיאלי, שיגדיל את הסיכוי לאישור העסקה".
"אתגר נוסף של עולם זה הוא לדעת לזהות מתי הלקוח מתנהג באופן יוצא דופן, שלא כמו ההתנהגות הרגילה שלו", ציינה שניידר. "ראינו מקרים שבהם חל שינוי בהתנהגות של הלקוחות, שהם בתי עסק, דיווחנו להם והם טיפלו בזה".
לדבריה, "ה-GenAI עדיין לא משתלבת טוב בעולמות הפינטק והתשלומים, כי אין שם הרבה מה ליצור. עם זאת, אחד הדברים שמעסיקים אותי, כסמנכ"לית טכנולוגיות, הוא שיפור הפרודוקטיביות, והבינה המלאכותית היוצרת הביאה הרבה יכולות למפתחים. יש לנו 250 מפתחים ברחבי העולם וניסינו GenAI, כדי לראות איך היא משפיעה על הפרודוקטיביות שלהם. הגענו למסקנה שזה מתאים יותר למפתחים מנוסים. ה-GenAI משפרת פרודוקטיביות, ואלה כלים שעולם התשלומים צריך לאמץ אותם. היא לא תשפיע על המוצרים ללקוחות, אלא על התהליכים הפנימיים בארגונים הפיננסיים".
למה לימוד המכונה עוד לא חדר לתעשייה הפיננסית המסורתית?
דורון גוראל, סמנכ"ל מודלי סיכונים בפאגאיה, הצביע על כך שבעוד שחברות הפינטק משתמשות בלימוד מכונה, העולם הזה עוד לא חדר לתעשייה הפיננסית המסורתית, משום ש-"בנקים מונעים יותר משנאת סיכון מאשר מהרצון לנצל הזדמנויות".
באשר לבינה המלאכותית היוצרת, הוא ציין כי "בתעשייה הפיננסית, המוצרים והשירותים ללקוחות הרבה יותר רגישים וחשופים משפטית ורגולטורית מאשר בתעשיות אחרות. לכן, השימוש בה בבנקים הרבה יותר מדוד, וכך זה יימשך, בעיקר בתהליכים הפנימיים בהם".
תגובות
(0)