"מחשוב ענן הוא הרפתקה, ועל הארגון להבין למה הוא נכנס"

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, מדבר על הבלבול בהגדרה מהו ענן, על האתגרים שהמעבר של ארגונים אליו מביא אתו ועל מה שהם צריכים לדעת לפני שהם מתחילים את התהליך המורכב

אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט.

"יש בלבול גדול בשאלה מה זה ענן. יש מושגים רבים שמכניסים אותם תחת ה-'מטרייה' הזאת, אבל הם לא באמת ענן. למשל, 'העברת דירה' של אחסון המידע הארגוני ממנו לחוות שרתים זה לא ענן, וכך גם לא שירותי שיתוף קבצים כגון דרופבוקס, וואן דרייב וגוגל דרייב", כך אמר אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, שמלווה ארגונים בתהליכים מחשוביים, בעיקר בעולמות הערים החכמות, התעשייה החכמה והבריאות החכמה.

אז מה זה ענן, לדבריו? ממה הוא מורכב? "ענן זה בעיקר שירותים, כאשר הנפוצים ביותר מביניהם אלה Dynamics CRM, מיקרוסופט 365, סיילספורס ועוד", ציין.

אלתר דיבר בכנס דאטה סנטרים וענן של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה באולם האירועים לאגו-דואה בראשון לציון, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי אלתר, "כשמדברים על שימושי ענן לארגונים, הכוונה היא ללקיחה של מערכת מידע שיודעת לעבוד בענן – לא כולן יודעות – ולשימוש בשירותים שהקלאוד מציע כדי לספק מידע".

"טופולוגיה סטנדרטית של מערכות מידע מורכבת ממערכות מידע סטנדרטיות – מערכת לוגיסטית, CRM, אתר, אפליקציה ועוד, וממערכות ייחודיות לכל ורטיקל – למשל לרשויות מקומיות או למפעלים. בוורטיקל הרשויות המקומיות הכוונה היא, לדוגמה, למערכת שו"ב לעיר חכמה, מערכות לזימון תורים, לחינוך ועוד, ובמפעלים – למערכות לניהול רצפת ייצור, ניהול מלאי, PLM ועוד. לפעמים יש ברשות מקומית 80 מערכות שונות עם ספקים שונים וטכנולוגיות שונות", הוסיף.

מהם האתגרים של ארגון שרוצה לעבור לענן?

אלתר מנה כמה מהאתגרים העיקריים שעומדים בפני ארגונים שרוצים לעבור לענן: "להבין מה זה ענן; לאמוד את עלויות הענן אל מול אלה של הדאטה סנטר המקומי בארגון; לגייס כוח אדם טכנולוגי מתאים; להבין מושגים חדשים במחשוב הארגוני שבאים עם העולם הזה, כגון מנויים, קבוצת משאבים ושירותי אפליקציות; ממשקי ניהול חדשים; ניהול לוגים; טופולוגיה טכנולוגית; הסבות; ניהול ידע; תהליכי עבודה; הגנת פרטיות; וחיבור בין עננים".

"החיבור בין העננים", אמר, "הוא דבר לא פשוט. כדי לעשות זאת ולאפשר למשתמש להתחבר למידע שנמצא בעננים בצורה שקופה, ועל מנת שהמשתמש לא יבצע לוג אין לכל ענן, משתמשים בקופסאות שנמצאות בכניסה לעננים. צריך להבין איך עושים את זה כדי שלא ייווצר מצב שבו החיבורים נפתחים גם למקומות שלא רוצים לפתוח אותם אליהם".

"החלק המורכב ביותר בתהליך הוא להבין ולצפות את העלויות של הענן", ציין אלתר. "אף אחד לא יודע לחזות את זה, וזו הסיבה שבגללה ארגונים רבים לא רוצים לעבור לקלאוד".

"לסיכום", אמר, "ענן הוא הרפתקה. זה לא משהו שנכנסים אליו כבדרך אגב. כשארגון נכנס לענן הוא צריך להבין לאן הוא נכנס. יש ארגונים רבים שמבינים שדאטה סנטר זה יקר וכבד, אבל לא מגדירים את האסטרטגיה שלהם לענן. צריך להבין שחיבוריות בין עננים היא חובה, ומי שחושב שהוא יהיה בענן אחד בלבד – טועה. כמו כן, על ארגונים שעוברים לקלאוד לדאוג לאבטחת המידע והגנת הפרטיות בעצמם, ולהבין שהם ישלמו על הענן יותר ממה שהם חושבים. עליהם להתרגל לחיות עם תשלום משתנה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים