שנת הלימודים תשפ"ה: זינוק במספר המבקשים ללמוד AI

כך אומרת מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל החינוך טכנולוגי במשרד החינוך ● גידול גם בביקוש ללימודי הנדסת מחשבים ● לדבריה, "הבינה המלאכותית היא זו שתניע את השינוי המתבקש במערכת החינוך"

מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל החינוך טכנולוגי במשרד החינוך.

שנת הלימודים תשפ"ה, שתיפתח ביום א' הקרוב (למעט, ככל הנראה, התיכונים, שם צפויה שביתה), תהיה בסימן האצת מהפכת הבינה המלאכותית בבתי הספר הארץ, כולל בחינוך הטכנולוגי – כך מבטיחים במשרד החינוך. מירב זרביב , סמנכ"לית ומנהלת המינהל לחינוך טכנולוגי במשרד, ומי שמובילה את הנושא החדשנות במשרד מזה כמה שנים, דיברה על כך בראיון לאנשים ומחשבים, לרגל פתיחת שנת הלימודים.

לדבריה, מספר התלמידים השנה בסך הכול בחינוך הטכנולוגי יעמוד על 175,705, כאשר הנתון הבולט הוא גידול מרשים של 20% בביקוש ללימודי מדעי הנתונים – שם לומדים את כל נושא הבינה המלאכותית: בשנת הלימודים הקרובה ילמדו את התחום הזה 4,084 תלמידים בכמה עשרות בתי ספר, לעומת 2036 בשנת הלימודים הקודמת.

היא ציינה כי נרשם גידול גם בביקוש ללימודי הנדסת מחשבים ומכונות. לעומת זאת, יש ירידה קלה במספר הלומדים במגמות ביו-טכנולוגיה והנדסת אלקטרוניקה, בעיקר מסיבות תקציביות, שמונעות מבתי ספר לפתוח מגמות כאלה.

"אני לא מעלה על דעתי שהשינוי לא יקרה"

זרביב נכנסה לתפקידה לפני כחצי שנה, ולפני כן היא ניהלה את אגף המו"פ במינהל הפדגוגיה במשרד החינוך ושימשה כמפקחת ארצית בתוכנית מרחבי חינוך. היא מובילה את נושא הבינה המלאכותית במשרד כבר כמה שנים, והתחילה בכך עוד לפני הפריצה של ה-AI וה-GenAI בשנתיים האחרונות.

"יש הבנה שמערכת החינוך לא יכולה להמשיך כפי שהיא פועלת כיום", אמרה. "הבינה המלאכותית היא זו שתניע את השינוי המתבקש במערכת. זה יקרה בראש ובראשונה על ידי הבאה לידי ביטוי של מגמת הפרסונליזציה, העמדת התלמיד במרכז, כשהמורה יוכל, בעזרת הכלים שנצייד אותו בהם, לבנות עבורו תוכנית אישית, המותאמת לצרכיו, וכזאת שתאפשר לתלמיד לחקור וללמוד".

דווקא התקופה המאתגרת שבה אנחנו מצויים, המאופיינת בחוסר ודאות, היא ההזדמנות להשקיע בחדשנות. אנחנו נחושים לממש את המטרות שלנו, יחד עם התעשיה

זרביב לא מתעלמת מהפער בין התוכניות המפורטות, התקצוב והתמיכה של הנהלת המשרד למצב בחלק מבתי הספר. "ברור שיש ויהיו לנו אתגרים. אני משוחחת עם מורים ועם צוותים, יושבת בוועדות, אבל כששואלים אותי האם לדעתך זה אפשרי אני משיבה: מהפכת הבינה המלאכותית כבר כאן. אני לא מעלה על דעתי שזה לא יקרה. אין כל אפשרות אחרת. בלתי אפשרי שמה שקורה כעת יימשך, ואת זה, לדעתי, כולם הפנימו", אמרה.

כמה בתי ספר כבר מיישמים AI?

אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית ה-AI של משרד החינוך הוא ההון האנושי. "התפיסה שלי היא שכלי הבינה המלאכותית צריכים להיות נחלת כלל התלמידים, המורים, עובדי ההוראה ועובדי המשרד", אמרה זרביב .

"כמו בכל תחום, גם בתחום ה-AI יש איי חדשנות בקרב בתי ספר ומורים שמיישמים את הטכנולוגיה, ומדובר בכ-10%-15% מהם. לאלה אני לא דואגת, הם כבר שם. המטרה שלי היא לדאוג שבתוך כמה שנים, הבינה המלאכותית תהיה חלק בלתי נפרד מכלי העבודה של המורים וחלק מתהליכי הלמידה של התלמידים, בעיקר מאזורי הפריפריה", ציינה.

