האם הבינה המלאכותית תסייע לצמצם את הפקקים?

בנתיבי ישראל עורכים בימים אלה פרויקט שאמור להציג למקבלי ההחלטות בחברה, באמצעות AI, נתונים שיאפשרו להם להבין ולהחליט טוב יותר היכן להשקיע כדי שנבלה פחות זמן בסיוט היומיומי בכבישים

פקק סטנדרטי באחד מכבישי ישראל.

אחד הדברים שמטרידים כמעט כל אחד מאתנו שנוסע בכבישים הוא הפקקים. הסיוט היומיומי הזה שכל נהג שנוסע בדרך מרכזית במדינה צריך לעבור כמעט בכל נסיעה, ובפרט בדרך לעבודה או ממנה. בנתיבי ישראל, החברה שאחראית על חלק ניכר מהכבישים שאנחנו נוסעים בהם, עומדים להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפחית אותם, ולמעשה להקל עלינו קצת. הם עומדים לעשות זאת בסיוע של בינה מלאכותית.

עמית ארוסי, סגן מנמ"ר החברה, דיבר על הפרויקט ב-וובינר שנערך ביוזמת אנשים ומחשבים, ודן בנושא "כשהטכנולוגיה מחפשת אתגר – כיצד מיישמים AI בארגונים". מנחה המפגש הווירטואלי היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

ארוסי אמר כי "אנחנו עתידים להיעזר ב-AI בפרויקט לצמצום הגודש בכבישים. כעת אנחנו נמצאים בשלב האפיון שלו. אנחנו רוצים להשתמש בבינה מלאכותית כדי לבחור, בצורה טובה יותר ומבוססת נתונים, היכן להשקיע את המאמצים והמשאבים שלנו. כך, מקבלי ההחלטות יוכלו לקבל אותן באופן מושכל ומשופר, ומבוסס נתונים – כדי לצמצם את הזמן שבו אנחנו עומדים בפקקים". הוא ציין כי הפרויקט יעלה לאוויר בעוד כשנה.

עמית ארוסי, סגן מנמ"ר נתיבי ישראל.

עמית ארוסי, סגן מנמ"ר נתיבי ישראל. צילום: גיני סוכנות צילום

בדבריו הדגים ארוסי כיצד מיישמים את ה-AI בנתיבי ישראל: "מהפכת הבינה המלאכותית מתחילה להשפיע על ארגונים, וכך גם אצלנו, בנתיבי ישראל. הנתונים הם בליבת העשייה, ושילובם במערכות AI ישפר אותה עוד יותר".

"היינו מהראשונים לאסוף ולטפל בנתונים, לטובת ייעול ושיפור", הוסיף. "כבר לפני ארבע שנים הקמנו במערך ה-IT שלנו צוות דאטה. בחלוף הזמן הוא התפתח והצוות עורך פרויקטים בעולם מדע הנתונים. הבנו שהעיסוק בנושא יכול לתרום לאפקטיביות של הארגון, ושנתונים יסייעו לקבלת החלטות טובה ומושכלת יותר".

מימי המנדט דרך מ.ע.צ ועד לנתיבי ישראל

"נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה – היא חברת התשתיות הגדולה בישראל", ציין ארוסי. "זוהי חברה ממשלתית שאחראית לפיתוח תשתיות התחבורה בישראל. החברה עוסקת בתכנון, פיתוח ואחזקת מרבית הכבישים הבין עירוניים בישראל, לרבות מחלפים וגשרים, וכן בפיתוח ובהקמה של מסילות רכבת".

נתיבי ישראל הוקמה לפני יותר מ-100 שנה, ב-1921, על ידי המנדט הבריטי, ששלט אז בארץ ישראל, וב-1948 שונה שם החברה ל-מ.ע.צ. (ר"ת מחלקת עבודות ציבוריות). ב-2004 היא הפכה לחברה ממשלתית וב-2012 שינתה את שמה לזה הנוכחי. נתיבי ישראל אחראית לתפעול ולתחזוקה של דרכים במדינה בשווי של יותר מ-100 מיליארד שקלים, כבישים באורך של מעל 8,500 ק"מ, יותר מ-100 מחלפים, 1,300 גשרים ומנהרות, מעל 2,200 צמתים ו-100 אלף תמרורים ושלטים, בנוסף ל-100 אלף נקודות מאור. תקציב החברה עומד על מיליארדי שקלים, וזה של ה-IT בה – על עשרות מיליוני שקלים.

ארוסי אמר כי "באחד הפרויקטים הראשונים שערכנו בעולמות הבינה המלאכותית, לקחנו נתונים חיצוניים, במקרה זה מ-ווייז, על נפגעים בכבישים. חיברנו את הנתונים האלה לתהליכים קיימים בחברה, לניידות שירות שבשטח ולמפגעים, דוגמת בור בכביש, פגר חיה או חפץ. או אז, מנענו כפילות של הנתונים, כדי לתקף את האמינות שלהם. לאחר הפעלת השירות קיבלנו בסיס נתונים אודות נפגעים בשטח. לקחנו אותו והכנסנו אותו למודל לימוד מכונה, לטובת הוספת שכבה של סינון אירועים וחיזוי. בשל כך הגדלנו את האפקטיביות של הנתונים, וקיבלנו עוד דרך לקבל נתוני נפגעים בצורה יעילה ומהירה".

בינה מלאכותית יוצרת פרויקט לטיוב נהלים

"באחרונה", ציין, "התחלנו בעריכת פרויקטים של בינה מלאכותית יוצרת (GenAI). התחלנו באופן פשוט ובמקום קטן: הקמנו מאגר נתונים מטויב של נהלי החברה, הכנסנו אותו למנוע AI, שיודע לעבד את הנהלים, הגדרנו מדדי הצלחה לפרויקט ובנינו את מפת ההתפתחות שלו, תוך מניעת הזיות".

האם הבינה המלאכותית תחליף אנשים, כפי שיש לא מעטים שחוזים? ארוסי אמר כי "אני לא יודע את התשובה לשאלה הזאת, אבל מי שישכיל לנצל את הפוטנציאל שגלום בה – יהיה בעל יתרון".

עוד השתתפו בוובינר: חנה שילדר, סגנית מנמ"ר ומנהלת מגזר דיגיטל ואנליטיקה בחברת החשמל; ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות; אודי טרבולסקי, CTO עיריית תל אביב-יפו; עידן דמרי, מנמ"ר אשכול רשויות שורק דרומי; אילן ינובסקי, סמנכ"ל פתרונות אסטרטגיים בנס; וזאב גרינברג, מנהל פרויקטים בכיר לפרויקטי AI וענן בנס קלאוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים