"AI הפכה מבאזזז ומילה מקוללת ללחם חוק במגזר הממשלתי"

"יש AI במקומות שונים בממשלה, גם אם בעצימות נמוכה; אלא שיש להכין לכך תשתיות מתאימות, להביט על המשתמשים כעל לקוחות ולתת את הידע הנכון לעובדים", אמר ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות

ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות.

"מערכי המחשוב הממשלתיים השתנו בכל הקשור לבינה מלאכותית בכלל ולבינה מלאכותית יוצרת בפרט. מושגים אלה הם בממשלה כבר לא בגדר באזזז, הם לא מילה מקוללת, כפי שהיו לפני עשור, אלא הפכו להיות לחם חוקנו", כך אמר ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות.

אשכנזי דיבר במסגרת וובינר שנערך ביוזמת אנשים ומחשבים. הוא התקיים היום (א') ודן בנושא "כשהטכנולוגיה מחפשת אתגר – כיצד מיישמים AI בארגונים". מנחה המפגש הווירטואלי היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, שציטט מחקר של STKI, שלפיו רק כחמישית מהארגונים העלו לאוויר מודל מתקדם של בינה מלאכותית.

לדברי אשכנזי, "המלחמה תפסה את רוב משרדי הממשלה במוכנות חלקית מאוד, ואנחנו, במשרד התיירות, לקחנו על עצמנו לטפל ב-84 אלף תושבים ותושבות מבין אוכלוסיית המפונים".

"כבר כיום", אמר, "יש AI במקומות שונים בממשלה, גם אם בעצימות נמוכה. אלא שיש להכין לכך תשתיות מתאימות, להביט על המשתמשים כעל לקוחות ולתת את הידע הנכון. יש לבצע הכשרת עובדים בתוך הבית, כי קשה להעסיק מומחי ידע מחוץ לממשלה".

"הגדרנו מדדי הצלחה לפרויקטים בתחום", ציין אשכנזי. "אנחנו עוקבים כדי לראות את היישום משתפר. כמו כן, אנחנו מקפידים לטפל בהיבטי אבטחת מידע והגנת הפרטיות, לצד נטרול של חששות והתנגדויות. גם אנשי הטכנולוגיה נדרשים לשנות את עצמם ואת תפיסתם".

"מפות חום" לעולם התיירות – בעזרת הטכנולוגיה החמה

לדברי אשכנזי, "בעזרת כלים מהתחום החם של הבינה המלאכותית בנינו 'מפות חום' לעולם התיירות, על מנת להבין מה קורה בתחום. כך, אנחנו נערכים כבר בימים האלה לקראת 2025, שעליה הכריז האפיפיור כ-'שנת היובל' של העולם הקתולי. אנחנו נערכים כמו שנערכנו לשנת 2000, שבה, לצד האפיפיור, הגיעו ארצה כ-900 אלף מאמינים, שביקרו באתרים המקודשים לנצרות".

"בנינו 'מוקד תיירות' וירטואלי והטמענו בו רכיבי GenAI", אמר. "בחרנו 10 עיריות עיקריות, שאנחנו נוטלים מהאתרים שלהן תוכן, מתרגמים אותו לשפות שונות וכך מספקים לתיירי הפנים יכולת לדעת מה קורה בעיר, למשל בהיבטי תחבורה או תרבות".

אשכנזי ציין כי "עבור תיירי החוץ, מדובר בתהליכים אחרים. יש לנו כלי AI שמזהים עומסים בלשכות השירות, יכולים לדעת על תקלות באזורי תיירות ומאפשרים לקבל שירות. אנחנו ממתינים להפסקת האש כדי להתחיל ולהיערך לתיירות החוץ. לפני הקורונה ביקרו בארץ כ-4.3 מיליון תיירים בשנה, וב-2023 הנתון עמד על 3.8 מיליון, שהיה גדל אילולא המלחמה".

הוא אמר כי "האתגרים שלנו ובכלל בעולמות הבינה המלאכותית הם רמת אמינות הנתונים והאיכות שלהם; היערכות ברמת התשתית; ואינטגרציה למול מערכות קיימות, לטובת ייעול התהליכים ושיפור מתמיד ברמת השירות".

"עולם התיירות הוא הראשון להיפגע ממצבי חירום, והאחרון להתאושש", סיכם אשכנזי, "אבל אנחנו בונים על התאוששות מהירה, כפי שקרה בתום מגפת הקורונה. ה-AI תסייע לנו להגנה על מידע רגיש, ותקדם את השוויון וההוגנות בשירות הציבורי, עם שקיפות בקבלת החלטות אוטונומיות. מי שלא ירכב על הגל של ה-AI ימצא את עצמו מחפש מחוזות אחרים".

עוד השתתפו בוובינר: חנה שילדר, סגנית מנמ"ר ומנהלת מגזר דיגיטל ואנליטיקה בחברת החשמל; עמית ערוסי, סגן מנמ"ר נתיבי ישראל; אודי טרבולסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של עיריית תל אביב-יפו; עידן דמרי, מנמ"ר אשכול רשויות שורק דרומי; אילן ינובסקי, סמנכ"ל פתרונות אסטרטגיים ב-נס; וזאב גרינברג, מנהל פרויקטים בכיר ל-AI וענן בנס קלאוד.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כמה עלתה הכתבה הממומנת למשרד התיירות ?

    דיבורים כמו חול

  2. דר דביר פלג

    ליאור היקר! יש AI והוא בעצימות גבוה וגבוה מאוד: ראשית יש תופעה של SHDOW AI שהמנמרים מתקדים לאתר או לנטר: כאשר הארגון לא קבע מדיניות, כללים (כללי שימוש נאות והדרכות מודעות) לארגון אין יכולת ניטור, אתה לא יודע מה יש ומה אין. שנית וכאן הבעיה העיקרית: כל משרדי ממשלה נשענים ונעזרים על ספקים כגון SAAS או תוכנות, תיכנון, מוצרי שירות שאנחנו אפילו לא יודעים אם הם משתמשים בAI לכתיבת קוד, בדיקת קוד, מערכות בדיקה כגון PT או DAST משולבות AI ועוד. והשאלה שהיתי צריך להתחיל איתה: תגדיר מה זה AI ? יש רמות שונות וleve שונה של שימוש, תיכנון והגדרה מה זה AI . יש תקן חדש שנקרא ISO 42001 לניהול מערכות AI וכולל בתוכו גם בקרות וגם מדריך למשמש. אתה לא חייב להיות מותעד אליו אבל אתה יכול להעזר בו. גילוי נאות: אני סוקר במכון התקנים לתקני ניהול שונים ובהם טכנולוגיות מידע וכן מספר משרדי ממשלה, בתי חולים וארגוני תוכנה שחלקם ספקי ממשלה.

אירועים קרובים