חודש הבינה המלאכותית

כחלק מהתוכנית – שגיבשה זרביב ואושרה על ידי שר החינוך, יואב קיש, פברואר הקרוב מתוכנן להיות חודש הבינה המלאכותית במערכת החינוך, שבמהלכו נציגים של שורה של חברות היי-טק יגיעו לבתי הספר וידריכו את המורים. לצורך כך, המשרד מגבש קואליציה של חברות היי-טק גדולות שפועלות בארץ וחברות אחרות.

שר החינוך, יואב קיש.

שר החינוך, יואב קיש. צילום: דוברות משרד החינוך

"אנחנו שואפים שלכל בית ספר יגיע מהנדס מהתעשייה שיהיה מנטור למורים. לצורך כך, אנחנו מכינים חומרים, מאות סרטונים וכלים, כדי שבתי הספר יוכלו לרכוש אותם. כל בית ספר שירכוש את רמת הבסיס יקבל תו תקן, והמשמעות היא שבמהלך שנת הלימודים הבאה, 100% מהמורים יעברו הכשרה כלשהי בבינה מלאכותית, ויעבירו את זה לתלמידים", ציינה זרביב.

לדבריה, המשרד פנה לחברות האד-טק וביקש מהן לשלב יישומי AI במערכות שלהן. "הודענו להן שחברות שלא יעשו כך לא יוכלו בעתיד לעבוד איתנו, ואנחנו כבר כותבים מכרזים חדשים, שמותאמים לכך", אמרה.

ה-AI סייעה לטיפול בתלמידים מפונים

מהפכת הבינה המלאכותית כבר יושמה במערכת החינוך, במידת מה, בשנת הלימודים הקודמת, והיא סייעה למורים בבתי ספר שבהם שולבו תלמידים ממשפחות מפונות, להכין עבורם תוכניות לימוד אישיות. "בכך מימשנו את עקרון הפרסונליזציה, שהוא חלק בלתי נפרד מהשינוי במערכת החינוך, והדבר סייע מאוד לילדים, שניתקו מסביבת הלימוד שלהם, מחבריהם לכיתה ומהמורים", אמרה זרביב. היא ציינה בהקשר זה שהמינהל שבראשו היא עומדת השלים את ההיערכות ל-"תוכנית הצפונית", שכוללת תוכניות לימוד, כלים ונהלים כיצד להעביר את הלימודים באופן מיידי ללמידה היברידית, אם תלמידים יצטרכו להיות מרותקים לביתם, עקב מלחמה אפשרית בצפון. לדבריה, זה כולל תוכניות למקרים שבהם תהיינה הפסקות חשמל.

AI - גם בכיתה.

AI – גם בכיתה. צילום: ShutterStock (אחלוסטרציה)

לגבי התשתיות הקשורות בהפעלת בינה מלאכותית, היא ציינה שמהשנה, נושא פיתוח כלי ה-AI יהיה חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים במגמות מדעי המחשב, ובמקביל נעשים מאמצים לשלב תוכנות AI ייעודיות למקצועות הלימוד. לדבריה, ישראל היא בין המדינות הבודדות בעולם שמקיימות בחינת בגרות המבוססת על שימוש בכלי AI. הבחינה היא במסגרת מגמת מדעי הנתונים, והיא בחלקה מתוקשבת, עם אינטרנט פתוח.

גידול גם בביקוש ללימודי טכנולוגיה בכיתות י"ג-י"ד

לדברי זרביב, נרשם גידול גם בביקוש ללימודים במגמות טכנולוגיות בכיתות י"ג-י"ד, וזה כולל גם בוגרי י"ב שלא סיימו מגמות מחשבים או מדעים. זה מתקשר גם להיערכות של משרד החינוך על מנת להתאים את תוכניות הלימודים וההכשרות לבוגרים שמיועדים למסלולי התקשוב והמחשוב בצה"ל. היא הוסיפה בגאווה כי חל גידול במספר המשתתפים בתוכניות המיוחדות המיועדות לתלמידים שרוצים להשתלב בהיי-טק, עם דגש על הפריפריה. לצורך כך הוגדלו כיתות הלימוד הווירטואליות, שם לומדים תלמידים שאין מגמות מחשבים או מדעים באזור מגוריהם.

לסיום היא ציינה כי "דווקא התקופה המאתגרת שבה אנחנו מצויים, המאופיינת בחוסר ודאות, היא ההזדמנות להשקיע בחדשנות. אנחנו נחושים לממש את המטרות שלנו, יחד עם התעשיה. ביחד נשלב ידיים כדי לחזק את החוסן הכלכלי והטכנולוגי של מדינת ישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים